Skip to main content
Vraag

Twee dezelfde Wifi-netwerken na vervanging van glasvezelkastje

• 18 maart 2025
  • 9 reacties
  • 45 keer bekeken

Ik heb glasvezel en een KPN Experia box. 

Had een goedwerkend wifi-netwerk thuis (inclusief versterkers) totdat het ineens uitviel.

KPN monteur gekomen, zag al snel dat het kastje waar de glasvezel binnenkomt in de meterkast, verouderd/stuk was. Heeft deze meteen vervangen en het probleem leek opgelost.

Echter, doordat ik daarvoor al een paar keer mijn modem gereset had (niet wetende wat het probleem was), heb ik nu een dubbel wifinetwerk (mijn oude netwerk, en een nieuw wifi-netwerk dat ik NAAM2 heb gegeven).

Ik merk nu dat mijn wifi minder goed werk, zie regelmatig 4G op mijn telefoon staan en op sommige plaatsen minder signaal dan eerst. Kan dit komen doordat apparaten ‘kiezen/twijfelen’ tussen beide netwerken? En hoe los ik dit op? Ik wil best 1 netwerk verwijderen, maar welke dan?

9 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8294 reacties
  • 18 maart 2025

Beste ​@Kroon1980 geeft je wifinetwerk een gelijke naam en wachtwoord.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 18 maart 2025

Dank Jan. Maar dan blijven er nog steeds 2 netwerken bestaan toch, waartussen apparaten moeten switchen/kiezen? Met dat verschil dat ik niet meer weet welk netwerk wat is. Ik wil gewoon weer terug naar 1 stabiel netwerk. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8294 reacties
  • 18 maart 2025

Beste ​@Kroon1980 geef dan eens aan wat je precies hebt, welk merk en type modem, welk merk en type versterkers of anderszins 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025

Experia Box V10 in de meterkast

Ubiquiti UAP-AC-LR versterker op zolder

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8294 reacties
  • 19 maart 2025

Beste ​@Kroon1980 dat is de oorzaak van 2 netwerken.

Die 2 kunnen  niet samenwerken, vandaar dat je 2 wifinetwerken houdt, ook al geef je beide dezelfde naam en wachtwoord.

Je zou de wifi van de V10 eens uit kunnen schakelen en kijken of het wifipunt voldoende dekking voor het hele huis heeft, zo ja, opgelost, zo nee, dan de wifi van de V10 weer bijschakelen.

Ik weet niet of je je wifipunt kunt uitbreiden met een apparaat van hetzelfde merk, want die zou je dan op de plek bij de modem kunnen zetten en de wifi van de V10 uitzetten, dan heb je wel 1 compleet dekkend netwerk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 19 maart 2025

Bedankt voor de tip Jan. Maar wel apart dat ik eerder, voordat mijn glasvezelkastje stuk ging, een goed werkend wifi-netwerk had terwijl die Ubiquiti toen ook al geïnstalleerd was (ik heb m destijds laten installeren omdat de dekking van de V10 niet toereikend was voor op zolder, het is een vrij goed geïsoleerd huis). Toch?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8294 reacties
  • 19 maart 2025

Echter, doordat ik daarvoor al een paar keer mijn modem gereset had (niet wetende wat het probleem was), heb ik nu een dubbel wifinetwerk (mijn oude netwerk, en een nieuw wifi-netwerk dat ik NAAM2 heb gegeven).

Beste ​@Kroon1980 wat was je oude netwerk, dat van de V10 of van je eigen wifipunt??

Wat is je nieuwe netwerk, dat van de V10 of van je eigen wifipunt?

A;ls de V10 gereset wordt, neemt deze in de regel de eerst ingestelde wifinaam en wachtwoord weer over.

Soms installeert de V10 de oorspronkelijke wifinaam en wachtwoord, zoals dat op een sticker op de modem staat.

Wat is bij jou het geval?

• 3217 reacties
  • 19 maart 2025
Kroon1980 schreef:

Experia Box V10 in de meterkast

Ubiquiti UAP-AC-LR versterker op zolder

Stel dan op de Experiabox gewoon weer hetzelfde netwerk in zoals je vroeger had. Dan is het weer opgelost. 

• 3217 reacties
  • 19 maart 2025
Kroon1980 schreef:

Dank Jan. Maar dan blijven er nog steeds 2 netwerken bestaan toch, waartussen apparaten moeten switchen/kiezen? Met dat verschil dat ik niet meer weet welk netwerk wat is. 

Dat was vroeger ook zo. En was dat ooit een probleem? Ik krijg de indruk van niet.

Reageer