Skip to main content

Dit is te gek voor woorden. Ik ken ook 2 adressen die KPN gebruiken en ineens ook geen VPN meer kunnen opzetten.
Kom op KPN, ik betaal elke maand voldoende om meer te krijgen dan deze antwoorden.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @Eitreg , wat is je concrete probleem en vraag?

Je hebt geen VPN meer naar de zaak?

KPN blokkeert niets inzake VPN.

Welk merk en type modem heb je?

 


OK JanD, weet niet wie je vertegenwoordigd, maar concreet: ik kan niet meer bij mijn NAS komen voor een VPN verbinding. En dit heeft gewoon gewerkt, voor het laatst gebruikt in september nog. Krijg nu melding “L2TP-VPN-server reageert niet...etc...” Port check via Open Port Check op TCP geeft “refused”


Wil je van buitenaf een L2TP/IPSec VPN verbinding opzetten met jouw NAS thuis of wil je vanuit jouw thuisnetwerk een L2TP/IPSec VPN verbinding opzetten met een NAS elders?


In Nederland kennen we netneutraliteit, providers mogen niets blokkeren.
Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mogen ze bepaald verkeer blokkeren.
En nee, VPN valt niet onder een zeer uitzonderlijk geval :relaxed:
Mogelijk heeft de “andere kant” en ander extern ip adres gekregen?


Wil je van buitenaf een L2TP/IPSec VPN verbinding opzetten met jouw NAS thuis of wil je vanuit jouw thuisnetwerk een L2TP/IPSec VPN verbinding opzetten met een NAS elders?


Van buitenaf


Hallo @Eitreg Welkom hier op het KPN Forum en mooi om te zien dat de community al enkele dingen heeft toegelicht. Hoe is de status nu? Heb je nog meer hulp nodig?


ik kan niet meer bij mijn NAS komen voor een VPN verbinding. En dit heeft gewoon gewerkt, voor het laatst gebruikt in september nog. Krijg nu melding “L2TP-VPN-server reageert niet...etc...
Port check via Open Port Check op TCP geeft “refused

Port check websites testen inderdaad doorgaans alleen op het TCP protocol.
Omdat het “L2TP VPN” protocol specifiek “UDP” gebruikt, zal zo'n test altijd negatief uitpakken.

Zou je eens een test kunnen doen onder het (minder veilige) PPTP-protocol?

Op zichzelf intrigeert je foutmelding met L2TP-VPN mij echter wel.
In de zin dat ikzelf daarmee ook problemen heb, in combinatie met een VPN server op mijn Synology router. Maar dat is mogelijk gerelateerd aan een extra “patch” die Synology support in Taiwan ten aanzien van een heel andere kwestie  m.b.t. “IPTV routed mode”  in mijn router heeft gepusht?

Zelf heb ik nu dus ook problemen in connectie naar mijn “router” met het VPN L2TP protocol. Synology “Taiwan” kan echter vanuit Taiwan,  -daarmee uiteraard vanuit een heel ander netwerk,-  zonder problemen WEL die L2TP VPN connectie opzetten. Zowel vanuit vast internet als mobiel.
Met exact dezelfde gegevens. (Vanuit HIER eindeloos getest met nog extra gebruikers accounts die overigens ALLEN wel werken “binnen het eigen LAN netwerk” met NAT-loopback van mijn WAN IP).

Overigens als ik de VPN-server -met zelfde gebruikersgegevens- van mijn NAS daarvoor inzet.
(En NIET de VPN Plus server van mijn Synology router, maar via port forwarding de server op de NAS), kan ik WEL gewoon een VPN connectie opzetten.  Dan kan vanuit het “KPN netwerk - vast en mobiel”.
En ook vanuit andere provider netwerken (Ziggo).

Kan van hieruit (KPN netwerk) ook L2TP VPN connecties maken met NAS'sen van mijn ex, en die van kennissen achter een Ziggo en T-Mobile netwerk.

Over de lopende kwestie t.a.v. die VPN naar mijn router toe ben ik met Synology in Taiwan een uitvoerige info-uitwisseling bezig omdat ik het probleem eerder voorzag in combinatie met die extra patch in mijn router. Maar hebben daarbij ook mogelijke problemen met de lopende services van de achterliggende ISP (KPN) aan de orde gesteld, of het misschien daaraan zou kunnen liggen?
Omdat Synology Taiwan zonder problemen WEL de VPN-connectie kan leggen.
(A.s. maandag heeft Synology Taiwan met mij een TeamViewer sessie daarover).
Het lijkt ergens in een “kleine hick-up” te zitten, een enkel “bitje”, linksom- of rechtsom.

Overigens draait de extra patch ten aanzien van IPTV routed mode op zichzelf als een zonnetje.


ik kan niet meer bij mijn NAS komen voor een VPN verbinding. En dit heeft gewoon gewerkt, voor het laatst gebruikt in september nog. Krijg nu melding “L2TP-VPN-server reageert niet...etc...
Port check via Open Port Check op TCP geeft “refused

Port check websites testen inderdaad doorgaans alleen op het TCP protocol.
Omdat het “L2TP VPN” protocol specifiek “UDP” gebruikt, zal zo'n test altijd negatief uitpakken.

Zou je eens een test kunnen doen onder het (minder veilige) PPTP-protocol?

Op zichzelf intrigeert je foutmelding met L2TP-VPN mij echter wel.
In de zin dat ikzelf daarmee ook problemen heb, in combinatie met een VPN server op mijn Synology router. Maar dat is mogelijk gerelateerd aan een extra “patch” die Synology support in Taiwan ten aanzien van een heel andere kwestie  m.b.t. “IPTV routed mode”  in mijn router heeft gepusht?

Zelf heb ik nu dus ook problemen in connectie naar mijn “router” met het VPN L2TP protocol. Synology “Taiwan” kan echter vanuit Taiwan,  -daarmee uiteraard vanuit een heel ander netwerk,-  zonder problemen WEL die L2TP VPN connectie opzetten. Zowel vanuit vast internet als mobiel.
Met exact dezelfde gegevens. (Vanuit HIER eindeloos getest met nog extra gebruikers accounts die overigens ALLEN wel werken “binnen het eigen LAN netwerk” met NAT-loopback van mijn WAN IP).

Overigens als ik de VPN-server -met zelfde gebruikersgegevens- van mijn NAS daarvoor inzet.
(En NIET de VPN Plus server van mijn Synology router, maar via port forwarding de server op de NAS), kan ik WEL gewoon een VPN connectie opzetten.  Dan kan vanuit het “KPN netwerk - vast en mobiel”.
En ook vanuit andere provider netwerken (Ziggo).

Kan van hieruit (KPN netwerk) ook L2TP VPN connecties maken met NAS'sen van mijn ex, en die van kennissen achter een Ziggo en T-Mobile netwerk.

Over de lopende kwestie t.a.v. die VPN naar mijn router toe ben ik met Synology in Taiwan een uitvoerige info-uitwisseling bezig omdat ik het probleem eerder voorzag in combinatie met die extra patch in mijn router. Maar hebben daarbij ook mogelijke problemen met de lopende services van de achterliggende ISP (KPN) aan de orde gesteld, of het misschien daaraan zou kunnen liggen?
Omdat Synology Taiwan zonder problemen WEL de VPN-connectie kan leggen.
(A.s. maandag heeft Synology Taiwan met mij een TeamViewer sessie daarover).
Het lijkt ergens in een “kleine hick-up” te zitten, een enkel “bitje”, linksom- of rechtsom.

Overigens draait de extra patch ten aanzien van IPTV routed mode op zichzelf als een zonnetje.


De UDP poorten op de zowel de NAS als KPN router zijn bereikbaar “succeeded”. PPTP protocol heb ik niet op mijn devices aanwezig, dus dat lukt niet.


Ik weet niet van welke VPN-server mogelijkheden of van welk merk NAS je gebruikt maakt,
of van welke apparaten als VPN Client?

Bij Windows / Mac PC systemen en Android mobiele apparaten is het  PPTP VPN protocol nog een standaard te voorziene optie.  Bij mobiele Apple apparaten na een bepaalde iOS versie niet meer.

En je NAS, heeft die wel PPTP??  (Bijv. bij een Synology NAS kun je dat nog instellen).
Misschien zou je ook nog het OpenVPN protocol kunnen proberen? Is alleen omslachtiger instellen.

Overigens het onnodig aanhalen van complete voorgaande berichten voor slechts één regel als antwoord, wordt in de normale fora huisregels niet op prijs gesteld. Maakt onderwerpen onnodig lang en vervelend om door te lezen. Hooguit vanuit “eerdere” reacties mogelijk slechts enkele regels aanhalen, als dat de duidelijkheid ten goede komt.


Even wennen zo’n forum, zal niet meer alles Quoten.

Zal eens aan de haal gaan met OpenVPN.

Mijn NAS is de Synology DS213+ met DSM DSM 6.2.3-25426 Update 2


Typisch VPN (L2TP) met mijn NAS (DS415+) heb ik nu juist geen probleem.
Maar aangezien er wel heel vreemde resultaten zijn met de VPN server op mijn Synology router, en dan typisch weer niet door Synology Support vanuit Taiwan.  En jezelf ook van twee andere mensen vergelijkbare problemen kent, ben ik toch wel heel benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt?

Heeft niet een van je gezins- of familieleden een Android gebaseerde smartphone?
Daar kun je heel gemakkelijk even een VPN profiel in aanmaken, en switchen tussen PPTP en L2TP.
Enige verschil buiten het protocol is dan de extra key voor L2TP.

Een stuk eenvoudiger dan OpenVPN.


Reageer