Skip to main content

beste ik heb sinds 2 dagen een KPN Box12 met glasvezel alle apparaten op 1 na werken prima.

Maar de laptop van mijn vrouw ziet veel wifi punten maar niet de KPN Box12

Het is een Toschiba C850-11V van 10 jaar oud met Windows 10.

updates hebben niet geholpen en in de KPN Box heb ik de WiFi op 802.11b+g+n gezet maar helaas nog geen WiFi.

Zou het eventueel gaan werken met een USB dongle met WiFi5?

Of is de enige oplossing een nieuwe laptop hetgeen wel erg jammer zou zijn hij wordt alleen gebruikt voor wat internet en mail.

Heb je ook en 'extra' wifi aangemaakt? Daar kun je 2.4 en 5 ghz apart in en uitschakelen en een eigen naam geven. 


Hoe maak ik extra WiFi aan?

Maar hij zou toch op zijn minst het SSID van het modem moeten zien?


Oude WLAN chipsets hebben probleem 2,4GHz kanaal te zien als ook een 5GHz aanwezig is. Je kan proberen 5Ghz uit te schakelen in modem of andere frequentie (80Mhz bv.) te geven. Als je nog steeds geen Wifi kanale kan zien op laptop, kan je alleen nog een extra adapter kopen (of voor PCIe half mini, of voor USB). Ik heb zulke WiFi 6e Dongles voor minder dan 15,- van aliexpress gekocht, werkt uitstekend,


De Toshiba Satellite C850-11V ondersteund alleen 802.11b, 802.11g en Wi-Fi 4 (802.11n) op 2,4GHz. De SSID zou normaal gesproken zichtbaar moeten zijn voor deze laptop.
Door Band steering word er mogelijk geprobeerd verbinding te maken via 5GHz die deze laptop niet ondersteund met als gevolg dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de box 12.
KPN Box 12: Extra wifinetwerk instellen met de functie "Extra Wifi"


De Toshiba heeft Realtek RTL8188CE chipset, deze kan de SSID niet zien.

Zie ook hier

https://www.kpn.com/service/actuele-wifiproblemen.htm

2. Laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart
Bij laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart Hier is op dit moment geen oplossing voor. Deze Wifi kaart wordt al enige jaren niet meer geupdate.

 


Thanks voor de info ga morgen eens op zoek naar een USB dongle 


Deze https://nl.aliexpress.com/item/1005006034135957.html heb ik, er staat driver free, maar windows  10 heeft de driver niet, moet eerst de Realtek RTL8832 driver downloaden en installeren dan herkent win10 wel


Bedankt voor de info maar ik ga hier even naar de winkel is wat sneller dan Ali. 😉


Eventueel zou je ook in het modem kunnen inloggen en wifi 6 uit zetten. Dit lost vaak ook het probleem op. Nadeel is wel dat je niet meer de voordelen van wifi 6 hebt.


Ik kan het allicht proberen maar hoe zet ik WiFi6 uit?

Gevonden en uit gezet wordt vervolgd.


@Ik_Combineer Voor mijn oud laptop moet ik echt 5ghz in modem uitschakelen, Wifi6 of Wifi5 uit zetten zijn niet genoeg.


De Toshiba Satellite C850-11V ondersteund alleen 802.11b, 802.11g en Wi-Fi 4 (802.11n) op 2,4GHz. De SSID zou normaal gesproken zichtbaar moeten zijn voor deze laptop.
Door Band steering word er mogelijk geprobeerd verbinding te maken via 5GHz die deze laptop niet ondersteund met als gevolg dat er geen verbinding gemaakt kan worden met de box 12.
KPN Box 12: Extra wifinetwerk instellen met de functie "Extra Wifi"

 

De Toshiba heeft Realtek RTL8188CE chipset, deze kan de SSID niet zien.

Zie ook hier

https://www.kpn.com/service/actuele-wifiproblemen.htm

2. Laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart
Bij laptops met een Realtek RTL8188CE wifi kaart Hier is op dit moment geen oplossing voor. Deze Wifi kaart wordt al enige jaren niet meer geupdate.

 

 

Oude WLAN chipsets hebben probleem 2,4GHz kanaal te zien als ook een 5GHz aanwezig is. Je kan proberen 5Ghz uit te schakelen in modem of andere frequentie (80Mhz bv.) te geven. Als je nog steeds geen Wifi kanale kan zien op laptop, kan je alleen nog een extra adapter kopen (of voor PCIe half mini, of voor USB). Ik heb zulke WiFi 6e Dongles voor minder dan 15,- van aliexpress gekocht, werkt uitstekend,

 

Even voor de goede orde ik heb een USB dongle aangeschaft en het probleem is opgelost.

Een ieder bedankt voor de hulp.

Albert