Skip to main content
Vraag

Unifi UDM Pro direct aansluiten op de glasaansluiting

• 17 december 2024
  • 8 reacties
  • 425 keer bekeken

Heyhoi,

Ik ben momenteel bezig met het uitzoeken van een nieuwe internetverbinding voor mijn nieuwbouwwoning. Hier komt natuurlijk het nodige bij kijken, en ik vroeg me af of mensen hier tips of ervaringen willen delen vooral over het onderwerpUDM Pro direct op glasvezel.

Ik heb al veel posts gelezen over het inzetten van eigen modems in plaats van bijvoorbeeld de KPN Box 14. Zoals bekend ondersteunen de latere KPN Boxen (bv KPN box 14) geen bridge mode (God may know why... 🙃). Nu hoeft die KPN Box er voor mij niet per se tussenuit, want in principe kan ik de 10GB-poort gebruiken om direct 10GB door te geven aan mijn UDM Pro. (Bij natuurlijk het halen van Superfiber 1 / 4 max max 1gb of 4gb)

Maar wat ik nog mis, is een goede oplossing voor IPTV & duidelijkheid over de stabiliteit. We willen namelijk meerdere IPTV-boxen door het huis plaatsen (ik denk aan 3 á 4 stuks optimaal, minimaal 2). Het liefst los ik dit netjes op via mijn UniFi-switches in combinatie met de UDM Pro. Dit zou mogelijk moeten zijn met udm-iptv (zie fabianishere/udm-iptv op github), waardoor je de KPN Box er tussen uit kan halen en alleen de UDM gebruiken. Echter heb ik er al even niks over gehoord en lees ik bij veel mensen: “Het werkt het is gelukt.” maar is er veder geen info over stabiliteit on the long run?

Ik vroeg me dus af hoe de meesten hier het thuis hebben geregeld..?

• Werken jullie met de KPN Box?
  • Hebben jullie de KPN Box vervangen door iets dat wél bridge mode ondersteunt?
  • Sluiten jullie de verbinding direct aan op de UDM Pro?
  • Andere oplossingen voor IPTV?
  • Stabiliteit van UDM Pro zonder KPN Box? (Of überhaupt eigen modems)

Alvast bedankt voor jullie hulp en tips! Ik hoor graag hoe jullie dit hebben aangepakt.

Posts die ik al gezien heb;
Eigen apparatuur instellen en gebruiken | KPN
Unifi Dream Machine Pro (/SE) directe glasvezel verbinding KPN PON (EoF/GoF) | KPN Community
Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community
UDM Pro i.c.m. KPN Glasvezel incl. iTV en Telefonie | KPN Community
Rechtstreeks aansluiten van de UDM Pro SE | KPN Community
Wat is er nodig om Unifi UDM pro als router te gebruiken ipv Experia Box? | KPN Community
Ondersteunt UniFi Dream Machine/Pro/Special Edition en Dream Router inmiddels IGMP proxy? | KPN Community
Upgraden naar 4 Gigabit met UDM-Pro router: Hoe NT-kastje vervangen door patchbox op zolder met 20m glasvezelkabel? | KPN Community

8 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 17 december 2024

Je kan de UDM direct aansluiten op de NT

vlan6 pppoe internet

vlan4 iptv

er is een script voor iptv werkt bijzonder goed ik heb zelf een uxg-lite 

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+1
  • KPN medewerker
  • 28 reacties
  • 18 december 2024

Zelf geen ervaring met de UDM Pro, maar zou je aanraden om ook eens een kijkje te nemen op het forum van Tweakers.
[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie en [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie .

Daar zitten redelijk wat mensen tussen die een vergelijkbare situatie hebben, ook op long-term.
Wel is het te adviseren om het KPN modem altijd achter de hand te houden voor het geval dat.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 januari 2025

Hoi,

ik ben 1 van de drukke posters (geweest) in het Tweakers-topic over IPTV van KPN via de UDM Pro. Het script van Fabian werkt al een paar jaar als een zonnetje en is plug-en-play. Bepaal van tevoren of je de IPTV kastjes nog in een apart VLAN hangt (niet noodzakelijk), dan kun je in het installatie-script dit VLAN gewoon selecteren. Mijn ervaring is dat alleen een UDM upgrade een herinstallatie van het script nodig is, maar verder werkt het echt probleemloos!

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 29 januari 2025

Ik heb hier een UDM-Pro met 3 Pro switches er achter, 3 pc's met 10gbe verbinding. 4Gbit abo van KPN.
Liep er tegen aan dat ik bij gebruik van de UDM-Pro rechtstreeks op de NTU met een PPPoE verbinding dat de volle snelheid niet gehaald werd, zeker bij upload.
Ik gebruik al meer dan een jaar de UDM-Pro met er achter de Box 14. De Udm-Pro kan de snelheid op DHCP niveau namelijk wel verwerken maar op de zwaardere PPPoE dus niet. Daarom laat ik zelf de Box 14 de taak van PPPoE afhandelen en de UDM en rest van het geheel de rest.

Voordeel hier van is dat je KPN tv boxjes ook gewoon direct op de box 14 kan aansluiten, heb je ook geen last van deze data op je netwerk en tv zo als je deze moet kunnen kijken via glas.

Hoop dat je iets hebt aan deze info.

PasMat87 schreef:

Ik heb hier een UDM-Pro met 3 Pro switches er achter, 3 pc's met 10gbe verbinding. 4Gbit abo van KPN.
Liep er tegen aan dat ik bij gebruik van de UDM-Pro rechtstreeks op de NTU met een PPPoE verbinding dat de volle snelheid niet gehaald werd, zeker bij upload.
Ik gebruik al meer dan een jaar de UDM-Pro met er achter de Box 14. De Udm-Pro kan de snelheid op DHCP niveau namelijk wel verwerken maar op de zwaardere PPPoE dus niet. Daarom laat ik zelf de Box 14 de taak van PPPoE afhandelen en de UDM en rest van het geheel de rest.

Voordeel hier van is dat je KPN tv boxjes ook gewoon direct op de box 14 kan aansluiten, heb je ook geen last van deze data op je netwerk en tv zo als je deze moet kunnen kijken via glas.

Ik probeer hetzelfde te doen. De KPN handelt TV af en de KPN Box staat op port 9 van UDM PRO.

Heb je wel DHCP op de KPN BOX aanstaan?

Bedankt alvast voor een reactie.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025
John van den Bos schreef:
PasMat87 schreef:

Ik probeer hetzelfde te doen. De KPN handelt TV af en de KPN Box staat op port 9 van UDM PRO.

Gebruik zelf de UACC-CM-RJ45-MG sfp module op port 10 van de UDM-Pro. tussen de Box 14 en deze sfp module gebruik ik Draka UC Future cat 7 kabel (ongeveer 9 meter) Heb hier mee een volle 10Gbe uplink naar de Box 14.
Op de rj45 wan port ga je max 1 gbe halen bij de udm-pro

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 februari 2025
PasMat87 schreef:
John van den Bos schreef:
PasMat87 schreef:

Gebruik zelf de UACC-CM-RJ45-MG sfp module op port 10 van de UDM-Pro. tussen de Box 14 en deze sfp module gebruik ik Draka UC Future cat 7 kabel (ongeveer 9 meter) Heb hier mee een volle 10Gbe uplink naar de Box 14.
Op de rj45 wan port ga je max 1 gbe halen bij de udm-pro

Ik vergat te antwoorden op de vraag: DHCP aan op box 14 anders bevriest de box 14 op een of andere reden en moet je deze weer resetten.. Overigens zonder dhcp kan je ook geen tv boxjes aansluiten.

Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Ik even kijken of ik het ook zo kan doen. En inderdaad logisch dat DHCP wel aan moet staan om de TV+ kastjes van IP te voorzien.  Nogmaals bedankt!

Reageer