Skip to main content
Antwoord

Wi-fi snelheden verschillen nogal tussen verbinding met Apple Express Tower en Experia Box

• September 26, 2025
  • 12 reacties
  • 72 keer bekeken

Frehuja
Helper

Ik heb de snelheden van mijn wifi in mijn huis getest. Dit deed ik met mijn iPad Air (6de gen.) en de app Speedtest. 

De situatie is als volgt:
Mijn huis is een bungalow, dus alles begane grond. De  Experia box V10 staat in de meterkast in de woonkamer en ongeveer halverwege het huis in mijn werkkamer een Apple Express Tower (2013). De AE Tower  is met een Ethernetkabel verbonden met de Experia box. De Mac mini M2 is via een Ethernetkabel verbonden met deze AE Tower. Mijn Mac is bedraad en geeft snelheden Down 883 Mbps en Up 863  Mbps  (gemeten via speedtest.nl)

Tot mijn verbazing meet ik met de app Speedtest in de woonkamer de snelheden Down 91 Mbps en Up 92 Mbps, terwijl in mijn werkkamer (waar de AE Tower staat) ik Down 358 Mbps en Up 372 Mbps en de verste kamer (ca. 10 meter vanaf de AE Tower) Down 261 Mbps en Up 363 Mbps meet. 

In de woonkamer pakt de iPad kennelijk het wifi signaal van de Experia box. Bij de meterkast in de woonkamer staand met de deur open en de iPad op ca. 20 centimeter afstand van de Experia box meet ik Down en Up snelheden van ca. 90 Mbps. Loop ik naar mijn werkkamer (met de AE Tower) heb ik dus een snelheid van ruim 250 Mbps.

De iPad wisselt vanzelf tussen de Experiabox en de AE wanneer ik heen en weer loop. Zodra ik in de buurt van de AE ben, meet ik dus waarden tegen de 270 Mbps aan.

Kennelijk heb ik op mijn router iets niet goed ingesteld? Daar mijn kennis wat betreft netwerken, routers e.d. miniem is, wil ik niet gaan "klooien" in de instellingen. Misschien mag ik wat tips van jullie i.v.m. wat te doen of naar te kijken?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Frehuja zo te lezen heb je glasvezel en hoeft de V10 niet (meer) in de meterkast te staan, maar op een plek centraal ergens in je huis, dan heb je meteen betere wifi.

Je hoeft dan vanaf de glasvezelkast in de meterkast enkel een netwerk kabel te (laten) leggen naar de modem.

Qua instellingen zoveel mogelijk gewoon standaard (default) instellingen aanhouden voor het beste resultaat.

Die Apple Express lijkt me behoorlijk gedateerd en ga je geen hoge snelheden, naar huidige standaarden,  meer halen.

Verder zijn draadloze afstanden groter dan 5 meter ook een bottleneck.

Hier nog een link van Apple voor de optimale draadloze instellingen:

https://support.apple.com/nl-nl/102766

Succes

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 26, 2025

Beste ​@Frehuja zo te lezen heb je glasvezel en hoeft de V10 niet (meer) in de meterkast te staan, maar op een plek centraal ergens in je huis, dan heb je meteen betere wifi.

Je hoeft dan vanaf de glasvezelkast in de meterkast enkel een netwerk kabel te (laten) leggen naar de modem.

Qua instellingen zoveel mogelijk gewoon standaard (default) instellingen aanhouden voor het beste resultaat.

Die Apple Express lijkt me behoorlijk gedateerd en ga je geen hoge snelheden, naar huidige standaarden,  meer halen.

Verder zijn draadloze afstanden groter dan 5 meter ook een bottleneck.

Hier nog een link van Apple voor de optimale draadloze instellingen:

Succes

Frehuja
Helper
  • Auteur
  • September 26, 2025

@JanD. Bedankt voor je reactie. In wezen is bij mij alles naar wens. Alleen, zoals ik al zei, verbaas ik mij over de verschillen in snelheden wat betreft de wifi. Zoals gezegd, sta ik naast de Experia box V10 op zo’n 20 centimeter afstand, dan meet ik een waarde van ca. 90 Mbps, down en up. En dat vind ik nogal vreemd. Voor amateurgebruik is 90 Mbps prima te doen, maar daar gaat het niet om.

De AE Tower kan dan wel gedateerd zijn maar haalt dan toch wel snelheden van meer dan 300 Mbps! 

Oh ja, de meterkast staat in mijn woonkamer, centraal dus in het huis…

• September 26, 2025

Hebben de 2 WiFi netwerken verschillende namen?

Frehuja
Helper
  • Auteur
  • September 26, 2025

Ik heb mijn oude aantekeningen er even bij gezocht, misschien dat dat helpt:

SSID (Modem/Netwerk via Experia Box V10)
Experia box V10 => H********** (KPN naam)
De V8 heb ik 21-02-2017 vervangen door de V10

Nieuwe naam (per 10-7-2013/21-2-2017) > P******* (let op: dit wifi-netwerk staat uit!!!)>

WPA2
Experia box V10 code: 3************

Per 10-7-2013/21-2-2017 > X******** (van het wifi-netwerk P*******)

Apple Netwerk (mijn eigen thuis-netwerk via Airport Extreme)
Naam    : Y*********

PW        : Z*********

Opmerkingen:
Internet, TV en telefoon komen via de Experia Box V10 van de KPN binnen.
Het wifi-netwerk van deze Experia Box V10 met de naam P******** is uitgeschakeld op de Experia Box.

Het eigen wifi-netwerk wat verzorgd wordt door de Apple Airport Extreme en de Apple Airport Express met de naam Y********* is het enige actieve wifi-netwerk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Beste ​@Frehuja dan kun je het beste de instellingen volgen die ik eerder in de Apple link stuurde voor de optimale instellen van jouw Apple Express.

Hier nogmaals:

• September 26, 2025

Het wifi-netwerk van deze Experia Box V10 met de naam P******** is uitgeschakeld op de Experia Box.

Het eigen wifi-netwerk wat verzorgd wordt door de Apple Airport Extreme en de Apple Airport Express met de naam Y********* is het enige actieve wifi-netwerk.

Korte samenvatting: de Experiabox zend geen WiFi uit. Begrijp ik dat goed?

Waarom ga je dan op op 20 cm afstand van de Experiabox de snelheid meten?

Zoals gezegd, sta ik naast de Experia box V10 op zo’n 20 centimeter afstand, dan meet ik een waarde van ca. 90 Mbps...

Dat de snelheid daar lager is, dat is niet zo verwonderlijk. Want dan ben je verder verwijderd van de Apple Express.

Frehuja
Helper
  • Auteur
  • September 26, 2025

Ja, daar kwam ik dus nu ook achter. Het is al weer zo’n tijd geleden, dat ik alles instelde…

Hoewel het eigenlijk redelijk werkt, vraag ik me nu toch af of het nog beter zou zijn om het wifi-netwerk van de Experia box te gaan gebruiken in combinatie met een SuperWifi 2.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 26, 2025

Beste ​@Frehuja , gezien je woonsituatie, alles gelijkvloers, en het modem redelijk in het midden van het huis is het de vraag of je een versterker nodig hebt.

Zet de wifi op je modem eens aan en bij de Apple uit.

Zet je mobiel op wifi en ga daar naar toe waar je goede verbinding nodig hebt.

Heb je overal goede verbinding,  kun je ook de V10 weer instellen volgens het Apple protocol. 

Heb je gaten in de verbinding kun je eerst een wifipunt huren om te proberen en eventueel later tot aanschaf overgaan als het duidelijk verbetering geeft.

Succes.

• September 27, 2025

Met ruim 350 mbit doet die Apple nog prima werk. Het is natuurlijk geen WiFi 6. Voor WiFi 5 is 350 mbit een hele nette snelheid. 

De Experiabox v10 heeft ook geen WiFi 6. Als je het WiFi op de Experiabox aan zet en gaat meten in de woonkamer, dan is de kans groot dat je de 350 mbit niet haalt.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Frehuja, welkom op onze community! Ik zie al dat er goed meegedacht wordt, de snelheden doe je noemt vallen eigenlijk best wel mee. Met deze snelheden moet je de meeste dingen wel goed kunnen doen zonder vertraging. Ervaar je ook dat iets langzaam is?

Frehuja
Helper
  • Auteur
  • September 30, 2025

Die AE Tower heeft een ventilator die nu na al die jaren toch wel vrij luidruchtig gaat worden. Schoonmaken heeft maar ten dele geholpen.
Als ik nu de SuperWifi 2 zou aanschaffen en het wifi netwerk van de Experia box weer zou gaan gebruiken, mag ik dan dezelfde waarden veronderstellen?

• September 30, 2025

Als ik nu de SuperWifi 2 zou aanschaffen en het wifi netwerk van de Experia box weer zou gaan gebruiken, mag ik dan dezelfde waarden veronderstellen?

Dat kan geen mens je van tevoren vertellen. Je kunt de SuperWiFi's huren. Dan kan je ze na 1 maand weer terug sturen.