Skip to main content

We overwegen om achter de ExperiaBox V10 een UDM SE (Dream Machine Special Edition) te plaatsen.
Vanaf de ExperiaBox LAN 1 naar de WAN1 van de UDM SE. (DHCP LAN KPN uit, UDM SE DHCP aan)  Kan wel informatie vinden over glasvezel etc maar niet icm VDSL.

Uit het verleden weet ik dat er een issue was van KPN ITV boxen maar is dat ook zo met KPN TV Plus?
Moet je daarvoor ook aparte VLAN's creëren? Of is dat niet meer nodig? Werken de streaming diensten (netflix, videoland etc..) goed? Werk terug kijken via TV+ nog? Zappen traag of vergelijkbaar? Hoe gaat het SONOS speaker systeem ermee om met de UDM SE? Geeft dat nog issues? Hoe gaat het Google eco systeem en Home Assistant ermee om icm UDM SE?

Reden dat we een UDM SE er achter willen zetten is om het interne netwerk onafhankelijk van de provider willen inrichten met VLAN's voor IOT, Guest, etc etc…
Stuk security inbouwen dat men (GUEST) en (IOT) niet bij andere devices kunnen komen zoals NAS etc…

Netwerk topologie nu:
ExperiaBox V10 → Unifi Switch 8 poort POE (60w) → (port 1) Cloud Key Plus(voor protect en netwerk)

2x Access Point nanoHD 
1x Acces Point U6 Pro
1x Access Point AC Lite 
1x Unifi Switch 8 poort POE (60w) 
2x Switch flex mini

Hoi @MichelC1977, welkom hier. 

Je wilt graag een eigen router achter de Experia Box. Dit is zeker mogelijk. Ik ben hier alleen verder niet zo in thuis. Ik wil je in ieder geval aanraden het topic over eigen router achter de Experia Box eens door te lezen. Daar vind je veel informatie over dit onderwerp. 


De tv ontvangers achter de UDM gaat gewoon niet werken. Die sluit u dus gewoon rechtstreeks op de Experiabox aan. Alle andere apparaten wel achter de UDM.

Met VLANs kunt u het voor elkaar krijgen dat u geen 2 kabels nodig heeft. Van meterkast naar woonkamer bijvoorbeeld. 


Als je de beste beeld- en geluidskwaliteit wilt, dan zal je de Video mode op de TV+ Box ook op “multicast” moeten zetten en dat betekent dat er t.a.v. netwerkvereisten geen enkel verschil is tussen de “oude” TV ontvangers en de TV+ Box. Er wordt dan aan de WAN zijde nog steeds gebruik gemaakt van vlan 4.

Je doet er verstandig aan om de TV+ Box gewoon op de V10 aangesloten te laten.

Uiteraard zou je, indien nodig, het LAN van de V10 als apart vlan via jouw switches kunnen laten lopen.