Skip to main content
Beantwoord

UNifi netwerk console niet bereikbaar na overstap van Ziggo

• June 5, 2026
  • 14 reacties
  • 102 keer bekeken

Overgang van Ziggo naar KPN en mijn UNifi netwerk kan ik niet meer bij en kan niet meer extern inloggen

Ik ben vandaag over naar KPN maar kan niet meer in mijn console kopen waarschijnlijk heeft deze Ziggo ip range. Hoe los ik dit op en kom ik er weer in. AP's werken wel

Beste antwoord door rvk01

@rvk01 Kan ik deze range zo aanpassen? Niet dat ik straks aan de KPN kant een probleem heb.

Dit is de interne IP en range die door de router uitgegeven wordt. Die kun je altijd weer terugzetten naar 192.168.2.1 en 192.168.2.51/192.168.2.200. Ik geloof zelfs dat de standaard 192.168.2.254 is voor de eigen router maar die heb ik op .1 gezet omdat ik op .254 iets anders had staan (zoals je zit in mijn image).

Als je ze dus naar 192.168.178.1 zet (met 192.168.178.51 - 192.168.178.200) dan zal je zien dat daarna je eigen router niet meer toegankelijk is op 192.168.2.1 (je krijgt waarschijnlijk een foutpagina). Start je eigen computer daarna opnieuw op om automatisch een IP in de 192.168.178.x range te krijgen (je kunt ook je netwerkadapter uitschakelen en weer inschakelen). Je kunt daarna dus gewoon 192.168.178.1 intikken om weer op de router pagina te komen en in te loggen.

Hopelijk zijn daarna de apparaten die e.v. een vast IP adres hebben gekregen weer toegankelijk (misschien ook die even uit en aanzetten).

14 reacties

• June 5, 2026

Beste ​@Bjorn74 KPN gebruikt inderdaad een andere IP-range dan Ziggo.

Als je op alle apparaten de IP-toewijzing via DHCP had gedaan, was het vanzelf goed gekomen.

Apparaten die een vast (Ziggo) adres hebben moeten aangepast worden, of op DHCP zetten of een IPadres toewijzen volgens de KPN IP range.

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

Ik neem aan dat het om glasvezel gaat?
Gebruik je de Box 12 als router bij KPN? Die staat niet n.l. in bridge. Had je dat bij Ziggo wel?

Probeer je van buiten af in je console te komen of vanaf je eigen netwerk?

Welke snelheid is je abonnement bij KPN? En welk type Unify heb je als router? Heb je naast internet ook TV en/of bellen?

(afhankelijk van de antwoorden zou de unifi e.v. direct aan de ONT kunnen als die ‘sterk’ genoeg is)

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2026

Klopt idd Box12 Stond bij ziggo ook niet in bridge volgens mij. Zowel van buitenaf als op het netwerk kom ik er niet in. Snelheid is 200

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

Op je interne netwerk zou je er wel in moeten kunnen komen.

Maar Box 12 staat niet in Bridge (kan ook niet) dus als je verbonden bent met de Box 12, kun je waarschijnlijk niet bij je unifi apparatuur.

Tevens moet je van buitenaf natuurlijk wel je nieuwe externe IP adres van KPN gebruiken. Ook moet je port forwards instellen op de Box 12. Of de unifi in de DMZ zetten. Heb je dat allemaal gedaan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2026

@rvk01 Dit is destijds voor mij ingesteld. Dan is hij dus ook niet te benaderen vanaf de bestaande ip range? Ik kom ook niet meer b ij mijn camera's ze hadden gezegd was allemaal geen probleem.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2026

@rvk01 ik gebruikte bij ziggo hun router met daarachter de unifi switches en ap's en camers's verder was het eenvoudig

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

Dit is destijds voor mij ingesteld.

Als het destijds met vaste IP adressen is ingesteld, dan heb je inderdaad kans dat het een en ander nu niet meer bereikbaar is. Dat moet dan weer opnieuw ingesteld worden.

Het beste kun je ook altijd alles met DHCP instellen (IP van de router krijgen). Je kunt daarna wel DHCP reserveringen maken zodat het apparaat altijd op hetzelfde IP blijft staan, en dan krijgt ie op een nieuwe router wel gewoon netjes een correct IP.

Nu zal je op een computer handmatig het IP adres aan moeten passen (in de correcte oude range) om bij die apparaten te kunnen. Daarna kun je DHCP daarop instellen. Of je moet de apparaten resetten zodat ze ook weer op DHCP ingesteld worden.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Wellicht helpt dit.

Je kunt je interne IP range verzetten? Dus je router stel je in op 192.168.178.1. Je zult dan toch alle apparatuur moeten zien?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 5, 2026

@fixnix waar pas je dat aan in de router van KPN? Ik heb geen externe router.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 5, 2026

Ik weet je configuratie niet precies, maar weet wel de IP’s die Ziggo uit deelt. De router heeft zelf ook een adres. Dat is in de regel de eerste in het netwerk. Als je in logt in je KPN router, dan zie je zijn netwerk adres. Als ik het juist heb, kun je dit adres veranderen naar je Ziggo adres. Zelf heb ik geen KPN, maar toen ik Ziggo had, heb ik de Ziggo router ook een ander adres gegeven.

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Bjorn74 en welkom bij de KPN Community. Welkom ook bij KPN! 😄 Top dat je hier een topic voor aanmaakt en dat je al zoveel hulp hebt gekregen. 

Is het inmiddels gelukt om de benodigde instellingen aan te passen? 
We hebben ook een artikel over het aanpassen van DHCP instellingen, mocht je het prettig vinden om die door te nemen. 

Ik ben benieuwd of het gelukt is!

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

@rvk01 Kan ik deze range zo aanpassen? Niet dat ik straks aan de KPN kant een probleem heb.

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Dit is de interne IP en range die door de router uitgegeven wordt. Die kun je altijd weer terugzetten naar 192.168.2.1 en 192.168.2.51/192.168.2.200. Ik geloof zelfs dat de standaard 192.168.2.254 is voor de eigen router maar die heb ik op .1 gezet omdat ik op .254 iets anders had staan (zoals je zit in mijn image).

Als je ze dus naar 192.168.178.1 zet (met 192.168.178.51 - 192.168.178.200) dan zal je zien dat daarna je eigen router niet meer toegankelijk is op 192.168.2.1 (je krijgt waarschijnlijk een foutpagina). Start je eigen computer daarna opnieuw op om automatisch een IP in de 192.168.178.x range te krijgen (je kunt ook je netwerkadapter uitschakelen en weer inschakelen). Je kunt daarna dus gewoon 192.168.178.1 intikken om weer op de router pagina te komen en in te loggen.

Hopelijk zijn daarna de apparaten die e.v. een vast IP adres hebben gekregen weer toegankelijk (misschien ook die even uit en aanzetten).