Ik heb sinds januari KPN internet op glasvezel (1 gb) en achter de Experiabox 12 zitten rechtstreeks een drietal 8 poort switches. Één in de meter kast voor o.a. de NAS. Hier hangt een netgear switch aan van 8 kanaal en waarop een repeater is aangesloten van netgearr (Wax630100eus4 ) voor de WiFi in het voorste deel van het huis. in de woonkamer (tv etc) hangt ook een 8 Kanaals switch van TP Link. Ook die is rechtstreeks aan de Experia box aangesloten. In dit deel van het huis werkt alles prima. Het internet voldoet en het netwerk is prima bereikbaar.
Van de meter kast gaat via een kabel vanuit de Experiabox een netwerkkabel naar de werkkamer, ongeveer 20 meter verder. Daar komt de kabel uit op een 8 kanaals netgear switch. Ook hier hangt eenzelfde repeater bekabeld voor de WiFi van de achterzijde van het huis.
wat gaat er mis?
Soms wordt de switch zonder aanleiding verbroken en vervallen de ip-adressen van de aangesloten apparaten. Dat kan overdag gebeuren, maar ook midden in de nacht terwijl er geen activiteiten zijn. De (tijdelijke) oplossing is om de switch even van de spanning af te halen en weer aan te sluiten. Daarop trekt de DHCP server (experia box) nieuwe ip-adressen uit en werkt alles weer, zolang het duurt. Dat kan enkele uren zijn, maar soms ook weken. En soms herstelt het systeem zichzelf en is plotseling de verbinding weer terug.
Ik heb hier een maand geleden over gebeld met de KPN klantenservice, maar aan de KPN kant is er niets te zien en ze kunnen mij ook niet helpen. Logisch, want voorin in het huis werkt alles prima.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is en ik kan voorkomen dat deze storing optreedt?