Skip to main content

Ha,

Sinds gisterenochtend werkt mijn systeem niet meer en ik heb geen idee waarom.

Ik heb een KPN modem in de meterkast en die werkt prima, daarop heb ik wifi en bekabeld. Nu heb ik een UTP naar de woonkamer. Daar staat een TP-Link router om de bovenste verdiepingen van wifi te voorzien. Tot gisteren werkte dit systeem vlekkeloos maar nu lijkt de TP-Link router niks meer te willen.

Alles al opnieuw opgestart, alles al gereset, alles al naar fabrieksinstellingen gezet. Alles 1 voor 1 opbouwen, voorzichtig 1 netwerk toelaten… maar het doet niks.

Ik kan inloggen op de tp-link, hij geeft ook een wifi kanaal maar hij pakt/krijgt geen bekabelde verbinding met het modem.

Iemand die hier meer van weet?

tp-link staat ingesteld als standaard router, dus geen switch of versterker/

Beste ​@Casperrrad welk modem heb je van KPN in bruikleen?

De TP-Link kun je het beste als Access Point instellen als je deze uitsluitend als wifipunt wilt gebruiken.

Heb je een koper- of glasvezelverbinding?

Beste ​@Casperrrad welk modem heb je van KPN in bruikleen?

De TP-Link kun je het beste als Access Point instellen als je deze uitsluitend als wifipunt wilt gebruiken.

Heb je een koper- of glasvezelverbinding?

Beste JanD,

Ik heb een KPN Box 12 met een TL-WR940N met glasvezelverbinding.

Acces point kan ik inderdaad instellen op de tp-link. Moet ik dan de ethernet kabel in de Internetport doen of 1 van de 4 lan ports? En moet ik dan een static IP instellen op de TP-Link? Ik heb namelijk een vermoeden dat daar iets mankeert. Ik weet er niet veel vanaf maar ik heb op mijn modem een 192.168.2.x ipadres en op de TP-link een 192.168.1.x adres. maakt die 1 of 2 iets uit? moet dat hetzelfde zijn?

bedankt voor de hulp

Beste ​@Casperrrad je schrijft dat je een glasvezelaansluiting hebt, dan kan de modem/router van KPN dus uit de (meter)kast komen, leuke woordspeling en op de plaats van de TP-link zetten voor een goede wifi.

De netwerkkabel loopt dan van de glasvezelkast tot de WAN-poort  van de modem/router, die nu dan in de woonkamer staat en heb je de TP-link vermoedelijk niet meer nodig.

Succes.

Ik heb een KPN Box 12 met een TL-WR940N met glasvezelverbinding.

Acces point kan ik inderdaad instellen op de tp-link. Moet ik dan de ethernet kabel in de Internetport doen of 1 van de 4 lan ports? En moet ik dan een static IP instellen op de TP-Link? Ik heb namelijk een vermoeden dat daar iets mankeert. Ik weet er niet veel vanaf maar ik heb op mijn modem een 192.168.2.x ipadres en op de TP-link een 192.168.1.x adres. maakt die 1 of 2 iets uit? moet dat hetzelfde zijn?

Hoi ​@Casperrrad, welkom! Je Box 12 zit via de rode poort verbonden met je glasvezelkastje. De TP link sluit je dan altijd aan op een van de vier gele poorten. Welke maakt niet uit. Hij zou dan, als je hem eenmaal in access point modus hebt, automatisch een goed IP adres moeten krijgen vanuit de Box 12 via DHCP. Dan zal dit ook een 192.168.2.xxx adres zijn. Want dat nummer moet inderdaad overeenkomen. Mocht je merken dat het automatisch toewijzen van een IP adres niet soepeltjes gaat, dan kun je er inderdaad voor kiezen om een statisch IP in te stellen. Hoe je dat doet lees je hier:

Als jouw Box 12 nog niet over is naar de nieuwe Software, dan moet je deze stappen hebben:

Verder is wat Jan zegt ook een optie. Bij een glasverbinding kan de kabel tussen glasvezelkastje en je modem veel langer zijn. Dus je kunt die kabel ook vervangen door een langere, en dan je Box 12 plaatsen waar nu de TP-Link staat.

Reageer