Skip to main content

Hallo,

Ik ben van plannen over te stappen naar Ziggo naar KPN Glas, 1Gbit/s.

Ik draai m’n eigen router (OPNSense) en mijn huidige Ziggo modem staat dus nu in bridge. Dat moet straks hetzelfde worden met KPN.

 

Welk modem kan ik het beste aanschaffen voor KPN als ik niet alle poespas wil zoals Wifi, router etc…..Het modem moet enkel bridged zijn en het liefst rechtstreek met glas aangesloten zijn.

 

Hoor graag jullie suggesties. :)

 

Alvast dank.

Bij KPN heb je helemaal geen modem nodig, je kunt jouw OPNSense rechtstreeks op de NTU/ONT aansluiten.

Er komt wel het één en ander kijken bij de configuratie van jouw OPNSense.

 


Bij KPN heb je helemaal geen modem nodig, je kunt jouw OPNSense rechtstreeks op de NTU/ONT aansluiten.

Er komt wel het één en ander kijken bij de configuratie van jouw OPNSense.

 

Oh dat is nog veel betere oplossing. Ik wist niet dat dat kon.

Even uitzoeken hoe en wat ervoor geconfigged moet worden. 

Dank!


tz0ne7 schreef:

Even uitzoeken hoe en wat ervoor geconfigged moet worden. 

Als je geen televisie van KPN hebt dan is het allemaal niet zo spannend maar met televisie van KPN zal er een IGMP proxy server geconfigureerd moeten worden.


Er zijn diverse topics waarin beschreven word hoe men pfsense aan de praat gekregen heeft. Dat is iets anders dan opnsense. Maar misschien kunt u daar wel heel veel informatie uit halen.


Ok, een IGMP proxy zal uiteindelijk wel moeten worden opgezet, maar daar kom wel uit.

In tegenstelling tot wat ik eerder zei, dat ik het liefst rechtstreek met glas verbonden ben, gaat dat niet met m’n OPNSense router. Deze heeft geen SFP aansluiting dus er zal nog wel iets tussen moeten neem ik aan.

De NTU is enkel op glas afgemonteerd toch? Ik neem aan dat ik AON heb (twee witte kastjes die 8 jaar geleden zijn aangelegd). Daarnaast staat de OPNSense 15 meter vanaf de NTU dus ga ik gewoon met CAT6 naar deze server.

Wat moet ik aanschaffen om van glas naar ethernet te gaan?

 


In tegenstelling tot wat ik eerder zei, dat ik het liefst rechtstreek met glas verbonden ben, gaat dat niet met m’n OPNSense router. Deze heeft geen SFP aansluiting dus er zal nog wel iets tussen moeten neem ik aan.

De NTU/ONT heeft gewoon een LAN poort en daar sluit je de WAN poort van jouw router op aan.

De NTU/ONT wordt door KPN geleverd.


De NTU is enkel op glas afgemonteerd toch? Ik neem aan dat ik AON heb (twee witte kastjes die 8 jaar geleden zijn aangelegd).

Bedoelt u zoiets?

Daar zit gewoon een utp poort aan de onderkant op. Daar past een gewone normale utp-kabel in.


De NTU is enkel op glas afgemonteerd toch? Ik neem aan dat ik AON heb (twee witte kastjes die 8 jaar geleden zijn aangelegd).

Bedoelt u zoiets?

Daar zit gewoon een utp poort aan de onderkant op. Daar past een gewone normale utp-kabel in.

 

Ik heb nu nog enkel 2 van die rechter witte kastjes maar dat is gewoon waarop het is afgemonteerd neem ik aan. Zodra ik m’n abo neem krijg ik zo’n NTU begrijp ik uit de post van @wjb 

Volgens mij ben ik om ;-) 


Ja... de monteur wisselt dan het linker kapje om voor zo'n kastje met lampjes. En met zwart snoertje met een stekker en een utp poort.


En met deze link met instructies voor OPNSense komt het helemaal goed.

De bestelling is gedaan.

Dank allen! :)

 


Nou, dat was allemaal redelijk simpel. Eergisteren de spullen binnengekregen en gisteren had ik het volledig werkend en het loopt als een zonnetje. :)

Multicast hoefde ik niet eens op te zetten want je kan in de tv+ setupbox ook voor unicast kiezen en dat was in mij geval beter omdat ik anders multicast over m’n wifi in default vlan moet gooien en dat kan nog wel wat problemen veroorzaken. (de setupbox hangt nu aan de wifi omdat ik geen ethernet in de slaapkamer beschikbaar heb).

Dus het was vrij makkelijk en het draait perfect. 🤙


Multicast hoefde ik niet eens op te zetten want je kan in de tv+ setupbox ook voor unicast kiezen...

Maar dan kijk je wel televisie met mindere geluids- en beeldkwaliteit.


Ah ok, dat zou goed kunnen inderdaad. Ik heb momenteel toch geen 4K pakket en zelfs geen 4K TV in de slaapkamer dus het is minder erg.

Ik zou het dan es moeten opzetten om te kijken wat het verschil is.

Dank voor de tip.


tz0ne7 schreef:

Even uitzoeken hoe en wat ervoor geconfigged moet worden. 

Als je geen televisie van KPN hebt dan is het allemaal niet zo spannend maar met televisie van KPN zal er een IGMP proxy server geconfigureerd moeten worden.

Ik wil graag mijn ASUS mesh router gebruiken zonder de experia box. ik heb alleen maar internet (1gbps).

Wanneer ik mijn router direct koppel aan het witte glasvezel kastje (zie foto) moet ik in de ASUS router inloggen. Weet iemand misschien waar ik deze gebeven kan vinden?

 


Kan je wel de inlogpagina van jouw Asus bereiken?

Als je nog nooit ingelogd bent geweest dan zou je in de documentatie de standaard login gegevens moeten kunnen vinden.

Deze zouden beide leeg kunnen zijn maar er zijn ook firmware versies waarbij zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord "admin" zijn.


Ja kom wel gewoon in de router zelf. Maar ik heb geen internet toegang en mn router stuurt me dan gelijk naar een inlog pagina.


Ja kom wel gewoon in de router zelf. Maar ik heb geen internet toegang en mn router stuurt me dan gelijk naar een inlog pagina.

Heb je al een pppoe verbinding op vlan 6 geconfigureerd? De inlog voor pppoe mag vanalles zijn zolang er maar iets ingevuld is.


Weet ik niet meer of ik dat gedaan had de vorige keer.
Ik moet zeggen dan de laatste keer dat ik hiermee bezig was ook wel een tijdje geleden was. Zal vanavond even kijken of ik er aan toe kom om wat screenshots te maken van wat ik tezien krijg.