Skip to main content

Na de overstap van ziggo naar KPN glasvezel valt plotseling bij het aanzetten va de TV box het 5 GHz gedeelte van de TPlink EAP 245 weg, als de TV wordt uitgezet komt het weer online. Kent iemand dit? Is er een oplossing?

Hallo @aad van der naad welke KPN-decoder heb je van KPN in bruikleen en hoe is deze aangesloten, rechtstreeks op het modem of anderszins?

 


In de meterkast De KPN box 12, dan een managed ethernetskitch van netgear, in de woonhamer een unmanaged van linksys, wn daat zijn zowel de KPN decoder als het wifipunt op aangesloten. Type decoder weet ik niet direct uit mijn hoofd, maar het is het nieuwste kleine vierkante zwart kastje, waarvan ik overigens net als van de TV de wifi heb uitgezet.


Hallo @aad van der naad ondersteunt die Linksys wèl IGMP-snooping, want dat is een voorwaarde om een tv-decoder op aan te kunnen sluiten.

 


De decoder doet het gewoon, het is het TPlink accesspoint dat wegvalt. En ja, IGMP snooping staat hier overal aan. Ik heb nu ook de wifi van het modem uitgeschakeld… Wie weet...


Klopt, maar een switch zonder IGMP snooping in de lijn kan het access point wel overbelasten. Als die Linksys unmanaged is dan weet ik vrij zeker dat deze geen IGMP Snooping ondersteunt. Alles waar het tv-signaal doorheen gaat moet IGMP snooping ondersteunen om een multicast-flood te voorkomen.


Ik zal eens proberen, heb hier nog een managed cisco waarvan ik zeker weet dat die het wel ondersteunt.


Klopt, maar een switch zonder IGMP snooping in de lijn kan het access point wel overbelasten. Als die Linksys unmanaged is dan weet ik vrij zeker dat deze geen IGMP Snooping ondersteunt. Alles waar het tv-signaal doorheen gaat moet IGMP snooping ondersteunen om een multicast-flood te voorkomen.

 

Probleen is opgelost, zij het met een in onbruik geraakte net gear pro safe. Bedankt voor de adviezen.


Top, fijn dat het werkt!