Skip to main content
Beantwoord

Verbindingsprobleem thuisaccu met KPN modem, waar kan dit aan liggen?

• April 27, 2025
  • 29 reacties
  • 215 keer bekeken

Geachte lezers,

Ben al een paar dagen bezig om een probleem te tackelen.

Mijn nieuwe thuis accu heeft een app welke zich niet aan kan melden op de KPN modem.
Krijg steeds de melding “het netwerk is abnormaal, probeer het later opnieuw”

Wanneer ik de draadloze verbinding op mijn Iphone SE 2023 uit zet en verder ga op 5G mobielnetwerk, dan is er geen probleem en kan de app heel simpel inloggen.

Maar nu de accu ook is geïnstalleerd moet deze ook op draadloos netwerk moet worden aangemeld kan deze ook geen verbinding maken met de WLAN. 

Alle andere App's zoals de Homey, Solar edge en Homewizard hebben nog nooit deze problemen gegeven en snap niet waar dit vandaan komt.

Zou het te maken hebben met een instelling op de KPN router ( Eperiabox 12 ) waarom deze app niet wil lopen via W-lan? 

Leverancier heeft dit probleem nog nooit gehoord nog en is ook erg verbaast.

Iemand nog enige nog ideeën waar ik het zou kunnen zoeken?

Beste antwoord door TDN

Met KPN zakelijk staat er in de portal van “mijn KPN” een optie die KPN gratis aanzet: “extra veilig internet”
Deze optie uitgezet en hiermee was het probleem opgelost uiteindelijk en kan de app normaal gebruik maken van de Wifi en dus internet.

Dus staat waarschijnlijk hyxipower op blacklist van KPN Extra veilig (FortiGuard). Je kan vragen deze website te whitelisten en KPN Extra veilig weer aan zetten.

Web Filter Classification Rating Request

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

• April 27, 2025

Je gebruikt niet toevallig het gastennetwerk?

Kan je ipv6 uitzetten op de KPN Box 12?

Bij de WiFi instellingen ook WPA3 uit? Dus alleen WPA2.

Hallo Marlon,

Allereerst moet ik even wat rechtzetten. Het gaat hier om een KPN box 12B ( ik dacht dat het werkelijk een Experiabox was, sorry )

Maar toch dank voor de snelle reactie. 

•  Nee ik gebruik hiervoor geen gasten netwerk.
  • Ik zag vanmorgen dat dat een optie was en die stond ( staat ) al uit.
  • WPA3 kent deze modem router niet, alleen WPA en WPA2

Het kan er bij mij niet in dat alle apps op de telefoon via wlan hier geen problemen geven ( Homey, Solar edge en Homewizard ) en deze app kan geen verbinding maken en komt met deze rare melding: “het netwerk is abnormaal, probeer het later opnieuw”.  Wat is er abnormaal als alles normaal draait?

Dank voor je input Marlon. Wordt erg gewaardeerd.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

@App inloggen WLAN lukt niet Heb je de 5GHz uitgezet? Ik zou dat proberen, vaak kunnen Smart Home producten alleen om met 2,4GHz. 

Hallo ikheetjeff,

5Ghz uitgezet, maar nog steeds dezelfde melding, helaas.
App kan geen internetverbinding opbouwen……...

Dank voor je meedenken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 27, 2025

@App inloggen WLAN lukt niet Soms hebben apparaten alleen problemen bij toevoegen, omdat vanuit cloud (of hersteller website) een verbinding naar jouw thuis netwerkgemaakt wordt, en deze kwam niet tot stand zonder portforwarding. Dus het is handig als je ook de naam en modelnummer van jouw thuisaccu hier meldt.

Een workaround voor vele soortgelijke apparaten is dat je jouw telefoon als hotspot gebruikt met precies  dezelfde wifi instellingen van jouw modem (SSID, wachtwoord, WPAx-protocol). Teerst wifi van modem uitzetten, hotspot inschakelen, apparaat toevoegen en instellen, hotspot deactiveren en wifi van modem weer inschakelen en apparaat indien nodig opnieuw laten starten.

Hallo TDN,

Het gaat hier om de app van Hyxipower en dat is ook het merk van de thuis accu met omvormer ( HYX-H-HTA )

Ik ga je idee morgen eens uitproberen met de hotspot workaround.

Maar uiteindelijk kan ik ook de WLAN van de thuisaccu niet op het draadloze netwerk krijgen.
Ik heb hiermee het idee dat de accu tegen de telefoon roept: als jij der niks van snapt, weet ik het ook niet meer. En dat even heel simpel gezegd.

Dus ook de thuisaccu kan door de telefoon dus niet op een wlan worden gezet.
Het rare is dat de wlan van de accu roept dat ik 3x secure en 3x gast netwerk heb. Terwijl ik 3 Ubiquiti AP's heb als 1 groot netwerk fungeren en allemaal gekoppeld zijn. ( adopt )

Vanavond nog geprobeerd om de app aan de praat te krijgen als volgt:

Ik heb hier 3 Ubiquity AP's lopen door het huis om overal goede WALN te hebben.
Maar even alles afgekoppeld en de WLAN op de KPN router aangezet. Dan zit er even helemaal niks tussen te vervelen zou je zeggen. Maar nog steeds kan de app niet aanmelden en roept de nog steeds:

“het netwerk is abnormaal, probeer het later opnieuw”.

Dan moet dat toch ergens fout gaan in de instellingen of specs van de router…….
Of de app is slecht geschreven en zit er toch iets in waar mijn zakelijk (inter)netwerk op vast loopt.
Let wel ook geen zware firewall en nogmaals alle andere apps komen hier normaal doorheen.

Maar blijft de vraag voor mij, waarom heeft elke andere app op mijn telefoon hier geen problemen mee…….

Dank voor je input TDN.

• April 27, 2025

Hallo ​@App inloggen WLAN lukt niet 

Als je 3 Unifi AP's hebt dan heeft het niet kunnen verbinden toch niets met het KPN modem te maken als je daar de Wifi op had uitstaan.

Zet die Wifi op de Box 12 weer uit en maak op de Unifi een extra SSID aan wat alleen 2.4GHz gebruikt, ik heb ook wel eens zo’n aparte SSID aangemaakt voor bepaalde apparatuur die niet met het normale Wifi netwerk wilde verbinden:

Verbind je telefoon dan tijdens de setup ook met die SSID, hopelijk lukt het dan wel om die thuisaccu te verbinden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Hallo ​@App inloggen WLAN lukt niet 

Als je 3 Unifi AP's hebt dan heeft het niet kunnen verbinden toch niets met het KPN modem te maken als je daar de Wifi op had uitstaan.

Ik heb hier 3 Ubiquity AP's lopen door het huis om overal goede WALN te hebben.
Maar even alles afgekoppeld en de WLAN op de KPN router aangezet. Dan zit er even helemaal niks tussen te vervelen zou je zeggen.

Deze Unifi AP's had ​@App inloggen WLAN lukt niet al uitgezet, dus de oorzaak ligt toch bij KPN modem

Als het niet met portforwarding te maken heeft, is waarschijnlijk de firewall van KPN modem de uitgaande verbinding naar Hyxipower blokkeert. Probeer de beveiliging op laag (standaard) te zetten.

Bovendien is zoals ​@GeSp al zei, 2 Wifi netwerken naast elkaar is niet aan te raden, ze storen elkaar alleen maar. Zet b.v. 5Ghz van KPN modem uit en 2,4Ghz van Unifi uit, dan hebt je 2 aparte Wifi netwerken met 2 aparte banden zonder elkaar te storen.

Indien je niet in 2,4Ghz kan verbinden, zet alles met Wifi6 uit in KPN modem, dus teerst Wifi5 profiel laden, 5Ghz uitzetten, WPA protocol op WPA2 kiezen,  Protected Management Frames (PMF) deactiveren. En ten slot IPv6 in KPN modem deactiveren. Belangrijk dat je telefoon met dezelfde Wifi moet verbonden zijn als de batterij.

Hallo GeSp,

Dank voor je meedenken. 
Maar ik denk dat het niks met de Ubiquiti te maken heeft omdat de app ook al niet met de Wifi van de router niet in  wil loggen. Dat is dan toch 1 op 1. En dan lukt het ook al niet.

Toch weer een optie om te proberen en hoop dat het plotseling gaat lopen. Maar ben er bang voor.

Maar wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Dank voor je gewaardeerde respons.

Hallo TDN,

Was al in de firewall geweest en heb deze op LOW gezet maar geen verbetering.

5 GHz al een keer gedeactiveerd en op 2.4 GHz geprobeerd, maar gaf ook geen verbetering. Blijft dezelfde melding geven. Wifi modem blijft uit staan, dus ieder die binnen wil moet naar 2.4.

Dat had ikheetjeff al voorgesteld en gaf geen verbetering.

“het netwerk is abnormaal, probeer het later opnieuw”.

En ik heb idee dat de batterij niet wil omdat de telefoon niet binnen kan en daardoor geen juiste info kan verstrekken. Ik moet eerst op een netwerk inloggen van de accu en daarmee de installatie afmaken. Via de telefoon dan aangeven op welk netwerk de batterij in moet loggen. Maar daar loop ik dus ook vast.

Ook batterij kan geen verbinding maken met internet.

Dus het gaat ergens fout in het/de Modem/Verbinding van KPN. Dat kan niet anders meer.

Lijkt mij dat het modem en de app niet goed communiceren.

Dank voor je input weer.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

@App inloggen WLAN lukt niet Ik heb volgende gevonden van FAQ van Hyxipower, vooral het gedeelte over wachtwoord is interessant, de batterij ondersteunt idd alleen 2,4Ghz/WPA2 en wachtwoord zonder speciale tekens

I am having trouble connecting to my home router's wireless network

1. Please double-check that the access password for the router is accurate, and be mindful of any uppercase or lowercase letters. The password type should be WPA/WPA2-PSK, with a length of 8 to 31 characters, and no special characters like &, =, %, +, ", or.
  2. If you have previously altered the name or password of your router's wireless network, try to reconnect to it.
  3. Attempt to move the router closer to the inverter to ensure that they are within the effective range.
  4. If your home has multiple routers, ensure that each router has a different wireless network name. If there are identical network names, modify them.
  5. Verify that the router's advanced settings have not been modified. If unsure, consider restoring the router to its factory settings.

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 28, 2025

Probeer de app op een andere telefoon, dan kan je dingen gaan uitsluiten

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Aan de telefoon kan het niet liggen, aangezien hij via de hotspot van zijn telefoon wel zijn batterij kan instellen.

Hallo Paul.K.,

Dank voor je voorstel.

Ik had de app ook al op 2 verschillende Ipad airs ( jonge modellen ) geïnstalleerd, maar ook op deze ipads de zelfde meldingen. Laat ik de Ipad via Hotspot van mijn telefoon lopen, dan kan de app weer wel binnen op de Ipad.

Het is geen telefoon, maar wel al op andere apparaten is de app ook al getest. Zelfde resultaat.

Dank voor je reactie in deze.

Hallo TDN

Dank weer voor je meedenken.

Lijstje van 5 even nagelopen maar daar zie ik weinig dingen staan waar ik niet aan voldoe:

1. Het gastnetwerk heeft wachtwoord van 2x8 kleine letters. ( als voorbeeld: kanarieskanaries )
  2. Wachtwoorden niet gewijzigd tussentijds
  3. Zelfs even een losse extra router als accespoint gezet naast de accu om op het netwerk te komen met als wachtwoord : testtest
  4. Er is maar 1 router en DHCP is en dat is de KPN box 12b
  5. Advanced is er niets veranderd in de kpn router

Maar wel fijn om nu zeker te weten dat de app alleen met 2,4Ghz/WPA2 en wachtwoord zonder speciale tekens kan omgaan.

Dank weer voor je ondersteuning. Super.

De Firewall van de KPN box 12b

Ook het op LOW zetten geeft geen verbetering.

Paul.K schreef:

Aan de telefoon kan het niet liggen, aangezien hij via de hotspot van zijn telefoon wel zijn batterij kan instellen.

Nou dan kan de app in ieder geval weer inloggen en alle instellingen ophalen en bewerken.
Maar dus niet via een intern wifi netwerk.

Hallo TDN,

Protected Management Frames (PMF) deactiveren.

Die kan ik in de KPN router niet vinden.

De melding die maar blijft terug komen als ik via wifi probeer in te loggen. Wat ik ook probeer.

Draadloos netwerk uitzetten en via tel netwerk ( 5G ) Geen probleem. 

Kan ik heel normaal inloggen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Het staat in Wifi-instelling, net onder WPA-protocol

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-145/modems-met-kpn-software-wifi-instellingen-wijzigen-615059#Algemene+Wifi+instellingen

De melding die maar blijft terug komen als ik via wifi probeer in te loggen. Wat ik ook probeer.

Krijgt je deze melding als je met jouw telefoon op batterij WLAN wil inloggen, of het is de melding van de batterij zelfs bij inlog poging op thuis WLAN?

Dit is mijn WLAN scherm van de router. Dus daar geen opties voor PMF instelling.

Het staat in Wifi-instelling, net onder WPA-protocol

https://community.kpn.com/kennisbank-modems-145/modems-met-kpn-software-wifi-instellingen-wijzigen-615059#Algemene+Wifi+instellingen

Krijgt je deze melding als je met jouw telefoon op batterij WLAN wil inloggen, of het is de melding van de batterij zelfs bij inlog poging op thuis WLAN?

Deze melding komt al direct als ik uberhaupt in de app van hyxipower wil inloggen.
Dus dan ben ik niet eens met de accu bezig. Deze melding verschijnt al in de App bij het inloggen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 28, 2025

Dit is mijn WLAN scherm van de router. Dus daar geen opties voor PMF instelling.

Je hebt waarschijnlijk nog een V12 met oude firmware, welke firmware versie heeft je KPN modem?

Deze melding komt al direct als ik uberhaupt in de app van hyxipower wil inloggen.
Dus dan ben ik niet eens met de accu bezig. Deze melding verschijnt al in de App bij het inloggen.

Deze App kan geen verbinding maken met hyxipower, maar andere apps werken dus je telefoon heeft een geldige internet verbinding. Kan je even mobiel data uitschakelen en alleen wifi laten staan en ga naar https://test-ipv6.com/, welke scores krijgt je?

• April 28, 2025

@App inloggen WLAN lukt niet 

Heb jij spaties in de WiFi naam zitten? En een punt? Daar kunnen niet alle apparaten goed mee omgaan.

Kom net van mijn moeder vandaan en die heeft ook KPN. ( niet zakelijk natuurlijk )

En daar werkt de app feilloos zonder problemen of meldingen.

Dus het gaat in de verbinding fout in het modem. Kan bijna niet anders meer.

@App inloggen WLAN lukt niet 

Heb jij spaties in de WiFi naam zitten? En een punt? Daar kunnen niet alle apparaten goed mee omgaan.

Ga ik er uit halen en weer testen.

Dank je wel.