Skip to main content

ik heb 2 netwerken in huis: het kpn standaard netwerk met kpn router 192.168.2 en op zolder een verbonden sitecom router met 192.168.0

Vanuit 192.168.0 werkt alles prima, internet access en bereikbaarheid 1g2.168.2 nodes

Maar vanuit 192.168.2 kan ik 192.168.0 niet bereiken

b.v. van mijn mac op 192.168.2.8 naar mijn nas server op 192.168.0.102

kan ik iets aan mijn kpn router instellen om dit op te lossen???

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

Daarvoor moet je niet op de Experiabox zijn, maar op die 2de router. Daarop zou je in theorie dan moeten poort forwarden. Maar ... dit is moeilijk gedoe zo. Wat u moet hebben is geen 2de router, maar een accespoint om boven ook goed wifi te hebben. 

Wat is het type van die 2de router? Misschien kan die in bridge modus, accespoint modus. Dan ben je er ook vanaf.


Ik snap dat ik het probleem ook kan oplossen door de 2de router als bridge in te zetten, maar dat doe ik liever niet, maar evt als het anders niet lukt.

Ik heb boven uitstekende WiFi, want mijn sitecom router heeft prima WiFi.

Ik denk dat ik toch op de experia box dit probleem moet zoeken, want een ping vanaf een PC boven naar mijn mac notebook beneden gaat goed (route van 192.168.0 naar 192.168.2 en terug is OK)

maar omgekeerd ping vanaf mac beneden naar PC boven werkt niet

 


Nee. Dit komt omdat er een firewall in uw sitecom router zit. Deze laat verkeer van achter de router wel door daar de apparaten die aangesloten zitten op de Experiabox. Maar houd alle verkeer tegen wat van buiten de router komt. Dus het verkeer vanaf apparaten die aangesloten zitten op de Experiabox. Zo werkt dat nou 1maal met een firewall ,daar is die voor gemaakt.


bedankt dat kan inderdaad prima het probleem verklaren.

Ik ga het straks proberen.


Ik heb de firewall setting op sitecom router ge checkt: stond disabled

zelfs als ik de firewall enable blijft het gedrag hetzelfde.

Helaas is de firewall dus niet de verklaring


Ik heb de firewall setting op sitecom router ge checkt: stond disabled

zelfs als ik de firewall enable blijft het gedrag hetzelfde.

Helaas is de firewall dus niet de verklaring

De NAT blijft actief zolang je de router niet in bridge modus zet. En een NAT werkt feitelijk op zichzelf al als een firewall.


De opmerking over NAT begrijp ik niet, ik heb het gewoon over routering tussen 2 routers. In het verleden met grote netwerken met vele routers gewerkt, maar toendertijd  dit probleem nooit gezien, zolang maar alle routes in alle routers bekend zijn.

Ik heb op de kpn router ook nog de configuratie bekeken: het IP adress van mijn Mac vast gezet in DHCP, en ipv4 port forwarding aangezet voor dat ip adress, (poorten 1-8084) → geen verschil.

Overigens begrijp ik niet wat ipv4 port forwarding zou moeten oplossen


De Experiabox heeft hier ook helemaal niets mee van doen. Wat u hier heeft is gewoon een algemeen bekend nadeel van router achter router in een thuisnetwerk. Er is niets bijzonders of vreemd aan. Dit is gewoon de manier waarop routers werken. Ze zijn gemaakt om zo te functioneren. Je kunt nooit zomaar aparaten benaderen die achter een router zitten zonder portforwarding op die router in te stellen. Ik zei u ook al in mn eerste reactie: u zou een accespoint moeten hebben, en geen router. Want dit is moeilijk gedoe. Ik snap ook niet waarom u die sitecom niet in bridge modus wilt zetten... (als dat mogenlijk is)


De opmerking over NAT begrijp ik niet, ik heb het gewoon over routering tussen 2 routers. In het verleden met grote netwerken met vele routers gewerkt, maar toendertijd  dit probleem nooit gezien, zolang maar alle routes in alle routers bekend zijn.

Thuisrouters doen naast routing ook Netwerk Adres Translatie, asymmetrisch, zoals Nick83 ook al aangeeft, alom bekend als NAT. Je zal je kennis moeten updaten. Het internet staat vol met zaken m.b.t. NAT.

Alleen al de eerste zin hier:

https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation#Issues_and_limitations

 

Probeer de kern van NAT te begrijpen, en wat b.v. masquerading in thuisrouters is en doet.

 

Maar je bent sneller klaar als je gewoon die sitecom in bridge-mode zet (of accesspoint mode heet het ook wel as de focus op wifi is).


Hallo @phjvdmeij Welkom hier op het Forum. Ik zie dat je al veel hulp en uitleg van Nick en Tmoesel hebt gekregen. Zo te zien ben je er nog niet helemaal, maar volgens mij moet je er met hun tips zeker uit kunnen komen! 


Wat ook mogenlijk is: een switch voor de router plaatsen, en daar je NAS aan hangen. Ik neem tenminste aan dat deze bedraad is aangesloten. Als je er geen tv ontvanger aan gaat hangen, dan kan dexe switch een heel simpel dingetje van 15 euro ofzo zijn. En dan hoef je niets te veranderen aan de sitecom. 


Ik concludeer inderdaad dat alleen de NAT op NAT instelling werkt, router op NAT werkt niet.

NAT uitzetten in mijn Sitecom router geeft geen internet access voor mijn zolder PC’s

Maar uiteindelijk is het aansluiten van mijn beneden apparaten  (TV, blue-ray mediaplayer, versterker) op een bridge naar de zolder router een peuleschil en alles werkt naar behoren


Ik concludeer inderdaad dat alleen de NAT op NAT instelling werkt, router op NAT werkt niet.

NAT uitzetten in mijn Sitecom router geeft geen internet access voor mijn zolder PC’s

Maar uiteindelijk is het aansluiten van mijn beneden apparaten  (TV, blue-ray mediaplayer, versterker) op een bridge naar de zolder router een peuleschil en alles werkt naar behoren

Bedoel je met ‘een bridge’ een kastje waar ook Nick83 op doelt? (dus wat in winkels enz als ‘switch‘ verkocht wordt)

En ‘de zolder router’ is de Sitecom?


ja, ja en fijne kerstmis


Reageer