Skip to main content
Vraag

Verbinding valt relatief vaak weg via 2,4 GHz signaal bij grote hoeveelheden data

• May 25, 2026
  • 17 reacties
  • 48 keer bekeken

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Eerst even duidelijkheid betreffende mijn configuratie.

Op de switches zijn meer devices aangesloten dan de hier genoemde Synology NAS en Macbook  Pro. Ik noem ze omdat deze in dit verhaal even belangrijk zijn.

Experiabox V10, 1 Gb abbo.

Wifi op de Experiabox staat uit.

Aansluitingen:

Poort 1: Netgear switch GS308EP - Superwifi 2 (A)

Poort 2: Netgear switch GS308Ev4 - Superwifi 2 (B) - Synology NAS - MacBook Pro 5Ghz.

Poort 3: Netgear Switch GS308E

Poort 4: Netgear Switch GS308E

Ik heb 1x SSID en 4x BSSID, geen gastnetwerk en geen VLAN’s.

Op de Macbook heb ik, vorige week, de gratis versie van NetSpot (Wifi analyze) geïnstalleerd en zie dat met name de 2.4 Ghz regelmatig compleet korte tijd (minder dan 10 sec.) wegvalt.

Op basis van wat ik in NetSpot zag heb ik deSuperwifi’s als volgt vastgezet:

Superwifi A:

5 Ghz: kanaal 48, bandbreedte 80, wifistandaard ac/ax

2.4 Ghz kanaal 6, bandbreedte 20, wifistandaard b/g/n

Superwifi B:

5 Ghz: kanaal 48, bandbreedte 80 wifistandaard ac/ax

2.4. Ghz: kanaal 6, bandbreedte 20, wifistandaard b/g/n

Bovenstaande resulteerde in een wat stabieler Wifi netwerk.

Toen ik vanmorgen NetSpot opstartte gebeurde het volgende:

De eerste pakweg tien minuten was er geen enkel dropout en het signaal van de 4 BSSID’s was redelijk stabiel, totdat mijn Macbook een Carbon Copy Cloner backup begon te draaien.

Gedurende deze backup viel de 2.4 Ghz van de Superwifi’s A en B zeer regelmatig korte tijd volledig weg. De 5 Ghz viel niet weg en was stabiel.

Na de backup was alles weer redelijk stabiel.

Het lijkt er op dat veel WIFI netwerkverkeer (de backup liep over 5 Ghz) bij mij problemen geeft op de 2.4 Ghz. De 5 Ghz geeft standaard bij mij heel weinig dropouts.

Aangezien de Superwifi’s zijn aangesloten op Netgear switches zou je kunnen denken dat de switches mogelijk een rol spelen. Echter dan zou de 5 Ghz ook weg moeten vallen en dat is niet het geval.

Ik ben een leek en het is een gok maar mijns inziens lijkt het er op dat de Superwifi’s problemen hebben met het verwerken van veel data tegelijk.

17 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

Gedurende deze backup viel de 2.4 Ghz van de Superwifi’s A en B zeer regelmatig korte tijd volledig weg. De 5 Ghz viel niet weg en was stabiel.

Hoe ervaar je die 'dropouts' ? Raak je de verbinding ook echt kwijt?

Het wegvallen van de SSID in een WiFi analyzer wil niet zeggen dat de verbinding ook daadwerkelijk weggevallen is. Dat is alleen maar het uitzenden van de SSID beacon.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 25, 2026

@JRS54 Bij jouw opstelling moet de netgear switches het backhaul protocol van KPN ondersteunen, maar ze doen blijkbaar niet. Dus de SW2 moet of achter de SW1 of direct achter KPN router aangesloten worden.

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

Of de switches het probleem zijn (of ze dus IEEE 1905.1 ondersteunen) is vrij snel te zien door de Superwifi inderdaad direct op de kabel te zetten en de switch daar dan weer op aan te sluiten. Dan behoudt je de poorten maar staat de Superwifi als eerste durft op de router.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 NetSpot meet 1x per 10 sec en het signaal is bij de volgende meting weer terug. Dus je kan stellen dat de dropout tussen de 1 en 9 seconden duurt. Ik merk het dus eigenlijk niet.

@rvk01 en ​@TDN Of mijn Netgear switches IEEE 1905.1 ondersteunen kan ik op dit moment nog niet in de specs terug vinden.

Het direct aansluiten van 1 SW2 op de Experiabox V10 is geen probleem maar nummer twee is dat wel. Ga kijken of ik dat op kan lossen.

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 NetSpot meet 1x per 10 sec en het signaal is bij de volgende meting weer terug. Dus je kan stellen dat de dropout tussen de 1 en 9 seconden duurt. Ik merk het dus eigenlijk niet..

De vraag is dus eigenlijk wat je echte probleem nu is? 

Het 'zien' van dropouts in een wifi analyzer (dus SSID beacon) is geen probleem. Het verliezen van je wifi verbinding op een apparaat is dat wel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 25, 2026

Of mijn Netgear switches IEEE 1905.1 ondersteunen kan ik op dit moment nog niet in de specs terug vinden.

Het probleem is eigenlijk of KPN IEEE 1905.1 protocol gebruikt voor ethernet backhaul of een propriëtair protocol, de tweede mogelijkheid is blijkbaar de val. De meeste switches ondersteunen 1905.1 protocol.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 Heb ik nu een probleem? Nee.

Maar dat had ik wel.

Ik heb de wifi op aardig wat apparaten uit moeten schakelen om het netwerk stabieler te krijgen.

Ook m.b.t. Home Automation heb ik het een en ander verwijderd en simpeler gemaakt (HomePod mini’s die regelmatig wegvielen, Hue lampen die soms niet aan gaan, LG-televisie die via Homekit ineens aan gaat, enz.). 😤 (Zigbee zit bij mij op een ander kanaal dan Wifi 2.4 Ghz en Thread weer op een ander kanaal)

Inmiddels werkt alles in afgeslankte vorm weer stabiel.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de oorzaak van de problemen die ik had, zodat ik weer de wifi van een aantal apparaten in kan schakelen.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@TDN Het is even afwachten of de komende dagen iemand van KPN kan vertellen of ze het IEEE 1905.1 protocol gebruiken of niet.

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

@TDN Het is even afwachten of de komende dagen iemand van KPN kan vertellen of ze het IEEE 1905.1 protocol gebruiken of niet.

Ik zag wel ergens hier in de community iemand zeggen dat superwifi geen gebruik maakt van IEEE 1905.1. Maar ik heb er verder geen betrouwbare source daarvoor gevonden.

Nu het weer wat stabiel werkt is het moeilijk te zeggen wat het probleem was (ja, iets wat je veranderd hebt). Maar het wegvallen van de SSID Beacon is in ieder geval geen probleem want dat is voor SSID eigenlijk heel normaal.

Je zou nu een voor een op wat apparaten de wifi aan kunnen zetten om te kijken wanneer je weer problemen krijgt. En dan zou je kunnen onderzoeken waarom dat is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 25, 2026

@JRS54 Het probleem van geen ondersteuning van wired backhaul protocol is dat de bekabeld SWs elkaar wel kunnen zien, maar geen werkende backhaul kunnen opbouwen. Dus ze vallen terug op wireless backhaul, het hangt af van de interpretatie van de mislukking door de firmware. Indien de firmware voortdurend probeert een wired backhaul te opbouwen omdat een SW de andere SW weer ziet, heb je een netwerk, de steeds switcht tussen wired en wireless backhaul en niet werkbaar. De reden dat alleen 2,4Ghz uitvalt, heeft waarschijnlijk te maken met de 2,4Ghz backhaul tussen 2 SWs. Welke kleur hebben de lampjes SWs? Geel is 2,4Ghz backhaul.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 Even voor alle zekerheid:

Wat ik in NetSpot zie gebeuren is niet het wegvallen van de SSID maar van de BSSID. Mag ik aannemen dat u dat in dit geval ook bedoeld?

De reden om deze topic te starten was niet zozeer het kort wegvallen van een BSSID. Ik had daar immers niet merkbaar last van.

De reden was dat ik in NetSpot een afwijking zag van wat ik gewend was te zien.

Daarbij lijkt mij dat veel traffic over de 5 Ghz band over één SW2 niet hoort zorgen voor het klapperen van de 2.4 Ghz band mijn beide SW2’s.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@TDN Wat bedoel je met “Welke kleur hebben de SW’s”??

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 25, 2026

@TDN Wat bedoel je met “Welke kleur hebben de SW’s”??

De kleur van het LED-lampje op de SW.

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@TDN De kleur van het LED-lampje op beide SW2’s is op dit moment groen. 

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

Wat ik in NetSpot zie gebeuren is niet het wegvallen van de SSID maar van de BSSID. Mag ik aannemen dat u dat in dit geval ook bedoeld?

SSID is de naam van je wifi. BSSID zijn de fysieke punten (MAC adressen van de wifi punten). Fysiek zenden de punten om de zoveel tijd een beacon uit (signaal) van "hey, ik ben hier". Maar dat is dus niet hetzelfde als je daadwerkelijke wifi verbinding. Al je apparaten kunnen gewoon verbinding blijven houden en een wifi punt zou kunnen zeggen "nu zend ik even geen beacon". Zeker bij druk netwerkverkeer zou dat meer kunnen gebeuren. Beacon frames hebben een lage prioriteit en je ziet dit dus vaker in de drukke 2,4ghz dan in de 5ghz.

Wanneer je 1 wifi zender hebt, dan valt vaak ook je SSID weg. Die zie je dan even niet. Maar wanneer je meer wifi punten hebt, dan kan het zijn dat je SSID zichtbaar blijft maar dan kan je de BSSID even weg vallen. Maar dat betreft dus alleen maar de beacon signal. Dat hoeft dus absoluut niets te zeggen over je wifi signaal zelf. Kijk bv ook maar eens naar de andere wifi routers in de buurt. Die zullen af en toe ook even wegvallen. (Hangt ook een beetje van de app af want die zou bv ook kunnen besluiten alles van de afgelopen 2 minuten te laten zien met een buffer)

Als de verbinding op je apparaten echt wegvalt (dus heb verbinding meer) dan moet dat uitgezocht worden (maar ligt dus niet aan dat SSID signaal). Dan moet je echt kijken wat de reden van de disconnect is (vaak terug te zien in de expert settings/log, bij Android bv in de developers lab setting van wifi).

JRS54
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 Het wegvallen (zeker kort) van de (B)SSID betekent dus niet dat er per definitie er geen WIFI-signaal meer is. Het kan wel maar dat merk je snel genoeg want dan raak je de verbinding  kwijt.

Zolang de internetverbinding niet wegvalt, hoef ik mij dus geen zorgen te maken over het af en toe kort wegvallen van een BSSID.

Toch was er wel een reden dat ik dacht aan het wegvallen van het WIFI signaal.

Als ik inlog op de Experiabox V10, klik op Thuisnetwerk en daarna op Verbonden apparaten en kijk naar welke apparaten er op welk SW2 zitten, dan zie ik dat dat regelmatig anders. 

Daarnaast is de tijd “Laatste keer verbonden” van veel WIFI-apparaten ook regelmatig vernieuwd., soms meerdere apparaten met vrijwel dezelfde tijd. Hierbij gaan ze niet altijd naar een ander SW2.

Ik kan me voorstellen dat de verdeling van de twee SW2’s over mijn huis niet optimaal is. Maar de twee SW’s zijn bedraad en hebben een stopcontact nodig dus ik ben wat beperkt in de mogelijkheden.

NetSpot pikt op dit moment 156 BSSID’s op, waarvan het overgrote deel buiten mijn bereik ligt.

Van deze 156 staan er 6 met Security open. Deze staan buiten mijn bereik maar ……..

rvk01
Slimmerik
  • May 25, 2026

@rvk01 Het wegvallen (zeker kort) van de (B)SSID betekent dus niet dat er per definitie er geen WIFI-signaal meer is. Het kan wel maar dat merk je snel genoeg want dan raak je de verbinding  kwijt.

Zolang de internetverbinding niet wegvalt, hoef ik mij dus geen zorgen te maken over het af en toe kort wegvallen van een BSSID.

Yep. Precies. En bij druk verkeer kunnen die beacons zelfs vaker wegvallen (wegens lagere prioriteit).

Toch was er wel een reden dat ik dacht aan het wegvallen van het WIFI signaal.

Ja, maar het een sluit het andere niet uit. Die wegvallende BSSID is niet de oorzaak. Maar dat wil niet zeggen dat er geen andere oorzaak kan zijn voor een echte wegvallende verbinding.

Daarnaast is de tijd “Laatste keer verbonden” van veel WIFI-apparaten ook regelmatig vernieuwd., soms meerdere apparaten met vrijwel dezelfde tijd. Hierbij gaan ze niet altijd naar een ander SW2.

Het kan sowieso wel eens gebeuren dat een WiFi apparaat de wifi verbinding verliest. Dat kan dan meerdere oorzaken hebben (ook bv een sterker ander signaal of storing in de buurt). Op 5Ghz kun je ook nog op de DFS kanalen zitten (waarbij de router verplicht is regelmatig de omgeving te scannen voor weerradars en militaire apparatuur). Maar wegvallen mag niet al te vaak gebeuren en je zou er relatief weinig last van mogen hebben. In ieder geval niet zoveel dat je noemt dat je lampen het vaak niet doen (met schakelen).

Ik kan me voorstellen dat de verdeling van de twee SW2’s over mijn huis niet optimaal is. Maar de twee SW’s zijn bedraad en hebben een stopcontact nodig dus ik ben wat beperkt in de mogelijkheden.

Heb je de KPN wifi manager ook al eens geprobeerd? Ik heb er geen ervaring mee maar die zou op meerdere plaatsen ook een beoordeling moeten kunnen maken over de optimale settings.