Skip to main content

Wachtwoord Wifi veranderen is géén makkie als je veel smart-apparaten hebt

• August 27, 2025
  • 8 reacties
  • 107 keer bekeken

dRichardK
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik kreeg laatst een mail van KPN met daarin het advies om regelmatig je wifi wachtwoord te veranderen.

“Het wachtwoord van je wifi veranderen? Slim om dit regelmatig te doen. Vooral als je een moeilijk wachtwoord kiest. Dat is veiliger. Voor hackers maak je het dan moeilijker om in je netwerk en apparaten te komen. Je verandert je wifiwachtwoord gewoon met de MijnKPN app. Makkie.

Nu ben ik niet helemaal onbekent met internet en netwerken. maar je wifi wachtwoord veranderen is opzichzelf makkelijk. alleen alle apparaten die aan je modem gekoppelt zijn telkens opnieuw te moet inregelen is geen Makkie

Als je 20 apparaten hebt (smartphones, laptops, smart-tv’s, slimme lampen, thermostaat, Sonos, etc.), dan is het elke keer je wifi-wachtwoord wijzigen echt een mini-hel:

• Alle apparaten vallen van de wifi af.

• Je mag elk apparaat opnieuw instellen of het wachtwoord intypen.

• Sommige IoT-apparaten (slimme lampen, camera’s) hebben niet eens een toetsenbord, dus dat betekent vaak: hele set-up opnieuw doorlopen via de app.

Dus in zo’n situatie is regelmatig wisselen eigenlijk praktisch onzinnig. Je verhoogt de kans dat iets niet meer werkt (en dat je daarna een avond met een zaklamp naar een resetknopje aan de achterkant van een slimme stekker zit te zoeken).

8 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 27, 2025

Ik heb al jaren hetzelfde SSID als hetzelfde wachtwoord welke niet van de standaard-instelling is. Ik snap niet waarom KPN zou adviseren om het wachtwoord aan te passen, omdat het vaak veel werk is. 

Als ik het zou moeten aanpassen, zou ik mijn P1-meetmodule in de meterkast ook moeten herconfigureren wat niet eenvoudig gaat. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 27, 2025

Het is aan de gebruiker zelf om wat met het advies te doen. Zelf heb ik een wifi wachtwoord met 32 karakters. Het ligt ook aan de situatie, komen er veel mensen in je buurt of i.d.
Uiteraard is het verstandig om wachtwoorden sowieso af en toe te verversen. 

dRichardK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Ik zou natuurlijk wel een extra wifi-netwerk SSID speciaal voor IoT-apparaten (lampen, speakers, thermostaat) kunnen maken.

Dan hoeven die apparaten nooit meer te wisselen van wachtwoord.

Je telefoons/laptops gebruiken dan het hoofdnetwerk.

En ik kan het gastnetwerk dan uitsluitend voor bezoekers reserveren.

Dit voorkomt dat je IoT-spullen een zwak punt worden voor je privé-data (denk aan een gehackte slimme lamp).

Maar dit is voor mensen die het allemaal erg moeilijk vinden ook niet te doen.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • August 27, 2025

@dRichardK ik persoonlijk zou het liever andersom doen. Je IoT apparaten gewoon niet aanpassen en gewoon op het normale netwerk laten, maar de bijvoorbeeld de privé gevoelige apparaten zoals smartphones, tablets, printer en PC/laptop op een extra netwerk laten werken en desnoods je SSID op verbergen instellen.

• August 27, 2025

(en dat je daarna een avond met een zaklamp naar een resetknopje aan de achterkant van een slimme stekker zit te zoeken).

Ik lees dit wel vaker. Ik lees zelfs wel eens dat de verwarming het niet doet zonder WiFi. Ooit wel eens in 1 van de topics gelezen dat men al een week niet kon douchen met warm water. Dat was de schuld van KPN omdat WiFi het niet deed. Echt onbegrijpelijk vind ik daad. Waarom koop je iets wat niet functioneert zonder WiFi? Ik kan hier ook alle lampen aan en uit zetten met m'n telefoon. Maar alles werkt ook gewoon met lichtknoppen in de muur. Ook als WiFi plat ligt.

dRichardK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

@dRichardK ik persoonlijk zou het liever andersom doen. Je IoT apparaten gewoon niet aanpassen en gewoon op het normale netwerk laten, maar de bijvoorbeeld de privé gevoelige apparaten zoals smartphones, tablets, printer en PC/laptop op een extra netwerk laten werken en desnoods je SSID op verbergen instellen.

Ja klopt, veel IoT apparaten werke op de 2,4GHz band. Als het goed is kun je deze wel onder dezelfde SSID houden en de rest op een nieuwe 5GHz 

dRichardK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • August 27, 2025

Ik heb wel eens het briljante plan gehad om s’nachts mijn modem te laten herstarten met behulp van een slimme stekker😁 Ik dacht dat is best goed om zo nu en dan automatisch je modem te laten herstarten. Je snapt het al, het hele netwerkt was niet opgestart 🤣 Niks deed het meer, en ik maar afvragen wat er gebeurt zou kunnen zijn.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@dRichardK, wat een leuk topic is dit geworden! 😄 Fijn dat je al een hoop reacties hebt gekregen. 

Het is aan de gebruiker zelf om wat met het advies te doen. Zelf heb ik een wifi wachtwoord met 32 karakters. Het ligt ook aan de situatie, komen er veel mensen in je buurt of i.d.
Uiteraard is het verstandig om wachtwoorden sowieso af en toe te verversen. 

Onder de streep is dit ook mijn advies. Daarnaast ook, mocht je wel eens bezoek hebben dat op de wifi wil, Gastwifi is dan een aanrader. In de KPN Software wordt het gastnetwerk volledig gescheiden van het hoofdnetwerk dus dan zit je daarmee ook een stuk veiliger. 🙂

Samen met de andere tips uit dit topic zou ik dan ook geen snelle noodzaak zien in het aanpassen van je wifi wachtwoord. 

Ik heb wel eens het briljante plan gehad om s’nachts mijn modem te laten herstarten met behulp van een slimme stekker😁 Ik dacht dat is best goed om zo nu en dan automatisch je modem te laten herstarten. Je snapt het al, het hele netwerkt was niet opgestart 🤣 Niks deed het meer, en ik maar afvragen wat er gebeurt zou kunnen zijn.

Haha, ik kan me de verwarring goed voorstellen! Zo had ik alles ooit op een switch aangesloten waar een soort lichtschakelaar knop op zat. 
Een dag deed niets het meer, bleek dat de kat er met zijn dikke kont op had gezeten. Geen slimme stekker, maar een slimme kat? 🙃 Heeft bij mij ook even geduurd voordat ik dat achterhaald had.