Skip to main content

hoi allen,

 

Ik ben al een tijdje gebruiker van een eigen modem en met hulp van de community heb ik deze goed weten in te stellen.

Nu ben ik echter aan het kijken naar een nieuwe modem / router. Nu weet ik uit ervaring wat de hardware specificaties zijn welke nodig zijn voor een P2P verbinding bij KPN.

Maar mocht hier XGSPON uitgerold gaan worden, kan ik de gegevens niet vinden (je wordt telkens verwezen naareen service tool).

Omdat het toch een flinke aanschaf is (lees 300+ euro), wil ik er natuurlijk wel zeker van zijn dat mijn router XGSPON geschikt gaat zijn. En dat ik, net als nu, zonder media converter kan blijven genieten van KPN Glasvezel.

 

Informatie waar ik dan naar zoek:

Waaraan moet de SFP voldoen?

Waaraan moet het OS voldoen? (openwrt, pfsense etc)

Welke authenticatie wordt er gebruikt?

Moet ik de GPON ONT gaan spoofen / clonen of niet?

Het je onderstaand topic al doorgelezen?

https://forum.kpn.com/modems-123/heeft-er-iemand-zijn-router-rechtstreeks-op-glasvezel-met-xgs-pon-zonder-xgs-pon-ont-aangesloten-562295

 

Hier wordt veel gepraat over hoe je een eigen modem direct op een xgspon Fibre Termination Unit aan kan sluiten.


Het je onderstaand topic al doorgelezen?

https://forum.kpn.com/modems-123/heeft-er-iemand-zijn-router-rechtstreeks-op-glasvezel-met-xgs-pon-zonder-xgs-pon-ont-aangesloten-562295

 

Hier wordt veel gepraat over hoe je een eigen modem direct op een xgspon Fibre Termination Unit aan kan sluiten.

Nee, dit had ik niet gelezen. Niet aandachtig althans.

Een Fritzbox vind ik niet interessant. Mijn thuisnetwerk is wat ‘groter', heb een 10GbE thuis netwerk. Mijn desktop is aangesloten via een SFP, net als mijn server en de link tussen 2 ICX6450 switches met LAG failover (ofwel 2x 10GbE). Waarom? Omdat het kan, dat is het leuke van een ‘homelab'.

 

Daarnaast heb ik mijn huidige netwerk al aangesloten zonder tussenkomst van enig KPN apparatuur. Dus hoe het fysiek allemaal moet heb ik wel in de nopjes. Het gaat echt om de specificaties van de apparatuur die ik nodig heb.


Als u nu een AON verbinding heeft, dan is er voorlopig nog geen sprake van dat dit omgezet word naar XGS-PON. 

Ender verder... het is XGS-PON. Met die specificatie zult u het moeten doen denk ik. U zult moeten kijken naar wat anderen geprobeerd hebben en wat wel of niet werkt. 


Als u nu een AON verbinding heeft, dan is er voorlopig nog geen sprake van dat dit omgezet word naar XGS-PON. 

Ender verder... het is XGS-PON. Met die specificatie zult u het moeten doen denk ik. U zult moeten kijken naar wat anderen geprobeerd hebben en wat wel of niet werkt. 

Ja… daarom vraag ik dus naar de technische specificaties, Niet naar van horen zeggen. Het is natuurlijk geen schaamte om toe te geven dat u die niet kent. Net als dat het voor mij geen schaamte is om te zeggen dat ik de specificaties niet kan vinden.

 

Hopelijk weet iemand anders het wel en kan die ons wat leren!


Twee die ik kan bedenken; @gensnet of @wjb jullie enig idee? 


Hallo @Caennanu heb je hier misschien iets aan:

"KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT) - Internet en hosting - GoT (tweakers.net)

en dit:

XGS-PON: Key Features for Service Providers - Prolabs


Ik moet toegeven dat ik niet echt iemand ben die zich met “specificaties” van de desbetreffende apparatuur (als ik het goed begrijp met een XGS-PON-module) bezighoudt. Ik heb hier wel eens specificaties van de KPN “voorbij” zien komen waar een XGS-PON-module aan moet voldoen. Ik gebruik een FRITZ!SFP+ XGS-PON-module en die wordt zo gemaakt dat die aan de specificaties van de KPN voldoet en ik me geen zorgen hoef te maken dat dat niet werkt…...


Perfect die eerste link naar tweakers. Dat is de info die ik zocht. Is er toevallig ook een kpn pagina waar dit op staat?

Vind het wel een beetje raar om de sfp vereisten extern te moeten halen b.v.b.


Perfect die eerste link naar tweakers. Dat is de info die ik zocht. Is er toevallig ook een kpn pagina waar dit op staat?

Vind het wel een beetje raar om de sfp vereisten extern te moeten halen b.v.b.

> Is er toevallig ook een kpn pagina waar dit op staat?

Ik heb je immers in het vorige bericht geschreven dat er wel eens specificaties van de KPN hier op dit forum voorbij zijn gekomen, maar daar naar zoeken heb ik het nu te druk. Dat moet rond de tijd geweest zijn dat er sprake was van een router rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten……

Ik heb sinds 30 mei 2022 een FRITZ!Box 5530 fiber en nu een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op XGS-PON glasvezel van de KPN aangesloten. Ik was de tweede in heel Nederland die dat zo wilde en werkende heeft gekregen. Dus zonder een KPN ONT en dat werkt als een speer.


Glasvezel Internet (pdf)


Hallo @wjb , geweldig die PDF, had ik al eens gelezen en ergens opgeslagen.

Maar mijn kernvraag: hoe plaats je een PDF binnen een topic?

Graag je reactie.

Groeten,

JanD


Maar mijn kernvraag: hoe plaats je een PDF binnen een topic?

Het is gewoon een link naar een pdf bestand op de site van KPN:

https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183


JanD schreef:

Maar mijn kernvraag: hoe plaats je een PDF binnen een topic?

Dat is gewoon een link naar die PDF, net als een link naar een Internet pagina.

Ga jouw vorige bericht maar eens bewerken, zet de cursor ergens in die link en druk op het link knopje.


Hallo @wjb , geweldig die PDF, had ik al eens gelezen en ergens opgeslagen.

Maar mijn kernvraag: hoe plaats je een PDF binnen een topic?

Graag je reactie.

Groeten,

JanD

Meestal is een PDF te GROOT (zo is de gegeven link met specificaties van de KPN met 9 bladzijden te groot) om in een bericht te plaatsen en daarom wordt teruggegrepen naar een link om zo'n te grote PDF te omzeilen.


@wjb thanks voor de pdf. Ik weet niet hoe je die gevonden hebt, maar ben blij.

Nu weet ik welke apparatuur ik kan aanschaffen!


@wjb thanks voor de pdf. Ik weet niet hoe je die gevonden hebt, maar ben blij.

Nu weet ik welke apparatuur ik kan aanschaffen!

https://kpn.com/eigenmodem

 


@wjb thanks voor de pdf. Ik weet niet hoe je die gevonden hebt, maar ben blij.

Nu weet ik welke apparatuur ik kan aanschaffen!

https://kpn.com/eigenmodem

 

ja… eerder vandaag volledig overheen gelezen. . . .

Zal vast te haastig zijn geweest…

 

Tijd voor een boodschappenlijstje voor hardware! :D