Skip to main content

Ik heb vorig jaar ergens een artikel gelezen over het Sagemcom 4g modem en het niet ondersteunen van UDP (geen sneller internet voor UDP).

Nu vraag ik mij af of hier inmiddels al een oplossing/workaround voor is. Ik werk al sinds half maart vanuit huis vanwege Corona-maatregelen, maar mijn dsl verbinding zit rond de 4/5 mbit/s. Hier word je niet heel blij van als je met z'n allen thuis moet werken.

Zonder VPN (en dus + de 4G modem) haal ik snelheden tot 40mbit/s. Ik heb van systeembeheer op mijn werk gehoord dat ze wellicht SSL VPN willen instellen, maar of dit het oplost weet ik niet.

Wat ik graag zou willen weten is dat iemand mij de onduidelijkheden weg kan nemen zodat ik weet wat er precies speelt.

Thuisnetwerk setup:

  • Experiabox v10
  • Sagemcom 4G modem

VPN:

  • Forticlient
  • Vermoedelijk over UDP

Buitengebied internet is een combinatie van VDSL + 4G

Uit je informatie blijkt dat de 4G verbinding een veel groter aandeel heeft in de connectie dan VDSL.
Maar kennelijk pikt VPN die gecombineerde connectie niet, maar kiest exclusief voor VDSL.

Geen ervaring met de Sagem modem/router, maar zou handig zijn als de VPN-verbinding in dat geval alleen exclusief via 4G zou lopen. Heb je meer snelheid dan via VDSL.

Zijn er geen opties in de Sagem modem/router om VPN via 4G af te dwingen?

Ter info.  Heb zelf geen beschikking over internet buitengebied, maar heb wel een router met mogelijkheid van twee WAN-poort internetverbindingen, waaronder mogelijkheid van 3G/4G.
Kan exclusief kiezen via welke verbinding ik een bepaalde connectie wil laten lopen.


Dag @keessonnema. Van harte welkom hier. Ik kan me levendig voorstellen dat het niet prettig thuiswerken is op deze manier. :disappointed:  Het 4G modem springt bij als het om TCP-verkeer gaat. UDP-verkeer wordt op dit moment nog niet ondersteund. Ik weet niet wanneer daar verandering in gaat komen. Voor nu geldt: zolang jouw VPN gebruikmaakt van een TCP-verbinding zal de 4G bijspringen. Hier merk je verder niets van, dus geen onderbrekingen of iets dergelijks. Wel is het zo dat de Experia Box leidend is. Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen. 


Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen. 

Dat is dan wel heel onvoordelig.
Daar zijn naar ik denk beslist wel betere opties voor te bedenken met andere apparatuur.


Zonder VPN (en dus + de 4G modem) haal ik snelheden tot 40mbit/s. Ik heb van systeembeheer op mijn werk gehoord dat ze wellicht SSL VPN willen instellen, maar of dit het oplost weet ik niet.

SSL VPN baseert zich op TCP, dus systeembeheer voor jouw dat kan instellen, zou je wel versneld VPN hebben. Forticlient kan i.i.g. SSL VPN.


Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen. 

Dat is dan wel heel onvoordelig.
Daar zijn naar ik denk beslist wel betere opties voor te bedenken met andere apparatuur.

Nee, dit is beleid;  op die manier voorkomt men dat het systeem (langer) alleen via 4G werkt en dus onnodig 4G capaciteit gebruikt.

Deze buiten gebied oplossing is wat anders dan dual WAN, wat je eerder aanhaalde. Het werkt op basis van MulitPath-TCP. Deze oplossing is KPN specifiek en closed-source, zonder die specifieke software werkt het niet. Ook het 4G gedeelte heeft een flink andere setting dan gebruikelijk (speciale APN).


Nee, dit is beleid;  op die manier voorkomt men dat het systeem (langer) alleen via 4G werkt en dus onnodig 4G capaciteit gebruikt.

Dit stuk in de KPN filosofie begrijp ik wel.
Alleen niet dat als ADSL volledig uit zou vallen, 4G dan ook uit zou moeten vallen?

Met enerzijds die Sagem 4G optie (waarin dus ook daarin de SIM-kaart APN besloten zit), maar wel een andere modem/router voor de Experia Box, of misschien wel “erna” met dubbel WAN zouden er naar ik denk wel andere opties mogelijk kunnen zijn?

VPN op basis van TCP is op zichzelf trager dan via UDP.  Dus wat men enerzijds denkt “efficiënt” te willen regelen door UDP niet te ondersteunen, levert men aan de andere kant weer in.


Overigens vraag ik mij ten aanzien van de volgende zaken af…..

Het 4G modem springt bij als het om TCP-verkeer gaat. UDP-verkeer wordt op dit moment nog niet ondersteund.
…….
Wel is het zo dat de Experia Box leidend is. Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen.

 

Nee, dit is beleid;  op die manier voorkomt men dat het systeem (langer) alleen via 4G werkt en dus onnodig 4G capaciteit gebruikt.


…..of dat gezien de wetgeving m.b.t. netneutraliteit wel is toegestaan?

https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/valse-email/netneutraliteit.htm

https://www.bitsoffreedom.nl/dossiers/netneutraliteit/

https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13762/Boetes-KPN-en-Vodafone-voor-overtreden-regels-netneutraliteit

Lijkt me een aardige case voor juristen (en ACM).


Overigens vraag ik mij ten aanzien van de volgende zaken af…..

Het 4G modem springt bij als het om TCP-verkeer gaat. UDP-verkeer wordt op dit moment nog niet ondersteund.
…….
Wel is het zo dat de Experia Box leidend is. Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen.

 

Nee, dit is beleid;  op die manier voorkomt men dat het systeem (langer) alleen via 4G werkt en dus onnodig 4G capaciteit gebruikt.


…..of dat gezien de wetgeving m.b.t. netneutraliteit wel is toegestaan?

Als de DSL lijn wegvalt dan is dat gewoon een storing en dient de abonnee op de gebruikelijke manier gecompenseerd te worden als deze storing langer dan 12 uur duurt.

Dit heeft niets met netneutraliteit te maken.


Buitengebied internet is een combinatie van VDSL + 4G

Uit je informatie blijkt dat de 4G verbinding een veel groter aandeel heeft in de connectie dan VDSL.
Maar kennelijk pikt VPN die gecombineerde connectie niet, maar kiest exclusief voor VDSL.

De 4G verbinding loopt inderdaad exclusief via TCP en wordt dus bij een UDP connectie met VPN niet gebruikt.

Dag @keessonnema. Van harte welkom hier. Ik kan me levendig voorstellen dat het niet prettig thuiswerken is op deze manier. :disappointed:  Het 4G modem springt bij als het om TCP-verkeer gaat. UDP-verkeer wordt op dit moment nog niet ondersteund. Ik weet niet wanneer daar verandering in gaat komen. Voor nu geldt: zolang jouw VPN gebruikmaakt van een TCP-verbinding zal de 4G bijspringen. Hier merk je verder niets van, dus geen onderbrekingen of iets dergelijks. Wel is het zo dat de Experia Box leidend is. Dit betekent dat als je ADSL-verbinding dus helemaal wegvalt, en je dit ook terugziet in de lampjes op de Experia Box, de 4G ook zal wegvallen. 

Hallo Natasja,
Bedankt voor je reactie. Jammer dat er nog niet meer bekend is over de manier waarop de 4G modem ingezet wordt.

Ik heb inmiddels wel samen met mijn bedrijf gezorgd dat we een SSLVPN verbinding opgezet hebben, deze maakt wel gebruik van de 4G modem, dus het probleem is op dat vlak opgelost. Het lijkt mij alleen dat veel mensen deze optie niet hebben, en dus met een trage ADSL verbinding zitten als zij thuiswerken.

Zonder VPN (en dus + de 4G modem) haal ik snelheden tot 40mbit/s. Ik heb van systeembeheer op mijn werk gehoord dat ze wellicht SSL VPN willen instellen, maar of dit het oplost weet ik niet.

SSL VPN baseert zich op TCP, dus systeembeheer voor jouw dat kan instellen, zou je wel versneld VPN hebben. Forticlient kan i.i.g. SSL VPN.

Hallo tmoesel,
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad zoals hierboven genoemd een SSLVPN verbinding op kunnen zetten met systeembeheer, dit werkt naar behoren en is mijn situatie dus opgelost.


Ik wil iedereen bedanken voor het reageren. Mijn probleem is opgelost. Het is jammer dat er verder nog geen updates zijn over de 4G modem. Zoals ik hierboven al aangeef, het lijkt mij niet dat ieder bedrijf een SSLVPN verbinding klaar heeft liggen of bereid is dit in te stellen. Voor veel mensen is dit dus een ongelukkig probleem.


Als de DSL lijn wegvalt dan is dat gewoon een storing en dient de abonnee op de gebruikelijke manier gecompenseerd te worden als deze storing langer dan 12 uur duurt.

Dit heeft niets met netneutraliteit te maken.

Wel als om die reden 4G daarmee wordt geblokkeerd.  Want dat is geen onderdeel van DSL.
Met wat ik uit de uitleg van @Natasja begrijp is die functionaliteit wel als zodanig afgestemd.

Uitsluiten van UDP packets voor 4G is verder ook een bewust gekozen beperkende maatregel in strijd met die wetgeving.


Als de DSL lijn wegvalt dan is dat gewoon een storing en dient de abonnee op de gebruikelijke manier gecompenseerd te worden als deze storing langer dan 12 uur duurt.

Dit heeft niets met netneutraliteit te maken.

Wel als om die reden 4G daarmee wordt geblokkeerd.  Want dat is geen onderdeel van DSL.

Technisch wellicht niet maar functioneel vormt het één geheel en daarmee treft de reikwijdte van de storing ook de 4G verbinding. Er is dan ook helemaal geen sprake van een blokkade.


Hoe je het draait of keert, het zijn bewust gekozen beperkingen door KPN.  4G heeft op zichzelf niets met DSL te maken. Het zijn twee aparte netwerk structuren, twee aparte apparaten waarmee het verbonden wordt.


Hoe je het draait of keert, het zijn bewust gekozen beperkingen door KPN.  4G heeft op zichzelf niets met DSL te maken. Het zijn twee aparte netwerk structuren, twee aparte apparaten waarmee het verbonden wordt.

Bekijk het nu toch eens niet met een technische blik maar met een architectonische blik of functionele blik, dan zal je tot hele andere conclusies komen.


Om het mooier te maken kun je er ook nog wat rozenblaadjes en glittertjes omheen leggen.  :joy:
Dat verandert er allemaal niets aan. Het is wat het is.


Off-topic:

Je kunt er ook nog wat rozenblaadjes en glittertjes omheen leggen.  :joy:
Bedenk er allemaal geen mooiere woorden voor. Dat verandert er niets aan. Het is wat het is.

Precies, het is wat het is en dus is er geen sprake van een blokkade van services als de DSL verbinding en daarmee de 4G verbinding wegvalt. Dit is dan "gewoon" een storing waar de gebruikelijke compensatieregels voor gelden.


Ja, zo zie jij dat met die groene bril op.  (Roze komt in jou beleving niet eens voor :joy: ).
Dit soort reacties kan ik echt niet meer serieus nemen.


Ja, zo zie jij dat met die groene bril op.  (Roze komt in jou beleving niet eens voor :joy: ).
Dit soort reacties kan ik echt niet meer serieus nemen.

Ik ben klant van KPN (privé), XS4ALL (zakelijk), Ziggo (zakelijk) en T-Mobile (zakelijk en privé).

Roze is de kleur van de allerbeste provider van mobiele telefonie in Nederland.

Geloof me, elke jurist zal het met me eens zijn dat die VDSL en 4G verbinding als één geheel gezien moet worden bij een SIB abonnement en dat er geen sprake is van een strijdigheid t.a.v. netneutraliteit.


Geloof me, elke jurist zal het met me eens zijn,…..

Is me nogal een statement over jezelf. Een hoop bla bla. Meer is het niet.


Geloof me, elke jurist zal het met me eens zijn,…..

Is me nogal een statement over jezelf. Een hoop bla bla. Meer is het niet.

Klinkt arrogant, maar mijn juridische kennis is zeer aanzienlijk.

Ik doe die uitspraak dan ook zonder enige schroom.


Inderdaad arrogant en een hoge mate van zelfingenomenheid.
Dat is een prima omschrijving voor je.  Het druipt er werkelijk vanaf.


Volgens mij ontstaat er hier een onnodige discussie die off-topic gaat, @wjb en @Babylonia. Zullen we het wel een beetje gezellig houden hier? :wink: En voor de overzichtelijkheid wil ik jullie ook vragen om, indien er bepaalde punten zijn waarover jullie in gesprek willen gaan, daar een nieuw topic voor te starten. 


Ik wil iedereen bedanken voor het reageren. Mijn probleem is opgelost. Het is jammer dat er verder nog geen updates zijn over de 4G modem. Zoals ik hierboven al aangeef, het lijkt mij niet dat ieder bedrijf een SSLVPN verbinding klaar heeft liggen of bereid is dit in te stellen. Voor veel mensen is dit dus een ongelukkig probleem.


Ik vind het fijn om te lezen dat je het probleem in afstemming met je werkgever hebt kunnen oplossen. Ik ben het met je eens dat het een ongelukkig probleem is, maar helaas komt er op korte termijn geen verandering in de ondersteuning van UDP-verkeer. Als er wel updates zijn op dat gebied, dan communiceren we dat natuurlijk hier op het Forum.


Reageer