Skip to main content
Vraag

Unifi Cloud Gateway Max icm KPN SuperWifi voor installeren camera's

• 3 februari 2025
  • 6 reacties
  • 107 keer bekeken

Hi iedereen,

Wij willen camera's ophangen van Unifi. Daar komen nogal wat spullen bij kijken, zo is ons geadviseerd om een Cloud Gateway Max te kopen. 

We hebben momenteel 3 Wifi versterkers van KPN die zijn bekabeld aangesloten op de modem in de meterkast. De nieuwe situatie zou als volgt worden; Cloud Gateway Max wordt aangesloten op de KPN modem en de Wifi versterkers worden allemaal bekabeld aangesloten op de Cloud Gateway Max. Naast de Wifi versterkers worden dan ook de camera's bekabeld aangesloten op de Cloud Gateway Max.

Weet iemand of de Wifi versterkers zullen blijven werken zoals ze nu doen of moeten we dan ook al onze wifi versterkers vervangen voor een ander merk?

Hopelijk heb ik zo alle relevante informatie gedeeld, indien er vragen zijn hoor ik het graag.

Anders alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Grt,

6 reacties

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 3 februari 2025

Persoonlijk zou ik bij Glasvezel de UniFi Max direct op het KPN ONT aansluiten en de modem van KPN weglaten.

Als je het beste uit je UniFi product wilt halen, zou ik ook UniFi Acces points halen. Wel een investering maar zeker de moeite waard. De Pro WiFi 6 versie ook een aardig stuk beter in reikwijdte vergeleken met de SuperWiFi van KPN.

De WiFi versterkers van KPN zijn ook niet te updaten als ze niet direct op het modem zijn aangesloten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 3 februari 2025

Dus als ik het goed begrijp zou u de KPN box12 weghalen en direct de Cloud Gateway Max aansluiten. En alle aansluitingen die nu op mijn box12 zitten sluit ik dan aan op de Cloud Gateway Max + de nieuwe camera's?

En additioneel advies is dan om ook de Superwifi van KPN te vervangen door de Pro6? Is er nog verschil tussen de U6Pro en de U6Plus?

Alvast dank voor uw reactie!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 3 februari 2025

Indien ik de Superwifi van KPN toch blijf gebruiken weet u dan of ik daardoor dan 2 netwerken zal moeten creëren? Of zal ik alles gewoon op 1 netwerk kunnen houden zoals het nu is? Dan neem ik de updates even voor lief. Gezien het budget kan het nog even duren voor ik aan 2 a 3 U6Pro ga haha.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 3 februari 2025
V.O.S. schreef:

Dus als ik het goed begrijp zou u de KPN box12 weghalen en direct de Cloud Gateway Max aansluiten. En alle aansluitingen die nu op mijn box12 zitten sluit ik dan aan op de Cloud Gateway Max + de nieuwe camera's?

En additioneel advies is dan om ook de Superwifi van KPN te vervangen door de Pro6? Is er nog verschil tussen de U6Pro en de U6Plus?

Alvast dank voor uw reactie!

Zo zou ik het doen, sterker nog, ik heb het zo gedaan. Echter, ik heb de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra, deze is direct aangesloten op het ONT van KPN. Daarnaast heb ik de U6 Pro en de Swiss Army Knife Ultra.

Sinds ik deze setup heb, nooit meer problemen ervaren met uitval van internet of WiFi. Wat het verschil precies is tussen de U6 Pro en de U6 Plus durf ik niet te zeggen.

Het verschil tussen de Ultra en de Max is enkel de opslag voor uw camera's, verder zijn ze hetzelfde. De Max heeft ook 2.5 Gigabit poorten.

Mijn setup:

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2334 reacties
  • 3 februari 2025
V.O.S. schreef:

Indien ik de Superwifi van KPN toch blijf gebruiken weet u dan of ik daardoor dan 2 netwerken zal moeten creëren? Of zal ik alles gewoon op 1 netwerk kunnen houden zoals het nu is? Dan neem ik de updates even voor lief. Gezien het budget kan het nog even duren voor ik aan 2 a 3 U6Pro ga haha.

Ik denk dat je dan twee afzonderlijke netwerken zult krijgen, omdat Unifi met VLAN-netwerken werkt, terwijl KPN SuperWiFi dat niet ondersteunt. Misschien kan  ​@wjb  je hier meer over vertellen, aangezien zijn netwerkkennis wat verder reikt.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 3 februari 2025
V.O.S. schreef:

Als je de "super"WiFi dezelfde SSID geeft en op hetzelfde vlan laat werken als die U6 wifi toegangspunten dan blijft het één netwerk alleen zullen apparaten niet seamless schakelen tussen de "super"WiFi en de U6 wifi toegangspunten immers ze zullen onderling geen mesh netwerk vormen en ook geen fast/smart roaming ondersteunen.

Reageer