Skip to main content

In mijn lokale netwerk komen meerdere pc’s e.d. voor.

Maar de dns server van mijn modem (ExperiaBox V10A) kan de hostnaam, bijv. pc-piet.home, van een pc niet vertalen naar een ip adres.

Ping geeft “Name or service not known” foutmelding.
 

 

Hoe kan ik dit oplossen?

 

Met vriendelijke groet,

Hans

 

Welkom op het KPN forum, @hcl, de plek voor en door klanten. We denken graag met je mee. Nu moet ik je alleen wel eerlijk zeggen dat ik hier geen ster in ben. Ik heb even rond gezocht om te kijken of ik je toch wat tips kan geven.

  • Van wat ik begrijp, is het belangrijk om DHCP binding ingesteld te hebben, zodat jouw pc een vast IP-adres toegewezen krijgt. Meer informatie daarover vind je in dit topic:
  • Ook lijkt het erop dat je er wellicht een domeinnaam aan moet toevoegen. Er zijn voorbeelden waaruit blijkt dat .local toevoegen aan je hostname (bij het pingen) zou werken. De domeinnaam van de Experia Box is home (is te zien via de interface, linkermenu Network, topmenu LAN), dus wellicht dat het .home moet zijn.
  • Het is ook belangrijk om de Experia Box als dns server op de cliënt (jouw pc) ingesteld te hebben.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Maar nogmaals, ik ben hier geen ster in, dus als ik het niet bij het rechte eind heb: sorry. Misschien dat andere mensen binnen de community nog andere ideeën hebben. 


Maar de dns server van mijn modem (ExperiaBox V10A) kan de hostnaam, bijv. pc-piet.home, van een pc niet vertalen naar een ip adres.

Volgens mij is dit iets wat de apparatuur van KPN gewoon niet ondersteund. Heeft het in het verleden ooit wel gewerkt dan?