Skip to main content

Al lange tijd (meer dan een jaar) valt bij ons ca 5 keer per dag de wifi-verbinding weg. Steeds gedurende enkele minuten, vaak rond 11.30 en rond 14.00. Het is nooit lang, en de melding op de aangesloten toestellen (bijv smartphone) is dan ‘verbonden zonder internet’. Ook komt het geregeld voor dat er vervolgens gedurende een half uur of een uur sprake is van een instabiele verbinding, waarbij streaming bijv hapert.

Wij hebben alles geprobeerd. Wifi manager diverse keren gebruikt (met als resultaat ‘uw wifi problemen zijn opgelost’...), router gereset, stroom eraf, etc etc. Ook handmatig een ander (minder ’druk’) wifi-kanaal ingesteld. Niets helpt. KPN heeft destijds twee access points (Experia Wifi) bij ons geïnstalleerd, omdat het bereik toen het probleem was. Dat is nu niet het probleem, bereik is overal in huis goed.

We hebben de indruk, gezien het patroon en de steeds kortdurende uitval, dat de oorzaak misschien wel ‘ buiten’ ligt. Uiteraard hebben we gecontroleerd of KPN werkzaamheden bij ons in de buurt uitvoerde, dat is steeds niet het geval. Maar het kan best zijn dat iets hapert in de adsl-verbinding vanuit het ‘wijkstation’ naar ons adres.

Het kan ook zijn dat de router niet goed meer werkt. We hebben de Experia V10a nu een jaar of 3/4, dus op zichzelf zou die nog mee moeten kunnen.

Het is natuurlijk geen halszaak, maar zeker bij het vele thuiswerken het afgelopen jaar wel een irritante onderbreking van video-calls. 

Komt dit vaker voor (ik lees veel gelijksoortige klachten op het forum), en wat kan KPN nog doen om dit te verhelpen? 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

 

Het hoort natuurlijk probleemloos te werken. Gebruikt u dit soort dingen?

 


We gebruiken door KPN geinstalleerde wifi-versterkers (acces points, Eperia wifi), die bedraad zijn aangesloten op de Experiabox.


Na 2 keer wegvallende wifi vanmorgen, een reset van de Experiaboxgedaan (via onze kpn account). Sinds 11.00 geen last meer gehad van wegvallende wifi. Maar nog niet te vroeg juichen 🙂.


ndruk, gezien het patroon en de steeds kortdurende uitval, dat de oorzaak misschien wel ‘ buiten’ ligt. Uiteraard hebben we gecontroleerd of KPN werkzaamheden bij ons in de buurt uitvoerde, dat is steeds niet het geval. Maar het kan best zijn dat iets hapert in de adsl-verbinding vanuit het ‘wijkstation’ naar ons adres.

 

 

 

Dan moet je ook problemen hebben met je TV (of elke andere niet Wifi verbinding). Wifi is een vervanger van kabels bij jou in huis. (Wel kan het dat je misschien zonder het te weten gebruik maakt van de Wifi van de buurman, of dat een heel sterke Wifi in jouw omgeving jouw wifi verbinding stoort). 

De stabiliteit van de software in de V10A maakt dat overigens zeker niet het sterkste product van KPN. 


TV heb ik via Ziggo-kabel, internet/bellen via 'koperdraad' kpn. Inmiddels al anderhalve dag geen storing meer gehad, een reset naar de fabrieksinstellinven had ik niet eerder gedaan (wel reboots). Via Wifi analyzer zie ik ook welke netwerken actief zijn in mijn directe omgeving, kan daarmee ook drukte op de kanalen. Paar netwerken komen vrij dichtbij qua sterkte (ca -80), maar veel verstand heb ik er niet van 🙂. De V10a is volgens mij inderdaad geen 'solide'  model. Niet voor niks heeft KPN eerder twee access points en een wifi-verker kosteloos geleverd (na onze klachten over het beperkte bereik).

Ik blijf de prestaties uiteraard volgen. Dank voor feed back!


TV heb ik via Ziggo-kabel, internet/bellen via 'koperdraad' kpn. Inmiddels al anderhalve dag geen storing meer gehad, een reset naar de fabrieksinstellinven had ik niet eerder gedaan (wel reboots). Via Wifi analyzer zie ik ook welke netwerken actief zijn in mijn directe omgeving, kan daarmee ook drukte op de kanalen. Paar netwerken komen vrij dichtbij qua sterkte (ca -80), maar veel verstand heb ik er niet van 🙂. De V10a is volgens mij inderdaad geen 'solide'  model. Niet voor niks heeft KPN eerder twee access points en een wifi-verker kosteloos geleverd (na onze klachten over het beperkte bereik).

Ik blijf de prestaties uiteraard volgen. Dank voor feed back!

Ik zag vandaag voor het eerst dat er een uitrol voor de software van de V10A gepland staat. Hopenlijk is jouw probleem dus tegen 12 augustus opgelost. 

https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10a-update-mesh-5-00-49-build487-owl-544094


Dank! Vanmorgen trouwens toch weer een korte storing gehad, voor het eerst na 2 dagen. 

Hoop dat uitrol gaat helpen..


Update: tot nu toe, na de reset, minder wegvalmomenten en korter. Vandaag 1 keer, toevallig belden we ook over de vaste lijn (ook KPN). Die viel tegelijkertijd uit met internet (wel wifi verbonden, geen internet). Storing duurde ongeveer een minuut.

@KPN: zowel vast bellen als internet vallen dus tegelijk weg, dan ligt het toch aan de 'aanvoer' van het basissignaal of de Experiabox?


Hoi @Maarten Capelle, welkom op ons forum!
Dat álles tegelijk wegvalt is wel een beetje een indicatie dat er aan onze kant of in de experiabox iets niet helemaal goed gaat.
Hoe branden de lampjes op je experiabox als de verbinding weg is?

Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Ik kijk graag even met je mee!


Zal ik doen. De afgelopen 2 dagen iedere dag een keer of 3 kort wegvallen.

Meestal is het lampje op de box groen als er geen verbinding is. Maar misschien ben ik niet op tijd bij de box. Ik zal daar nog even goed op ketten. Dank voor reactie!


Hoi @Maarten Capelle, bedankt voor je gegevens! Ik heb meteen even met je meegekeken.
Ik zie dat de afgelopen dagen je verbinding echt te vaak weggevallen is.
Nou is het lastige even dat wij pas een monteur aan kunnen sturen als de verbinding op de huidige dag 5x of vaker weggevallen is.
Vandaag lijkt het de hele dag al goed te gaan en is de verbinding helemaal niet weggevallen. 
Nou kan het natuurlijk gebeuren dat de verbinding laat op de middag of in de avond wegvalt en het lastige is dat ik dan niet aanwezig ben.

Het handigste zou eigenlijk zijn dat zodra je verbinding begint weg te vallen of een paar keer weggevallen is even met ons te bellen op 0800-0402 of (vanaf een 4G verbinding) te chatten via www.kpn.com/service. Mijn collega's kunnen je daar dan direct verder helpen!


Dank Thomas. Gisteren en vandaag (tot nu toe) nauwelijks onderbrekingen gehad. Een enkele heel kort, minder dan 10 seconden; dat is wel anders dan het afgelopen jaar. Kanttekening: ik volg niet de hele dag de kwaliteit van de verbinding.

Blijkbaar kunnen jullie zien dat verbinding wegvalt, ook verder terug in het verleden? Dan zou je inderdaad zien dat het al lang speelt, en gemiddeld, als we het zien, een keer of 4,5 per dag. Ben wel benieuwd naar jullie data hierover.

Maar laten we niet te vroeg juichen 🙂. Ik zal het nummer bellen als verbinding weer wegvalt, en houd je op de hoogte. Wat kan/gaat men dan overigens doen, als ik bel?

Dank voor bericht!


Hoi Maarten, de verbinding ziet er nog steeds wel goed uit eigenlijk. Sinds 2-8 is de verbinding niet meer weggevallen.
Als de verbinding (Tussen je experiabox en ons) vaker dan 5x op een dag wegvalt en alles goed lijkt te zitten bij je KPN aansluitpunt is het meestal nodig om een ticket aan te maken voor de technische dienst of een monteur.
Op dit moment lijkt dat niet nodig en gaat het eigenlijk de goede kant op.


Dag Thomas, ik heb de afgelopen dagen inderdaad geen last meer gehad van wegvallende internet verbinding. Ziet er dus goed uit, dank voor je monitoring! Gewoon benieuwd: hebben jullie iets op afstand gedaan aan de kwaliteit van de verbinding?

Ik zal de komende weken om de paar dagen een update posten.

 


Volgens mij hebben we niks aan de lijn gedaan maar het kan natuurlijk ook iets verderop in de straat geweest zijn ofzo, daar heb ik helaas niet echt zicht op verder.
Bedankt voor je terugkoppeling!


Geen wegvallende internetverbinding de afgelopen dagen. Wel enkele keren per dag (als we het merken) zeer kortdurende 'haperingen' van enkele seconden; maar niet te vergelijken met de storingen van ca 3 minuten per keer, die we tot enkele weken geleden hadden. Volgende update over enkele dagen.


Verbinding blijft stabiel, geen (merkbare) onderbrekingen gehad sinds de vorige update. Lijkt erop alsof jullie toch iets hebben gedaan 🙂. Of het is toch de laatste reset geweest.


Dat is altijd een beetje de vraag natuurlijk! Fijn dat alles in ieder geval weer stabiel is. Mocht het toch weer terugkomen of je andere vragen hebt dan weet je ons te vinden!


Sinds vorige post geen onderbrekingen meer gehad, behoudens een enkele keer een paar seconden. Nog steeds stabiel dus!


De laatste paar dagen wordt de verbinding instabieler. Vandaag 3 keer korte onderbrekingen gesignaleerd (van ca 10 seconden). En ik zie ook op de wifi analyzer dat de signalen van de verschillende ap's zwakker en onregelmatiger zijn dan de afgelopen weken. Ik houd het de komende dagen in de gaten en zal regelmatig een update plaatsen.