Gebruik je wifi kanaal >= 100? De hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen (Tweakers) en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten. De KPN modems gedragen zich heel netjes en maken die kanalen vrij zodra radarsignalen gedetecteerd worden.
correctie: Bij nader inzien beginnen DFS kanalen al vanaf kanaal 52.
Gebruik je wifi kanaal >= 100? De hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen (Tweakers) en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten. De KPN modems gedragen zich heel netjes en maken die kanalen vrij zodra radarsignalen gedetecteerd worden.
correctie: Bij nader inzien beginnen DFS kanalen al vanaf kanaal 52.
Ah wat jammer @Henk-C 😬 Blijft het wel weer goed als je hem terug zet? Of springt hij nu steeds weer van het kanaal af dat je zelf kiest? En wat gebeurt er als je hem net handmatig instelt, maar hem op automatisch zet?
@Henk-C , ik ervaar ongeveer hetzelfde. Als ik handmatig het 5ghz kanaal op box 10 wijzig dan staat na ca. 10 dagen het kanaal weer op 36 met als gevolg dat de WiFi wel verbonden is maar regelmatig niet werkt. Op kanaal 100 heb ik daar nooit last van. Er vliegen hier regelmatig helikopters (chinooks, apaches) en F35 straaljagers in de omgeving maar dan zou ik meer onregelmatige kanaalwisselingen verwachten vanwege DFS en niet elke keer na ca. 10 dagen.
Daarbij dus nog de vermelding als ik switch naar een niet DFS kanaal dat de v10 ook weer naar kanaal 36 gaat na verloop van tijd, ook op standje “auto”. Standje “auto” voegt eigenlijk niets toe op 5ghz; ik zie er nooit een kanaalwisseling. Op 2.4ghz wisselt het kanaal wel af en toe met “auto”
Auto voegt inderdaad niets toe en heb ik nog nooit zien werken.
Het was mooi weer, dus heb ik met m'n WiFi analyser eens door de buurt gelopen en zag een grote clustering van signalen op kanaal 36. Bij een paar "36- huizen” heb ik aangebeld en gevraagd naar de provider. Allemaal KPN...
M.i. is er iets anders aan de hand dan invloed van vliegtuigen. Het lijkt mij eerder een software/firmware probleem in de box zelf.
Misschien kan KPN dat ding eens goed aan de tand laten voelen door de leverancier.
Ook hier zie ik regelmatig dat hij naar kanaal 36 gaat terwijl het handmatig op 100 is gezet. De SW2 punten blijven wel gewoon op 100. Ik heb box12 met de laatste firmware.
Wel vreemd dat ik enkele jaren op kanaal 100 zat zonder problemen. Dit doet zich pas voor sinds de inmiddels beruchte update van KPN. Gezien het kleine bereik van 5GHz lijkt mij verstoring voor de luchtvaart onwaarschijnlijk.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.