Skip to main content

Hallo,

Vorige week is door een uiterst behulpzame KPN monteur in mijn nieuwe woning met pijn en moeite een KPN box 12 geplaatst (in meterkast) met daarop verbonden 4 superwifi’s (type 1 en 2). De superwifi’s 2 zijn bedraad aangesloten. Nu wil ik graag 2 sonos five speakers aanschaffen. Echter, ik lees op dit forum over diverse problemen mbt deze combinatie. Zijn deze nog steeds actueel, of mag ik ervan uitgaan dat het eea gewoon zou moeten werken zonder dat ik me helemaal moet gaan storten in allerlei instellingen en aansluitingen etc.?

Of het gelijk gaat werken met een Box12 en Superwifi's is nog even de vraag. De apparatuur van KPN en Sonos matchen niet echt lekker (met een FritzBox werkt alles perfect). Ik heb begrepen dat je tegenwoordig in de Box12 een extra 2.4ghz band aan kunt maken waarop de Sonos het beter doet. 


Bedankt voor je reactie. Ik zie bij de wifisettings onder mijnmodem.kpn zowel een 2,4ghz sectie als een 5ghz sectie. Beiden hebben de status Up.


Sinds kort bestaat er een extra wifi netwerk.  Standaard staat dit uit. Gebruik van dat netwerk de 2.4ghz band voor de Sonos. 


Volgens mij staan ze nu allebei al aan. Zie foto van de WiFi instellingen. Klopt dit? En obv deze instelling zou het dan goed moeten werken met Sonos? En is het dan nog zinvol om een Five speaker bedraad aan te sluiten met een superwifi 2?

 


Ja dat ziet er goed uit. Maar je moet even naar het tabblad extra wifi gaan!! Daar kan je de 2.4 en de 5 ghz band splitsen dus een eigen naan geven en die gebruik je dan voor de Sonos.


Die extra WiFi stel je dan in voor de 2ghz als de 5ghz band? Ik ben een leek op dit gebied, maar is het gevolg hiervan dan niet dat ik dan 2x 2ghz en 2x 5ghz band actief heb? Ze zijn nu namelijk al beiden aanwezig en door de extra WiFi verdubbelt dit dan ook? 


Geef de 2.4ghz band van het extra wifi netwerk een andere naam en die ga je alleen gebruiken voor Sonos.  Begrijp je wat ik bedoel?


Dank je, maar ik begrijp het nog niet helemaal alsnog eerlijk ben. Bij de extra WiFi moet ik dan alleen het 2,4 ghz netwerk aanzetten en die een andere naam geven? En de 5 ghz laat ik uit?
De extra 2 ghz gebruik ik dan vervolgens tbv het sonos netwerk. Aanvullende vraag: geeft dit dan geen probleem met de sonos app op mijn telefoon als deze via het andere wifi netwerk is verbonden?


Ik weet dat de vraagsteller niks met deze reactie kan maar ben erg blij met de experia v10. Deze speelt Sonos op 2.4 ghz terwijl mijn zoon zit te gamen op 5 ghz met dezelfde netwerknaam. Daarbij werken ipads en android phones allemaal prima op 5 ghz, soms schakelen ze terug naar 2.4 ghz maar komen uiteindelijk weer terug op 5 ghz. Mijn recent aangepaste printer koppelde direct op 2.4 ghz (printer kent geen 5 ghz). Erg jammer dat de v12 zoveel lastiger werkt.


Het antwoord op de eerste vraag is ja. Het antwoord op de tweede weet ik niet. Ik denk dat je dan inderdaad met hetzelfde netwerk verbonden miet zijn. Kwestie van proberen. 


Dank je! Dan zal ik dat nieuwe netwerk ook moeten instellen als WiFi op mijn telefoon lijkt me. 


Dank je! Dan zal ik dat nieuwe netwerk ook moeten instellen als WiFi op mijn telefoon lijkt me. 

Ik zou deze stappen met Extra wifi pas gaan uitvoeren indien het nodig is. Ik heb 6 sonos speakers op wifi draaien en dit hoeft helemaal niet op extrawifi.

Waar ik wel een extrawifi voor heb  draaien is een vrij oud apparaat dat alleen maar op 2.4Ghz wil verbinden en wat nog in gebruik is voor wat oudere home domotica en een apparaatje in gebruik om de waterrmeter uit te lezen.

 

De extrawifi naam en hoofd wifi naam zijn communicatie technisch aan elkaar verbonden. met andere woorden een smartphone of laptop die via de ene wifi naam is verbonden kan gewoon communiceren met apparaten op de extrawifi en vice versa.

Ik draai hier wel met superwifis en niet met de v12. Wel is het zo dat er in dit forum gewoon meer specifieke problemen zijn gemeld in combinaties met de V12 vandaar dat er diverse adviezen naar voren komen. Echter is wel inmiddels duidelijk dat er nog een aantal softwarebugs dienen te worden opgelost in de V12.

Of u daar mee te maken krijgt is op voorhand moeilijk te zeggen vanwege de variatie aan apparatuur en aansluit situaties.


Dank je! Dan zal ik dat nieuwe netwerk ook moeten instellen als WiFi op mijn telefoon lijkt me. 

Ik zou deze stappen met Extra wifi pas gaan uitvoeren indien het nodig is. Ik heb 6 sonos speakers op wifi draaien en dit hoeft helemaal niet op extrawifi.

Waar ik wel een extrawifi voor heb  draaien is een vrij oud apparaat dat alleen maar op 2.4Ghz wil verbinden en wat nog in gebruik is voor wat oudere home domotica en een apparaatje in gebruik om de waterrmeter uit te lezen.

 

De extrawifi naam en hoofd wifi naam zijn communicatie technisch aan elkaar verbonden. met andere woorden een smartphone of laptop die via de ene wifi naam is verbonden kan gewoon communiceren met apparaten op de extrawifi en vice versa.

Ik draai hier wel met superwifis en niet met de v12. Wel is het zo dat er in dit forum gewoon meer specifieke problemen zijn gemeld in combinaties met de V12 vandaar dat er diverse adviezen naar voren komen. Echter is wel inmiddels duidelijk dat er nog een aantal softwarebugs dienen te worden opgelost in de V12.

Of u daar mee te maken krijgt is op voorhand moeilijk te zeggen vanwege de variatie aan apparatuur en aansluit situaties.

De Box12 is de oorzaak van veel problemen en dat is jammer. Te vroeg gelanceerd? Misschien wel maar updates laten te lang op zich wachten ondanks de vele problemen die ik hier lees. Dat het bij jou wel werkt ligt waarschijnlijk aan de V10. Diverse Sonos devices draaien immers ook alleen op 2.4ghz. Het zou KPN sieren dat ze haast maken met updates en hier ook prioriteit aangeven (en eigenlijk zijn ze dat verplicht). 


Dank voor jullie reacties. Ik ga met deze (voor)kennis verder aan de slag en hopelijk gaat het instellen hiermee soepel. 


Update. Ik heb vandaag alvast een Sonos One in huis gehaald om te testen en het werkt gewoon hartstikke goed, zonder aanpassingen aan het Wi-Fi-netwerk. Van de week maar de five’s in huis halen :)


Update. Ik heb vandaag alvast een Sonos One in huis gehaald om te testen en het werkt gewoon hartstikke goed, zonder aanpassingen aan het Wi-Fi-netwerk. Van de week maar de five’s in huis halen :)

Mocht het niet lukken dan weet je de weg 😉.

Overigens is het ook nog mogelijk om SonosNet op te zetten (eigen wifi van de Sonos). Dat kan als er een device bekabeld aangesloten is. Bij sommigen werkt dat ook.


Het zou KPN sieren dat ze haast maken met updates en hier ook prioriteit aangeven (en eigenlijk zijn ze dat verplicht). 

Beter maken ze geen haast, ik heb liever dat het grondig opgelost wordt dan dat er een update doorgeduwd wordt die weer nieuwe bugs bevat. Er wordt ook zeker wel een hoge prioriteit gegeven en de fabrikant is er ook bij getrokken om de bekende issues te onderzoeken.

 

Sonos kan overigens prima werken op een Box12 met Superwifi zonder opties als Extra Wifi, heb het al vaker aangesloten, zowel oude als nieuwe Sonos-apparatuur ging zonder moeite.


Update. In eerste instantie dacht ik dat alles goed werkte (Sonos icm KPN box 12) en ik heb dit ook gecommuniceerd in deze thread (na 1 dag testen geloof ik). Ik heb de volgende dag 2 Five speakers gekocht. En eigenlijk heb ik sindsdien dagelijks problemen gehad. Vaak hielp het opnieuw opstarten van de Five's of het modem wel, maar dit is toch bijzonder irritant allemaal. Ik kreeg ook de indruk dat de problemen 2 kanten opgingen: Sonos raakte de verbinding kwijt, maar geregeld lag ook het hele wifi netwerk eruit.

Ik heb obv bovenstaande adviezen vervolgens een extra Wifi netwerk aangemaakt op 2,4 ghz en hieraan de Sonos speakers gekoppeld. Dit werkt nu echt veel stabieler, ik heb alleen de eerste dag nog een probleem gehad, maar dat kan ook veroorzaakt zijn doordat ik veel aan het wisselen was tussen de netwerken en dat er daardoor op een of andere manier een conflict ontstond. Ook mijn Wifi netwerk valt niet meer weg nu.

Sonos draait nu dus op het het extra wifi netwerk. Mijn apparaten (laptop, mobiel, ipad) loggen in op het hoofdnetwerk, en ik kan Sonos gewoon bedienen. Alleen voor mijn bezoek zijn de Sonos speakers niet meer standaard zichtbaar als ze inloggen op het hoofdnetwerk. Daarvoor moeten ze zich ook eerst aanmelden op het extra wifi netwerk (heeft een eigen wachtwoord). 

Hopelijk blijft het nu goed draaien. Ik heb een 100 dagen retour mogelijkheid dus ik heb nog even om dit aan te zien. Mochten er weer problemen komen dan laat ik het weten.

 


Update. In eerste instantie dacht ik dat alles goed werkte (Sonos icm KPN box 12) en ik heb dit ook gecommuniceerd in deze thread (na 1 dag testen geloof ik). Ik heb de volgende dag 2 Five speakers gekocht. En eigenlijk heb ik sindsdien dagelijks problemen gehad. Vaak hielp het opnieuw opstarten van de Five's of het modem wel, maar dit is toch bijzonder irritant allemaal. Ik kreeg ook de indruk dat de problemen 2 kanten opgingen: Sonos raakte de verbinding kwijt, maar geregeld lag ook het hele wifi netwerk eruit.

Ik heb obv bovenstaande adviezen vervolgens een extra Wifi netwerk aangemaakt op 2,4 ghz en hieraan de Sonos speakers gekoppeld. Dit werkt nu echt veel stabieler, ik heb alleen de eerste dag nog een probleem gehad, maar dat kan ook veroorzaakt zijn doordat ik veel aan het wisselen was tussen de netwerken en dat er daardoor op een of andere manier een conflict ontstond. Ook mijn Wifi netwerk valt niet meer weg nu.

Sonos draait nu dus op het het extra wifi netwerk. Mijn apparaten (laptop, mobiel, ipad) loggen in op het hoofdnetwerk, en ik kan Sonos gewoon bedienen. Alleen voor mijn bezoek zijn de Sonos speakers niet meer standaard zichtbaar als ze inloggen op het hoofdnetwerk. Daarvoor moeten ze zich ook eerst aanmelden op het extra wifi netwerk (heeft een eigen wachtwoord). 

Hopelijk blijft het nu goed draaien. Ik heb een 100 dagen retour mogelijkheid dus ik heb nog even om dit aan te zien. Mochten er weer problemen komen dan laat ik het weten.

 

Waarschijnlijk gaat dit met Extrawifi net zolang goed totdat de V12 herstart. (spontaan dan wel door handmatige actie). Er zit namelijk nog een probleem in de software dat de Extrawifinaam dan gereset wordt en dus zullen de sonos speakers eraf vallen. Het is echt van belang om door te stomen naar de 528 versie waarin beweerd wordt dat dit probleem is opgelost.


Dank voor je reactie. Is idd een aandachtspunt. Maar is met versie 528 het herstart probleem opgelost (waarbij de extra wifinaam wordt gereset) of het Sonos probleem met de Box 12?


Dank voor je reactie. Is idd een aandachtspunt. Maar is met versie 528 het herstart probleem opgelost (waarbij de extra wifinaam wordt gereset) of het Sonos probleem met de Box 12?

Hopelijk beide maar dat moet zich bewijzen.