Skip to main content

Ben overgestapt van XS4ALL naar KPN. Vooraf gevraagd of de experiabox ook voip ondersteund.

Antwoord van KPN is ja. Vandaag de fritzbox losgekoppeld en de Experiabox geïnstalleerd.

Was meteen een probleem want het ding accepteert alleen het admin wachtwoord als je niet aangesloten bent op het externe internet (WLAN stekker moet eruit)

Het installeren gaat redelijk totdat je de VOIP wil aanmelden. Geen toegang.

KPN Helpdesk gebeld en krijg als antwoord dat zij dat niet kunnen/mogen aanpassen maar dat het KPNforum dat wel kan/mag. Advies van de helpdesk is: stel je vraag aan het forum.

Bij deze de vraag: hoe kan ik mijn voip telefoons GrandstreamGXP1200 aangesluiten op de experiabox12

Die sluit je niet aan op de Experiabox. Die moeten gewoon zelfstandig verbinding maken met een server op internet. Daarvoor hoef je niets in te stellen op de Experiabox. 

Maak je gebruik van de telefoniedienst van KPN? Waar je dus 2 euro (of 3 euro inmiddels?) per maand voor moet betalen? 

Waarom wil je een Experiabox gebruiken als je een Fritzbox hebt?

Die sluit je niet aan op de Experiabox. 

Klopt niet, je moet hem op een LAN poort van je experia Box (of wat voor modem / router) aansluiten

Die sluit je niet aan op de Experiabox. 

Klopt niet, je moet hem op een LAN poort van je experia Box (of wat voor modem / router) aansluiten

Ja logisch. Maar je hoeft niets in de instellingen van de Experiabox te koppelen ofzo.

Via een kpn modem (Experia box, Box12 of Box14) is het bij mijn weten niet mogelijk om een nummer geregistreerd bij kpn via IP te gebruiken.

Alleen via de phone poort.

Goedemorgen allen,

De telefoons zijn aangesloten op een switch  waar ook alle ander apparatuur printer, scanner, nas, smart tv, laptops, etc. bedraad op aangesloten zijn. De switch is aangesloten op de router. 

Waarom over van Fritzbox naar experia? Is niet mijn wens want de fritzbox 7590 functioneert prima echter KPN stelt dat ik perse over moet op de experia.

Helpdesk KPN verwijst me door naar dit forum omdat daar bekend zou moeten zijn hoe je de blokkade op de pushbutton 'VOIP’ in het experia menu bij telefonie kunt opheffen. Blijft een vreemde gang van zaken dat KPN personeel hun eigen apparatuur niet kan/mag instellen.

Ik denk dat ik gewoon de fritzbox weer aansluit en hopen dat de instellingen aan KPN zijde nog hetzelfde zijn als bij XS4All.nl (=KPN). Dan maar eens bij KPN gaan vragen hoe ze hun belofte dat de experiabox VOIP ondersteunt waar gaan maken.

Een paar jaar geleden had ik een aparte Pica Linux server staan met FreePBX daarop maar het direct aansturen vanuit de router heeft mijn voorkeur. Overigens heb ik met FreePBX nog steeds de router nodig om het telefoonverkeer te streamen.

Hoor graag van jullie of meer mensen VOIP wel geïnstalleerd hebben gekregen en hoe dat ging.

Is niet mijn wens want de fritzbox 7590 functioneert prima echter KPN stelt dat ik perse over moet op de experia

Dit is wel heel raar. Kpn biedt zelfs zelf de Fritzbox 7590 AX aan. Onzin dus, zou ik zeggen. 

http://kpn.com/fritzbox

Waar beweert kpn dat je het kpn modem moet gebruiken?

BTW de Box12 heet geen Experia box meer maar gewoon Box12.

Met een bij kpn geregistreerd nummer kan VoIP niet via een kpn modem. Alleen de phone poort. 

Eigen modem instellen 

http://kpn.com/eigenmodem

... echter KPN stelt dat ik perse over moet op de experia.

Dat is onzin. Alleen als je nieuwe klant bent moet je even de Experiabox aansluiten om de verbinding en abonnement te starten. Daarna dat ding weer in de kast en de Fritzbox er weer aan.

Kan je hier niet antwoord op geven?

Maak je gebruik van de telefoniedienst van KPN? Waar je dus 2 euro (of 3 euro inmiddels?) per maand voor moet betalen? 

Als je overstapt van Xs4all naar Kpn zal je de fritzbox die in je in bruikleen hebt van Xs4all inderdaad terug moeten sturen. Hiervoor in de plaats krijg je dan experiabox in bruikleen.

Het is niet verplicht om de experiabox te gebruiken. Het staat je natuurlijk vrij om zelf een Fritzbox aan te schaffen maar achter de experiabox zou je gewoon voip toestellen moeten kunnen aansluiten.

Welke experiabox heb je?

Welke firmware zit hierop?

Wil je telefonie gebruiken van Kpn of een andere provider?

Antwoord voor PeterG

Gebruik van het modem staat in het contract. Zie onderstaand.

Apparatuur
Het modem krijg je van ons in bruikleen.
Het modem en eventuele tv-ontvangers blijven eigendom van KPN. Binnen 14 dagen nadat je hebt 
geannuleerd, moeten ze weer bij ons terug zijn. Anders brengen we deze mogelijk in rekening.

Bij het opsturen van het nieuwe modem zit een e-mail met daarin onderstaande boodschap

Stuur deze oude apparatuur alsjeblieft terug

Beste meneer/mevrouw Jansen,

Je apparatuur is verstuurd. Volg de bestelling via de volgende track & trace-code:

Niet thuis
Als je niet thuis bent, probeert PostNL de apparatuur bij de buren te bezorgen.

Oude apparatuur terugsturen
Je hebt oude apparatuur die we graag van je terugkrijgen. 

1 Modem

Stuur deze oude apparatuur alsjeblieft terug

1 Modem

Peter, Dank voor de links

Antwoord voor Marlon92

Ik gebruik een KPN vaste telefoon abonnement voor 3,- per maand.

De optie om de Fritzbox terug te hangen houd ik nog even open.

Dat ik niet kan inloggen op de Box12 als deze verbonden is met WLAN is ook een reden om een Fritzbox toe te passen.

Antwoord voor eagle3824

Experia ? box 12b

Serial Number N725052B3001373
Hardware Version 4.0
Software Version SGEJ1000060E
Bootloader 0.96.42-sec
GUI Version

5.48.11

Ik heb een KPN abonnement.

Op naar de volgende stap :)

@JorisFP 

Maar er staat nergens dat je het KPN modem moet gebruiken. 

Er is gewoon het Besluit eindapparaten waarbij beslist is dat je een eigen modem moet mogen en kunnen aansluiten. 

Je mag gewoon een eigen modem gebruiken.

Er zijn er die merken gebruiken waar ik nog nooit van heb gehoord. Niet met alle modems werkt kpn tv ook, dat is wel een dingetje. 

Bij gebruik van eigen modem die van kpn behouden, hoort bij je abonnement, maar mag een la in.

Ondanks eerdere berichten, is het wel mogelijk om een KPN nummer via VoIP te gebruiken. Hierbij moet je wel de telefonie in de Box 12 uitzetten, ander blokkeert deze poort 5060 (en heb je ook geen dubbele registratie). Zie ook het document Specificaties voor Vast Bellen.

Ondanks eerdere berichten, is het wel mogelijk om een KPN nummer via VoIP te gebruiken. Hierbij moet je wel de telefonie in de Box 12 uitzetten, ander blokkeert deze poort 5060 (en heb je ook geen dubbele registratie). Zie ook het document Specificaties voor Vast Bellen.

Volgens mij heeft niemand geschreven dat het niet mogelijk is.

Als je gebruikt maakt van de telefonie van KPN, waar je dus 3 euro per maand voor betaald, dan kan je gewoon een analoge telefoon op de Experiabox of Fritzbox aansluiten. 

Wil je toch een eigen voip toestel gebruiken, dan kan dat. Dan moet inderdaad telefonie/voip op de Experiabox uit. Vervolgens kun je 1 voip toestel gebruiken. Niet meerdere. De voip server van KPN accepteert namelijk maar 1 verbinding. Dat is ook de reden dat je telefonie/voip op de Experiabox uit moet zetten. Als KPN gewoon meerdere verbindingen had toegestaan, dan had dat zelfs niet nodig geweest. 

Hoi ​@JorisFP, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Kom je er een beetje uit zo?

Goedenavond allen,

Ik heb de raad opgevolgd om de fritzbox terug te hangen.

Heb daarbij de provider veranderd van XS4All naar KPN en toen was het Plug&Play.

Alles werkt gewoon zoals het hoort. De 6  voips telefoon kunnen onderling bellen, doorverbinden, inkomende oproepen beantwoorden en naar buiten bellen. Alle overige internet dingen doen het ook.

Via kpn.com/klacht ga ik een verbetervoorstel indienen:

• mensen die voip telefoons en een fritzbox hebben niet op te zadelen met een Box12.
  • Box12 niet verkopen als zijnde geschikt voor VOIP want de keuze is geblokkeerd in het instellingsmenu en de KPNhelpdesk heeft geen idee hoe dat op te lossen.
  • de beveiliging? dat je niet in het Box12 menu kan als je verbonden bent met je provider (WLAN) weghalen. 

Niet dat ik verwacht dat daar een bevredigend antwoord op komt maar dan heeft men in ieder geval de kennis kunnen nemen over de frustratie die de Box12 bij klanten teweeg brengt.

Zal maximaal dit topic een maand open laten om een eventuele reaktie / oplossing van KPN met jullie te delen.

Groet, Joris

Ik begrijp nu dat je de Fritzbox gebruikt als voip centrale. Ik wist niet eens dat die dat kon, dus weer wat bij geleerd. Maar de Box12 kan dat inderdaad niet.

In jouw situatie is dan ook de box12 geen goede vervanger voor de Fritzbox.

Dat betekent niet automatisch dat mensen die voiptelefoons hebben niets hebben aan een Box12. Zolang er maar ergens een sipserver binnen of buiten je eigen netwerk beschikbaar is werkt het prima.

Dat het jou niet lukt om in te loggen op de box12 als die via de wan verbonden is, is geen feature dat is iets wat ik zelfs nu voor het eerst hoor. Ben benieuwd of dat alleen bij jou box12 zo is of dat ik het kan reproduceren. Ga ik vanavond eens mee testen.

Maar hoe nu verder? Je hebt je abonnement omgezet van xs4all (waar de fritxbox standaard bij in zit) naar KPN (waar de Fritzbox optioneel is). Dat betekent dat je de FritZbox die je in bruikleen had moet terugsturen. Wil je een Fritbox blijven gebruiken dan zal je deze zelf moeten aanschaffen of moeten huren bij KPN.

Ik vroeg me ook al af hoe dit nou precies zit

Ik begrijp nu dat je de Fritzbox gebruikt als voip centrale.

Dat vermoed ik van niet, mijn idee is dat de telefoons via internet een centrale ergens anders gebruiken.

Ik wist niet eens dat die dat kon, dus weer wat bij geleerd.

Jazeker wel, ook voor IP telefoons, ook over het internet naar een andere locatie (het geluid is dan “perfect”)

Maar de Box12 kan dat inderdaad niet.

Als het zo is dat de telefoons via het kpn modem met het internet verbonden zijn dan zou dat toch moeten kunnen, als de interne voip functionaliteit niet in de weg zit.

Volgens mij heeft niemand geschreven dat het niet mogelijk is.

Met een bij kpn geregistreerd nummer kan VoIP niet via een kpn modem. Alleen de phone poort. 

Eigen modem instellen

Ik reageerde hierop. Misschien onhandig verwoord? Ik heb toch echt mijn N300A IP op mijn Box 12 aangesloten, en het werkt prima.

Ik vroeg me ook al af hoe dit nou precies zit

Ik begrijp nu dat je de Fritzbox gebruikt als voip centrale.

Dat vermoed ik van niet, mijn idee is dat de telefoons via internet een centrale ergens anders gebruiken.

Daar kan alleen TsS een antwoord opgeven. Maar die schrijft dat die de telefonie van KPN gebruikt en dan is de Fritzbox als voip centrale gebruiken een goede optie. Zit er net mee te testen en dat werkt idd prima. Voip telefoons via een centrale ergens op internet zou nl geen probleem moeten zijn.

Ik wist niet eens dat die dat kon, dus weer wat bij geleerd.

Jazeker wel, ook voor IP telefoons, ook over het internet naar een andere locatie (het geluid is dan “perfect”)

Opmerking van mij gaat over de Fritzbox als centrale gebruiken. Voip toestellen aansluiten op een dienst via internet werkt prima op alle KPN routers. 

Maar de Box12 kan dat inderdaad niet.

Als het zo is dat de telefoons via het kpn modem met het internet verbonden zijn dan zou dat toch moeten kunnen, als de interne voip functionaliteit niet in de weg zit.

Ook hier heb ik het over het gebruik van de Fritzbox als voip centrale iets wat de box 12 niet kan. 

De vraagsteller schreef :

Ik heb de raad opgevolgd om de fritzbox terug te hangen.

Heb daarbij de provider veranderd van XS4All naar KPN en toen was het Plug&Play.

Alles werkt gewoon zoals het hoort. De 6  voips telefoon kunnen onderling bellen, doorverbinden, inkomende oproepen beantwoorden en naar buiten bellen. Alle overige internet dingen doen het ook.

Om dat werkend te krijgen op de ingebouwde telefooncentrale van de fritzbox zijn behoorlijk wat instellingen nodig en dus beslist geen Plug&Play

Daar kan alleen TsS een antwoord opgeven.

Inderdaad, ik ben heel benieuwd.

Reageer