Skip to main content

Ben al een tijdje aan het proberen om de Zyxel VMG4005-B50 op te zetten, nu kan ik opeens niet meer op de VMG4005-B50 inloggen, al een paar keer een fabrieks reset gedaan, het gekke is wel, dat ik op de Zyxel zelf wel zie dat er een DSL verbinding is, de DSL1 indicatie brand continue.

De Vigor130 had ik nog, en daarmee lukt het wel, ik krijg dan een goede DSL verbinding ook snel genoeg, dat is dan direct “wired”, Maar via een (oude gigabit) switch heb dan bijna geen upload….dus dat is een no go. Ik vind het dus een raadsel waarom ik niet op de VMG4005-B50 kan inloggen met mn Macbook.

De VMG4005-B50 of de Vigor130 wil ik in bridge zetten en dan de ER 6p als router, en AP AC Pro voor het WiFi, wat ik van de ER 6p berijp is dat er per etherport een verschillend subnet gemaakt kan worden ? het heeft geen switch in zich, dit “verhaal” begrijp ik nog niet zo, had ik dan beter de ER X kunnen kiezen ? wat zijn de voor of nadelen hiervan ? merk nu echt wel, dat ik “verwend” was door het gebruik van de Fritz!box, die een heleboel al ingesteld had, maar waar veel niet “bereikbaar” is.

Kan ik uberhaubt de VMG4005-B50 wel in bridge zetten (of de Vigor130) Ik begrijp dat KPN een speciale firmware versie heeft voor deze modem/router…..

btw. @wjb  heb DHCP op Vlan4 nog niet ingesteld, in ER 6p ik weet nuniet hoe dat moet, of noodzakelijk is, alles werkt goed zover ik dat kan zien...


Als je geen TV van KPN afneemt, heeft dat ook weinig zin om in te stellen. Ofwel niet nodig.


@wjb @Babylonia  Nogmaals bedankt, heb eigenlijk toch een beetje verkeken op de materie, maar dat komt nu door de ervaringen die ik hier nu opdoe, ook het PoE “gedoe” heb ik een beetje over/onderschat,  ben nu aan het kijken/onderzoeken voor een switch met Passthrough PoE, dat is misschien een oplossing voor mijn AP AC Pro, (of niet…) komt er eigenlijk op neer dat ik niet veel heb aan de PoE van de ER 6P, waar ik hem eigenlijk voor heb aangeschaft tov de ER X …..


Heb inmiddels ook de AP AC PRO ook werkend, de eerste poging met de Unifi control software mislukte, omdat ik de AP op eth2 zette, en mn computer stond op eth1, heb toen met de Android app Unifi Network, en een ethernet USB-C adapter met een switch nu ook beide op eth1 het toch voor elkaar gekregen, ik zie de AP alleen niet in de Edgerouter/Edgemax terug, ik zag nu wel dat het controller account wel geaccepteerd werd in Unifi app.

Ik ga nog verder zoeken voor een nette oplossing...