Skip to main content
Vraag

UDM Pro in combinatie met 4 Gbit abonnement, hoe gaat dat?

• November 27, 2025
  • 19 reacties
  • 74 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goeie dag mensen,

Momenteel heb ik thuis KPN Glasvezel, en maak ik gebruik van een UDM Pro router. Deze heeft 1Gb ethernet WAN en 10Gbit FSP+ wan als mogelijkheid.

Momenteel is de situatie vrij simpel, het glasvezel komt het huis binnen, gaat in zo’n ONT-kastje, daar komt 1Gb Ethernet WAN uit en die gaat in m’n UDM Pro. Werkt als een trein.

Nou wil ik overstappen naar KPN Glasvezel 4Gbit. Maar ik was benieuwd hoe dat er bij anderen uitziet, die ook een UDM Pro hebben, zonder KPN router er tussen.

Ik ben beniewd of er een ander ONT-kastje komt, en of daar internet een SFP+ kabel uit kan komen, of dat het ethernet is. En als het Ethernet is, dat normaal gesproken in de KPN router gaat, of die router een bridge mode heeft.

Wat ik namelijk niet zeker weet is of ik de Ethernet WAN van 4Gbit uit de ONT-kast (of eventueel de 10Gbit vanuit de router in eventueel bridge mode) in een SPF+ tranceiver kan doen van m’n router, omdat 4Gbit niet echt een “standaard” is. 

Ik wil namelijk m’n netwerk blijven beheren via mijn UDM Pro router.

Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit geregeld hebben.

19 reacties

• November 27, 2025

Dit topic gelezen? 

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/unifi-udm-pro-direct-aansluiten-op-de-glasaansluiting-627021?postid=2069951#post2069951

Citaat:

Liep er tegen aan dat ik bij gebruik van de UDM-Pro rechtstreeks op de NTU met een PPPoE verbinding dat de volle snelheid niet gehaald werd, zeker bij upload.

Ik gebruik al meer dan een jaar de UDM-Pro met er achter de Box 14. De Udm-Pro kan de snelheid op DHCP niveau namelijk wel verwerken maar op de zwaardere PPPoE dus niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 27, 2025

Beste antwoord

Dit topic gelezen? 

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/unifi-udm-pro-direct-aansluiten-op-de-glasaansluiting-627021?postid=2069951#post2069951

Citaat:

Liep er tegen aan dat ik bij gebruik van de UDM-Pro rechtstreeks op de NTU met een PPPoE verbinding dat de volle snelheid niet gehaald werd, zeker bij upload.

Ik gebruik al meer dan een jaar de UDM-Pro met er achter de Box 14. De Udm-Pro kan de snelheid op DHCP niveau namelijk wel verwerken maar op de zwaardere PPPoE dus niet.

Ik kom hier inderdaad heel heel stuk verder. Maar het liefst zou ik ook graag willen weten wat voor aansluiting het 4Gbit ONT kastje heeft. Kan dat gewoon in een SFP+ tranceiver die 1, 2.5, 5 en 10GbE ondersteunt?

Maakt voor mij vooral verwarrend dat “4Gbit fiber” geen standaard snelheid is.

• November 27, 2025

Je moet een 5 of 10 gbit module hebben. Als je hem echt rechtstreeks aan de ONT wilt hangen. Zoals gemeld in dat topic zal je waarschijnlijk dan de 4 gbit niet halen.

Er zijn heel veel verschillende van die dingen. En ze werken niet allemaal.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 27, 2025

Zover ik weet behaald alleen de UCG Fiber op dit moment de 4 Gigabit, alle andere Unifi producten kunnen dit nog niet echt goed aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 27, 2025

Zover ik weet behaald alleen de UCG Fiber op dit moment de 4 Gigabit, alle andere Unifi producten kunnen dit nog niet echt goed aan.

Valt niet meer onder “KPN support” maar hoezo zou bijvoorbeeld de UDM Pro dat niet kunnen? Er zit inmiddels een SFP+ WAN poort op. Ik ben geen expert van netwerk dingen, maar ik was(/ben) in de veronderstelling dat als de snelheid ondersteund wordt van een SFP+ aansluiting, en een eventuele transceiver het snelheids protocol aankan (1, 2.5, 5 en/of 10 Gbit), dan was ik in de veronderstelling dat het zou moeten werken.

Ik had dus in m’n hoofd zitten, de UDM pro ondersteunt die eerder genoemde snelheiden. Dan moet ik op zoek gaan naar een tranceiver die dat ook kan. En dan dacht ik eigenlijk dat mijn voornaamste vraag zou zijn, onder welke snelheid valt de WAN aansluiting van het ONT-kastje.

Nogmaals, ik ben geen expert, dus corrigeer me vooral. 

• November 27, 2025

... onder welke snelheid valt de WAN aansluiting van het ONT-kastje.

Die heeft geen snelheid. Dat is een "dood" ding zonder electronica. En er zit geen WAN aansluiting op.

Als je een router rechtstreeks op glasvezel wilt installeren, dan gebruik je niet het glasvezelkastje wat door KPN gelevert is. Dan gebruik je een patchcover die je rechtstreeks op het glasvezel aansluitpunt schuift. Bijvoorbeeld deze:

https://fritzshop.nl/glasvezel/1372-sc-apcsc-pc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 27, 2025

Nogmaals, ik ben geen expert, dus corrigeer me vooral. 

De DS/IPS-throughput is maximaal 3,5 Gbps met de UDM Pro via DHCP. Ook heeft de UDM Pro geen hardware acceleratie, waardoor bij PPPoE alles op de processor terechtkomt, en die kan simpelweg die snelheid niet verwerken.

De UCG Fiber kan dat weer wel, dankzij nieuwere hardware.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 27, 2025

... onder welke snelheid valt de WAN aansluiting van het ONT-kastje.

Die heeft geen snelheid. Dat is een "dood" ding zonder electronica. En er zit geen WAN aansluiting op.

Ik neem aan dat hij het ONT zelf bedoelt, deze gaat bij XGS-PON tot 10 gigabit.

• November 27, 2025

De UDM Pro heeft 8 UTP LAN poorten die allemaal maar 1 gbit aan kunnen. Je kunt er dus geen pc op aansluiten en 4 gbit trekken. Je zult ook nog een 10 gbit switch moeten hebben die je via glasvezel aansluit op die 2de SFP poort. Heb je die al?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 27, 2025

Je kan er een SPF+ RJ45 indrukken voor 1 PC of een switch zoals de Flex 10 GbEFlex 2.5G PoE met een DAC kabel naar de UDM Pro. Of een TP-Link MC420L. Links of rechts om, zal je meer hardware moeten kopen om dit alles te benutten. Maar je loopt nog steeds tegen de beperkingen aan van de UDM Pro, als je deze snelheden wilt halen moet je al echt naar de UCG Fiber upgraden.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Komt nog een klein dingetje bij. 
1 Gb SFP’s zijn vrij courant, echter de 10 Gb varianten zijn een stuk duurder. 

Wil je een SFP+ uplink verzorgen naar bijvoorbeeld een andere switch, dan betaal je daar een behoorlijke duit voor. 
Ik heb mijn eigen router gemaakt, hier kan ik alle kanten mee op, maar hou het op 1 Gb sfp’s vanwege de algehele kosten.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 28, 2025

Je kan gewoon een DAC kabel pakken van 10G, werkt hetzelfde en kost bijna niks.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Je kan gewoon een DAC kabel pakken van 10G, werkt hetzelfde en kost bijna niks.

Dat is afhankelijk waar je apparatuur staat. Als je een switch hebt naast je werkplek, dan kan dat, op voorhand dat je ook een DAC kaart in je computer hebt.
Langere afstanden DAC zijn veel duurder. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 28, 2025

Je sprak over een andere switch, vaak leggen mensen die naast hun router vandaar de DAC kabel.
Ook zijn de 10G fiber modules niet zo heel duur meer hoor, een setje van Unifi kost 22 euro ex btw.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Je sprak over een andere switch, vaak leggen mensen die naast hun router vandaar de DAC kabel.
Ook zijn de 10G fiber modules niet zo heel duur meer hoor, een setje van Unifi kost 22 euro ex btw.

Hangt er vanaf waar je router staat. Jij kon dat met een DAC kabel doen op die manier weet ik nog, en dat is een prima setup. 
Bij mij staat de router ie in de meterkast en boven is mijn kantoor. Dat is ongeveer 25 mtr. 
Ik zie ze alleen MM per set zijn ze 40, een transciever is bijna 2X zo duur. Ik kijk dan bij de Routershop.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 28, 2025

Valt niet meer onder “KPN support” maar hoezo zou bijvoorbeeld de UDM Pro dat niet kunnen?

De beperking zit in zwak CPU  en single thread van PPPoE. Met activering van packet steering kan je tot 3,5Gbs bereiken, maar meer zit niet in.

Je kan er een SPF+ RJ45 

Eeen SPF+ RJ45 voor 10Gbs zou gloed heet zijn en brandgevaarlijk als men niet goed koelt. Een switch met SPF+ poort is niet duur en werkt ook veel stabieler.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 28, 2025

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • November 28, 2025

Je kan er een SPF+ RJ45 

Eeen SPF+ RJ45 voor 10Gbs zou gloed heet zijn en brandgevaarlijk als men niet goed koelt. Een switch met SPF+ poort is niet duur en werkt ook veel stabieler.

Mee eens, daarom gebruik ik een DAC kabel.

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 28, 2025

Je kan er een SPF+ RJ45 

Mee eens, daarom gebruik ik een DAC kabel.

Professioneel wordt een transciever nooit voor 10Gb connecties gebruikt. Tenminste dat is mijn ervaring.