Skip to main content

Hi allemaal,

Ik heb wat waardebonnen over en dacht eraan om weer eens n eigen router aan te schaffen.
Nu heb ik een KPN box 12 en daarachter de UBiquiti edgerouter ER-X. Dit alles werkt naar tevredenheid. Heb mn IP-TV via de KNP box lopen en de DATA via de ER-X. Heb een 1gb abonnement...
De ER-X heeft zn diensten echter bewezen en de doorontwikkeling en support zit zo’n beetje wel aan zn einde. Ik dacht eraan om hem in te wisselen voor een DRAYTEK vigor  2927. Ander overwogen alternatief is een fritszbox. Maar VLANs en VPN zijn voor mij een must dus die viel af.
Ik wil ook geen WIFI op mn router, die heb ik liever apart.

Vroeg me af of nog iets over t hoofd zag, dus doe bij deze n beroep op de community…
Vraag me ook af of ik qua performance (doorvoersnelheid) etc hiermee een stap maak…. kon weinig terugvinden rondom de ER-X en ervaringen vanuit t verleden met draytek zijn ook prima.. net als ubiquiti

 

 

Ikzelf gebruik een MikroTik RB1100AHx4 en het bevalt mij goed.
Je moet wel een beetje handig zijn anders heb je er niet veel aan.
Ik heb er nog wel 1 over, die hier op de plank…


Ah, dank voor de reactie. Ik ga mij inlezen op de Mikrotek, ken t merk niet maar ziet er indrukwekkend uit qua specs...


Lees ook even het zeer uitgebreidde topic van @wjb  met o.a. tips qua configuratie van de verschillende mogelijkheden

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box | KPN Community


Dank voor de tip, en ja die heb ik ook gezien!

Heb nu ook een ER-X en draait jaren als een zonnetje. Wel een te hoog hobby gehalte voor mij vandaar dat ik overstap naar DRAYTEK. En ja, nog steeds t nodige handwerk, maar daar zijn inmiddels keurige handleidingen voor (iptv v3) en internet v3 voor o.a. kpn-glas en prima ondersteuning vanuit draytek...


Na heel veel gelezen te hebben begrijp ik op hoofdlijnen dat:

  1. je router een PPE verbinding opzet
  2. over deze verbinding twee virtuele verbindingen maakt, een voor normaal internetverkeer en een verbinding voor iptv
  3. ik op routers en switches waar iptv componenten op zijn aangesloten IGMP aangezet moet worden
  4. clients automatisch de juiste route volgen voor internet verkeer of iptv verkeer

En precies bij dat laatste zit mijn honger naar meer uitleg. Ik dacht dat je de router moest vertellen (per poort) of het data of iptv verkeer betreft door de port te taggen met het juiste vlan voor bijv data of iptv.
Dit blijkt niet nodig te zijn...
Ik snap dus niet hoe een iptv streamer de juiste route volgt…
Of probeert het iptv kastje verbinding te maken met een domeinnaam/ip-adres waarvan de route loopt via de bijbehorende iptv vlan(4) ?


Instellen routed TV voor de Draytek 2927 op VLAN 4.

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Routed-IPTV-3.0-1.pdf