Skip to main content

Hi allen,

Naast dat ik last heb van wegvallend Wi-Fi signaal (gemiddeld 10 keer per dag, waarvoor ik al meerdere acties heb uitgeprobeerd om dit op te lossen), heb ik ook een issue met het 5 GHz signaal. Apparaten die 5 GHz ondersteunen, willen niet gebruik maken van dit signaal en blijven op 2.4 GHz, dat resulteert in trage Wi-Fi. Soms blijven ze tijdelijk op 5 GHz, maar switchen vaak vanzelf terug naar 2.4 GHz. Bandwidth en channel selection staan beide op AUTO.

Is er een mogelijkheid om 5 GHz te forceren op apparaten die dit ondersteunen? Wie weet hebben jullie ook het antwoord voor het wegvallend Wi-Fi signaal. Ik dacht eerst dat dit aan KPN lag, omdat meerdere kennissen dezelfde problemen herkenden. 

Modem: KPN Box 12
Softwareversie: SGEJ1000060E

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr. Jeroen

Hallo @JeroenBourne de 5.0-band heeft een korter bereik dan de 2.4-band, dus als een apparaat te ver van het bereik van de 5.0-band dreigt te komen valt deze terug naar de 2.4-band.

Je kunt binnen je modem ‘extra wifi’ activeren met gescheiden wifi-banden, in te stellen per band en kun je daar je apparaten forceren voor die betreffende 5.0- of 2,4-band te kiezen.

Succes.

 


Hallo @JeroenBourne de 5.0-band heeft een korter bereik dan de 2.4-band, dus als een apparaat te ver van het bereik van de 5.0-band dreigt te komen valt deze terug naar de 2.4-band.

Je kunt binnen je modem ‘extra wifi’ activeren met gescheiden wifi-banden, in te stellen per band en kun je daar je apparaten forceren voor die betreffende 5.0- of 2,4-band te kiezen.

Succes.

 

Hoi @JanD, bedankt voor je snelle reactie. Bedoel je met ‘korter bereik’ minder dan +/- 5 meter (met een enkel een houten deur tussen het modem en het apparaat)?

Ik zal eens kijken naar de ‘extra wifi’ optie. Dank.


Hoi @JeroenBourne, welkom bij ons op het forum. Dat kan inderdaad het verschil zijn op die afstand. 

 

Voor meer informatie en uitleg over Extra Wifi kan je dit artikel in onze kennisbank lezen: