Skip to main content

Ben sinds kort overgestapt naar KPN glasvezel + super wifi 2 punten.

Over dat laatste heb ik een vraag. Op mn kantoortje heb ik een x aantal devices gekoppeld op een 8 poorts gigabit switch, en die is weer bedraad verbonden met het wifipunt. Wifipunt is “groen”, en lijkt normaal te werken.

Wanneer ik een speedtest doe, of data kopieer binnen het netwerk, krijg ik ongeveer 44MB/s download, en tegen de 80MB/s aan upload. Alitjd. DUs zowel met speedtesten als met data kopieren van en naar de nas. Dus data naar de nas toe kopiereen in de meterkast is 80MB/s, van de nas naar pc is 44MB/s

 

De nas zit met 2 gigabit kabels aan de modem zelf. Volledig bedraad haal ik 112MB/s (lezen en schrijven).

 

Speedtest bedraad, is geweldig, 935/935 met een ping van 3ms, 0,006 jitter, en 0% error.

 

p.s. hiervoor zat ik bij t-mobile, ook met 2 extra mesh wifi punten, en die deden wel 70MB/s up & down naar de nas in de meterkast. Verder zelfde situatie  in het kantoortje, dus 8 poorts gigabit switch, gekoppeld aan wifipunt.

Waarom gebruikt u niet gewoon dezelfde WiFi punten die u bij T-Mobile gebruikte?


Die moeten terug, zijn huur wifi-punten, en die mesh-punten werken qua mesh-technologie alleen met t-mobile modem. KPN heeft ook haar eingen software in de modem en wifi-punten.


Internet, telefoon, wifipunten, alles werkt, maar kan het niet meer beheren. Ook na restarten van de V12 modem blijft dit het beeld. Met de ios-app "Thuis"van kpn kan ik nog wel dingen doen als restarten, clients zien enz., alles eigenlijk, maar deze UI werkt domweg niet meer.

 

*admin: verplaatst naar je eigen topic


Hoi @Peter. Welkom bij KPN en op het KPN Forum! Wat vervelend dat je een lage download snelheid hebt wanneer je verbonden bent met jouw Superwifi punt. Op welke manier heb je de versterker op jouw kantoor verbonden met jouw ExperiaBox? Bekabeld of draadloos? Als je het bekabeld hebt aangesloten ben ik erg benieuwd wat er gebeurd wanneer je deze kabel direct in de switch stopt en de versterker weer aansluit op de switch. 


Hij wifipunt op kantoortje is draadloos aangesloten. Het andere WiFi punt, in een andere ruimte is bekabeld aangesloten en doet als ik er naast sta op de telefoon 500/650 dus download ook een stuk lager dan upload. Maar minder extreem verschil.
 

Instellingen in het modem kan ik niet meer maken, zie mijn andere forumpost*. Netwerk draait nog wel. 

 

*admin: topics samengevoegd. link naar reactie


Ah oke, dan is het niet direct mogelijk om dit te testen. Heb je al eens getest wat er gebeurd met jouw download en upload snelheid wanneer je de switch er tussen uit haalt in jouw kantoor?


rechtstreeks op het wifipunt geeft hetzelfde resultaat helaas, net als verbonden met wifi op dat punt.


Heb je de mogelijkheid om jouw wifi punt wat dichterbij de andere te zetten? Wellicht wordt het dan beter. Ik denk dat de afstand toch te groot is, ondanks het “groene” lampje.


De modem hangt hoog in de meterkast, welke aan de bovenzijde een gaas afsluiting heeft, dus kan het signaal makkelijk door. De wifipunt dichterbij gaat helaas niet lukken, zit al bijna op de overloop, boven de modem, dus relatief dichtbij.

Het wifipunt haalt stabiel 80MB/s+ naar de NAS toe, dus dat is het probleem ook niet, stabiel en snel. Met 33GB kopieren niet 1x onder de 80. Maar van de Nas terug of internet doet het wifipunt  maar 40.-45MB/s. Van het internet maakt het me nog niet eens zoveel uit, maar van de nas wel.


@Peter. Mijn excuses voor deze late reactie. Jammer dat het niet lukt om jouw versterker dichterbij te plaatsen om te testen of het dan sneller gaat. Ik heb op dit moment geen antwoord op deze vraag. Wanneer ik dat wel heb kom ik er zeker op terug. Wellicht dat er nog een andere forumgebruiker langs komt met een oplossing. 🤞🏼


De snelheid bij upload laat m.i. juist zien dat de locatie niet het probleem is. 86MB/s upload is prima. Hemelsbreed is het ook maar misschien max een meter of 6 door een vloer heen.

De t-mobile mesh punten haalden 10MBs minder upload zelfs, maar upload en download was op exact zelfde locatie (kpn modem hangt zelfs aan de schroeven van de t-mobile modem) wel symetrisch. Even snel up als down. 

Enkel rechtstreeks bekabelde devices halen up and down zelfde snelheid. Alles over wifi zie je dat up sneller is als down.