Skip to main content

Mijn USG van unifi is defect en moet vervangen worden. Nu is de vraag wat kan ik het beste pakken omdat wij nog gebruik maken van iTV van KPN.

ik heb het volgende;

  • Cloudkey Plus
  • 2x switch lite8
  • 1x switchLite 16
  • 3x AP lite

wie kan mijn advies geven ?

Hallo @DannyD88 , @wjb en @Babylonia weten hier veel van en willen je misschien wel adviseren.

Ik heb ze even ingeseind.


Gezien alle andere pullen zoals switches en AP's van Ubiquiti zijn.
Zou zeggen, blijf bij je leest en neem een nieuw model router van Ubiquiti.
Je bent ten slotte het meest vertrouwd met die apparatuur en gebruikers interface.

Of heb je andere reden om naar iets anders uit te kijken?


Nee ik hoef niets anders dan Unifi alleen zit ik nu met een script om de iTV door te zenden.


En dat script zou je dan niet opnieuw ook op een nieuwe router van Ubiquiti kunnen toepassen??

Er is een uitgebreide handleiding m.b.t. Ubiquiti spullen:
 

 


Het blijkt dat het script niet op alle gateways van Unifi kunnen. Vandaar mijn vraag hoe ik het beste dit kan aanpakken.

een kennis heeft bv de unifi router aangesloten aan de kpn modem en de itv kastjes direct op de modem. Maar wat zijn hier de voor- en nadelen van?


een kennis heeft bv de unifi router aangesloten aan de kpn modem en de itv kastjes direct op de modem. Maar wat zijn hier de voor- en nadelen van?

Dat kan prima, zie

Een (klein) nadeel is dat je double NAT hebt en dat levert soms problemen op met inkomende IPSec VPN verbindingen en met sommige DDNS services. Niet echt problematisch.

Ook kan IPv6 problemen geven als jouw Experia Box geen IPv6 Prefix Delegation ondersteunt. De V10 doet dat wel maar de anderen niet.


Wanneer zou ik DDNS nodig hebben? Ik heb de Experiabox v10 dus er zou dan eigenlijk geen probleem zijn?


Wanneer zou ik DDNS nodig hebben? Ik heb de Experiabox v10 dus er zou dan eigenlijk geen probleem zijn?

Met een V10 is IPv6 geen probleem, de issue t.a.v. double NAT en DDNS gelden ook bij een V10. Als je bijvoorbeeld een Synology NAS hebt dan kan je een xyz.synology.me domein gebruiken. Het IP adres voor xyz.synology.me wordt dan m.b.v. DDNS bepaald.


Dat is dan een uitdaging want ik beschik inderdaad over een Synology NAS.


Dat is dan een uitdaging want ik beschik inderdaad over een Synology NAS.

Ik noemde de Synology NAS als voorbeeld voor een DDNS service.

Er zijn meerdere methoden waarop t.b.v. DDNS het WAN IP adres vastgesteld wordt.

Ik weet niet welke door een Synology NAS gebruikt wordt.