Skip to main content
Vraag

Unifi Switch 8 60W verbindt niet met Experia Box 12

• May 20, 2026
  • 21 reacties
  • 140 keer bekeken

Sinds deze week maken wij gebruik van KPN glasvezel en is de nieuwe Experia Box V12 actief.

Ik heb Internet en Wi-Fi via de modem zelf en dit functioneert goed, maar mijn Unifi Switch 8 ontvangt geen signaal. Ik heb de kabels gecontroleerd, verschillende poorten geprobeerd, de switch gereset maar geen effect.

De netwerklampjes van de poort (1) waaraan de switch is gekoppeld blijven uit, het lampje van de switch zelf blijft wit en ook de netwerklampjes van de overige poorten zijn uit. Daarnaast is het apparaat is ook niet zichtbaar in de KPN modem.

De apparaten die aangesloten zijn op poorten 2, 3 en 4 werken prima en zijn ook zichtbaar in de modem. 

De switch zat tot maandag aangesloten op de modem van onze vorige provider en werkte feilloos. Ik heb enkel de in de nieuwe KPN modem geplaatst maar sindsdien doet de switch niks meer.

Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik dit oplossen?

21 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 20, 2026

Beste ​@vBeers als het een zogenaamde ‘managed switch’ is misschien even resetten.

Het kan zijn dat de switch de IP-waarden van de vorige provider nog heeft en KPN gebruikt de 192.168.2.X-serie voor het interne netwerk.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 20, 2026

De netwerklampjes van de poort (1) waaraan de switch is gekoppeld blijven uit, het lampje van de switch zelf blijft wit en ook de netwerklampjes van de overige poorten zijn uit. Daarnaast is het apparaat is ook niet zichtbaar in de KPN modem.

De switch zat tot maandag aangesloten op de modem van onze vorige provider en werkte feilloos. Ik heb enkel de in de nieuwe KPN modem geplaatst maar sindsdien doet de switch niks meer.

Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik dit oplossen?

Hmm, Experia Box 12 en LAN verbindingsproblemen.  🤔
Gebruik je misschien een wat langere kabel voor de verbinding naar je Unifi Switch?

Tweakers: Geen internet door lange kabel, wel door korte kabel [KPN]
MacBook Pro haalt via wifi 300 Mbps en bekabeld 160 Mbps

Nu vaststaat dat mijn hardware (MacBook + USB 3.0) de snelheid wel degelijk aan kan, en de kabel/adapter elders wel 900+ Mbps halen, blijft er maar één conclusie over: de Box 12 presteert ondermaats op de LAN-poorten.

Er was recent een topic op Tweakers over een apart probleem met 2 KPN 12 Boxen en lange LAN kabels die niet wilden verbinden.
Een switch ertussen was de oplossing:
Tweakers: Geen internet door lange kabel, wel door korte kabel [KPN]

Mogelijk dat dat hierbij ook de oplossing geweest zou kunnen zijn?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

Beste ​@vBeers als het een zogenaamde ‘managed switch’ is misschien even resetten.

Het kan zijn dat de switch de IP-waarden van de vorige provider nog heeft en KPN gebruikt de 192.168.2.X-serie voor het interne netwerk.

@JanD : ik heb een harde reset uitgevoerd waarbij de lampjes knipperen, daarna blijft het indicator lampje wit wat er op zou duiden dat ik het device moet kunnen adopten. Echter zie ik de switch niet in mijn Unifi controller en kan ik dat dus niet doen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

@Doman : ik gebruik een kabel van 2 meter tussen de modem en de switch

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 20, 2026

Je Unifi controller staat waarschijnlijk ook nog ingesteld op oude ip-reeks? 

Zoals eerder vermeld, KPN gebruikt de 192.168.2.X reeks.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 20, 2026

Als je toch nog steeds geen link/verbinding kan krijgen probeer het dan ook eens met een extra switch/router ertussen al je deze eventueel hebt?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

@FredK2017 Dank voor je reactie. 

Hoe kan ik dit aanpassen? Ik heb de al meerdere keren een (harde) reset uitgevoerd, echter blijft de switch in ‘adoption’ mode staan (licht blijft wit branden). En ik kan het device ook niet zien in de network application van Unifi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

Als je toch nog steeds geen link/verbinding kan krijgen probeer het dan ook eens met een extra switch/router ertussen al je deze eventueel hebt?

Ik heb helaas geen andere switch liggen. Voor de zekerheid al wel een nieuwe Unifi switch besteld om hardware probleem met de huidige switch uit te kunnen sluiten. Deze komt morgen binnen.

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Kan je via ssh (putty) wel in de cli komen van de switch.

user: ubnt

pass: ubnt

kan je vanuit de switch een ping commando sturen naar het ip van je controller.

Op welk device draait unifi OS poort 8080 is nodig voor communicatie naar de hardware   

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

@Maikel Drost , ook bedankt voor jouw. Ik ben echter onvoldoende technisch onderlegd dat ik kan uitvoeren wat je hier vraagt😇

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Waar heb je de unifi controller op geïnstalleerd is dat een pc of heb je een cloudkey module.

En hoe log je daarop in via een IP adres of via https://unifi.ui.com

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2026

Waar heb je de unifi controller op geïnstalleerd is dat een pc of heb je een cloudkey module.

En hoe log je daarop in via een IP adres of via https://unifi.ui.com

De controller is inderdaad op een pc geïnstalleerd en ik log in via https://unifi.ui.com

Maikel Drost
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9

Heeft deze pc ook toegang tot internet.

probeer even de windows firewall uit te schakelen. Probeer het daarna nog eens. Dan kunnen we uitsluiten of het netwerk of firewall gerelateerd is 

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 20, 2026

De netwerklampjes van de poort (1) waaraan de switch is gekoppeld blijven uit, het lampje van de switch zelf blijft wit en ook de netwerklampjes van de overige poorten zijn uit.

Krijg je nu helemaal geen link indicator/led meer op de switch, ook als je andere apparaten verbindt met de switch?
Zolang daar geen link/activiteit is gaat er niets werken natuurlijk.
Probeer ook zonder verbinding met de KPN box of je link activiteit op de switch poorten kan krijgen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

De netwerklampjes van de poort (1) waaraan de switch is gekoppeld blijven uit, het lampje van de switch zelf blijft wit en ook de netwerklampjes van de overige poorten zijn uit.

Krijg je nu helemaal geen link indicator/led meer op de switch, ook als je andere apparaten verbindt met de switch?
Zolang daar geen link/activiteit is gaat er niets werken natuurlijk.
Probeer ook zonder verbinding met de KPN box of je link activiteit op de switch poorten kan krijgen?

Ik heb de kabel van het glasvezelkastje direct in de switch gedaan, maar nog steeds brandt enkel het systeem lampje, geen enkele port toont activiteit.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 21, 2026

Ik heb de kabel van het glasvezelkastje direct in de switch gedaan, maar nog steeds brandt enkel het systeem lampje, geen enkele port toont activiteit.

Dat kan niet werken ​@vBeers tussen de glasvezelkast en de switch moet minimaal een KPN of eigen router en daarna pas 1 of meerdere switches.

Voor iemand die schrijft ‘onvoldoende technisch onderlegd’ te zijn, maak je het jezelf wel onnodig moelijk is mijn iedee.

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 21, 2026

Dat kan niet werken ​@vBeers tussen de glasvezelkast en de switch moet minimaal een KPN of eigen router en daarna pas 1 of meerdere switches.

Voor iemand die schrijft ‘onvoldoende technisch onderlegd’ te zijn, maak je het jezelf wel onnodig moelijk is mijn iedee.

Ik neem toch aan dat dat alleen was gedaan om te kijken of er enige link activiteit op de poorten van de Unifi Switch waarneembaar was?
Zo te lezen reageert/werkt er nu geen enkele poort meer op de Unifi Switch.
Misschien gewoon toeval/pech dat de Unifi nu defect is geraakt.

Google: Unifi Switch 8 white led no lan

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 21, 2026

@Doman: klopt, ik heb dit enkel gedaan om de activiteit van de poorten te controleren. Helaas zonder resultaat. Ook als ik de switch enkel en alleen direct aan mijn pc koppel is er geen poort activiteit.

Enige wat ik nog ga proberen is om te kijken of het een probleem met de voeding is, als de nieuwe switch binnen is. Als ook dat geen resultaat oplevert ben ik bang dat mijn huidige switch defect is geraakt bij het omzetten naar de nieuwe router.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@vBeers. Welkom op de KPN Community! Goed dat je hier even te rade gaat wat er aan de hand zou kunnen zijn met Unify Switch. Ook mooi om te zien dat er goed met je mee gedacht wordt om de oorzaak te vinden. Dank iedereen!

Het zou jammer zijn dat ie echt (precies) defect is geraakt bij de overstap naar KPN, maar het zou natuurlijk kunnen. Houd ons maar op de hoogte wat er uit de test met de voeding komt :) 

Hoe is verder de overstap verlopen? Ben je een beetje tevreden met je KPN diensten? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 22, 2026

De nieuwe switch werkt direct en verschijnt ook in het network center.

Dus helaas lijkt het gewoon op pech bij het omzetten. Dank voor de hulp allen

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top dat je hier nog even komt delen dat de nieuwe switch gelijk zijn werk doet! 

Mocht je nog eens weer tegen iets aanlopen, dan weet je ons te vinden.