Skip to main content

Heyhoi,

Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een nieuwe internetverbinding voor mijn nieuwbouwwoning. Hier komt natuurlijk het nodige bij kijken, en ik vroeg me af of mensen hier tips of ervaringen willen delen vooral over het onderwerpUDM Pro direct op glasvezel.

Ik heb al veel posts gelezen over het inzetten van eigen modems in plaats van bijvoorbeeld de KPN Box 14. Zoals bekend ondersteunen de latere KPN Boxen (bv KPN box 14) geen bridge mode (God may know why... 🙃). Nu hoeft die KPN Box er voor mij niet per se tussenuit, want in principe kan ik de 10GB-poort gebruiken om direct 10GB door te geven aan mijn UDM Pro. (Bij natuurlijk het halen van Superfiber 1 / 4 max max 1gb of 4gb)

Maar wat ik nog mis, is een goede oplossing voor IPTV & duidelijkheid over de stabiliteit. We willen namelijk meerdere IPTV-boxen door het huis plaatsen (ik denk aan 3 á 4 stuks optimaal, minimaal 2). Het liefst los ik dit netjes op via mijn UniFi-switches in combinatie met de UDM Pro. Dit zou mogelijk moeten zijn met udm-iptv (zie fabianishere/udm-iptv op github), waardoor je de KPN Box er tussen uit kan halen en alleen de UDM gebruiken. Echter heb ik er al even niks over gehoord en lees ik bij veel mensen: “Het werkt het is gelukt.” maar is er veder geen info over stabiliteit on the long run?

Ik vroeg me dus af hoe de meesten hier het thuis hebben geregeld..?

• Werken jullie met de KPN Box?
  • Hebben jullie de KPN Box vervangen door iets dat wél bridge mode ondersteunt?
  • Sluiten jullie de verbinding direct aan op de UDM Pro?
  • Andere oplossingen voor IPTV?
  • Stabiliteit van UDM Pro zonder KPN Box? (Of überhaupt eigen modems)

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips! Ik hoor graag hoe jullie dit hebben aangepakt.

Posts die ik al gezien heb;
Eigen apparatuur instellen en gebruiken | KPN
Unifi Dream Machine Pro (/SE) directe glasvezel verbinding KPN PON (EoF/GoF) | KPN Community
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community
UDM Pro i.c.m. KPN Glasvezel incl. iTV en Telefonie | KPN Community
Rechtstreeks aansluiten van de UDM Pro SE | KPN Community
Wat is er nodig om Unifi UDM pro als router te gebruiken ipv Experia Box? | KPN Community
Ondersteunt UniFi Dream Machine/Pro/Special Edition en Dream Router inmiddels IGMP proxy? | KPN Community
Upgraden naar 4 Gigabit met UDM-Pro router: Hoe NT-kastje vervangen door patchbox op zolder met 20m glasvezelkabel? | KPN Community

Je kan de UDM direct aansluiten op de NT

vlan6 pppoe internet

vlan4 iptv

er is een script voor iptv werkt bijzonder goed ik heb zelf een uxg-lite 

Zelf geen ervaring met de UDM Pro, maar zou je aanraden om ook eens een kijkje te nemen op het forum van Tweakers.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie en "Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie .

Daar zitten redelijk wat mensen tussen die een vergelijkbare situatie hebben, ook op long-term.
Wel is het te adviseren om het KPN modem altijd achter de hand te houden voor het geval dat.

Reageer