Skip to main content

Ik ben een maand in het buitenland geweest en ik kreeg daar berichten dat de wifi thuis het niet meer deed. En dat blijkt te kloppen. De SSID's zijn namelijk aangepast en onzichtbaar gemaakt. Dat is wel kwalijk.

Bij het Extra wifinetwerk 5 GHz staat de naam default SSID met de extensie _ExtraWiFi2G. Wat ik ook probeer, ik kan dat niet aangepast krijgen. Ik voorzie een nieuwe update. De optie 'wifinaam zichtbaar’ was ook uitgezet. Wat ik ook in het menu van 5 GHz aanpas, de instelling blijft niet behouden, ook het wachtwoord niet. Dat had ik anders ingesteld voor 2,4 GHz en 5 GHz.

In het 2,4 GHz menu kan ik wel aanpassingen maken die behouden blijven.

Heeft iemand anders ook deze ervaring of kan het ook anders?

Hi ​@Jobjo en welkom bij de KPN Community. Dit klopt, we proberen bij een update alle instellingen te bewaren, maar dit lukt niet altijd. Dit is bijvoorbeeld ook te lezen in de Product Update voor de Experia Box V10:

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi.
Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

Kwestie van opnieuw instellen en dan kun je weer door. 🙂

Dat zou waar zijn als de instellingen voor 5GHz bewaard zouden blijven. Dat is niet het geval, zoals ik al schreef, en dat lijkt me een bug.

Daarbij, na een reset kan ik ook alle mac adressen weer terug zetten. Ook niet fijn.

De wifi naam moet je aan kunnen passen, dus als dat nu niet lukt is een reset wel het advies. Je kunt nog een herstart van je modem proberen door hem twee minuten stroomloos te maken. Als dat het al oplost scheelt dat weer een reset. 🤞🏻

Uiteindelijk heb ik een reset van het thuisnetwerk gedaan.

Dat veranderde een paar dingen:

• het wachtwoord van de router was terug naar de default (verwacht)
  • de mac-adressenlijst was gewist (verwacht)
  • mijn eerder wifi-instelling waren weer hersteld (niet verwacht)

Het blijft bijzonder. Ik laat het erbij.

Reageer