Skip to main content
Antwoord

Waarom is mijn internet traag bij gebruik Ubiquiti UCG Fiber router/modem?

• September 18, 2025
  • 4 reacties
  • 78 keer bekeken

Ik haal maximaal 2gbit down / 3gbit up. De reden voor dit modem/router zijn de uitgebreide mogelijkheden binnen het ubiquiti systeem t.o.v. het standaard modem. Kan me niet voorstellen dat dit modem minder krachtig is dan het meegeleverde modem. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Zodra ik het meegeleverde modem eraan knoop haal ik wel de 4gb zowel up als down. Waar gaat het mis. Is er een beter alternatief?

Ik zie dat de Fr1tzBox 4690 wordt geleverd bij KPN 4gb zakelijk. Is dit een betere optie? Ik vind de mogelijkheden in het standaard modem namelijk te beperkt. Kan KPN mij dit modem toesturen om het te proberen? 

Beste antwoord door Marlon92

KPN gaat niet zomaar een modem naar jou opsturen om te proberen. 

Als jij de UCG rechtstreeks aan het glasvezelkastje hebt hangen, dan maakt die verbinding via PPPoE. Dit vraagt nogal wat systeemresources en helaas kan de UCG dan niet de 4 gbit halen.

Als je hem als 2de router achter de KPN Box hangt, dan maakt die gewoon verbinding via DHCP mode. Dat vraagt veel minder resources. Dan kan die wel 4 gbit halen.

4 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 18, 2025

• Antwoord
  • September 18, 2025

KPN gaat niet zomaar een modem naar jou opsturen om te proberen. 

Als jij de UCG rechtstreeks aan het glasvezelkastje hebt hangen, dan maakt die verbinding via PPPoE. Dit vraagt nogal wat systeemresources en helaas kan de UCG dan niet de 4 gbit halen.

Als je hem als 2de router achter de KPN Box hangt, dan maakt die gewoon verbinding via DHCP mode. Dat vraagt veel minder resources. Dan kan die wel 4 gbit halen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 18, 2025

Okay bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen. Maar ideaal is dat niet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 22, 2025

Fr1tzbox 4690 gekocht rechtsstreeks op het glasvezel kastje aangesloten. Aansluiten was simpel en binnen 30 seconden online. Maximale downloadsnelheid van 4Gb. Upload komt aardig in de buurt dus ik zeg prima. Ik kijk het nog een week aan voordat ik de UCG fiber + u7 lite + usw lite in de verkoop doe. Er is wel degelijk dus nog een issue met KPN / ubiquiti.

https://www.speedtest.net/result/c/f346bfd2-a705-4a94-af5a-b8414af23cc0

Topic kan gesloten worden.