Skip to main content

Sinds een aantal weken is opeens mijn wifi netwerk verdwenen op mijn laptop. Andere apparaten hebben daar geen last van en op mijn laptop zie ik nog wel andere wifi netwerken van de buren. Ik heb een KPN Box 12 met een wifi versterker op zolder. Wat ik al geprobeerd heb en niet werkt:

-Modem heb ik al weer een keer gereset naar de fabrieksinstellingen.

-Mijn laptop had al een tijdje geen updates meer uitgevoerd maar na het ondergaan van alle mogelijke updates met een vast internetkabel werkt het nog steeds niet.

-Wifi 6 uitgezet.

-Andere wifi kanalen geprobeerd. 

 

Als iemand nog een gouden tip heeft… :)

 

Hallo @Rob R ,

Het klinkt misschien raar, maar wie weet helpt het verwijderen van cookies en jouw browsegeschiedenis. Het proberen waard lijkt me. 
 

En anders zul je terug moeten gaan naar een reset van jouw instellingen van je laptop. 


Het kan zijn dat door je recent een software update van je modem hebt ontvangen waardoor misschien de wireless mode van je wifi en of de bandwith is aangepast. Je zou deze in je modem kunnen aanpassen.

Ik zou beginnen om een andere wireless mode teproberen. 


Hallo @Rob R ,

Het klinkt misschien raar, maar wie weet helpt het verwijderen van cookies en jouw browsegeschiedenis. Het proberen waard lijkt me. 
 

En anders zul je terug moeten gaan naar een reset van jouw instellingen van je laptop. 

Bedankt voor de suggestie! Ik heb alle tijdelijke bestanden verwijderd maar geen succes helaas. Het resetten van mijn laptop hpud ik nog even achter de hand.


Het kan zijn dat door je recent een software update van je modem hebt ontvangen waardoor misschien de wireless mode van je wifi en of de bandwith is aangepast. Je zou deze in je modem kunnen aanpassen.

Ik zou beginnen om een andere wireless mode teproberen. 

Ik denk ook dat het iets met een modem update te maken heeft. Want voor een paar weken terug werkte het nog wel. En sinds die tijd zie ik op mijn telefoon opeens zo'n 6 bij mijn wifi icoontje staan. 

Ik heb mijn wireless mode al eens teruggezet van 802.11ax naar 802.11b+g+n (2.4GHZ) en naar 802.11a+n+ac (5GHZ) maar zonder resultaat helaas.


Hi @Rob R! Ik denk dat je met die laatste reactie dicht bij het antwoord bent. Zou je de 5Ghz band van je modem op 80mhz willen zetten? De kans is groot dat deze op het moment op 40mhz staat. sommige laptops kunnen daar niet mee omgaan. 


Hi @Rob R! Ik denk dat je met die laatste reactie dicht bij het antwoord bent. Zou je de 5Ghz band van je modem op 80mhz willen zetten? De kans is groot dat deze op het moment op 40mhz staat. sommige laptops kunnen daar niet mee omgaan. 

Bedankt Bram!

De bandwidth stond op auto dus ik weet niet welke frequentie deze normaal gesproken gebruikt. Ik heb het nu met alle mogelijke frequenties geprobeerd (20, 40, 80 en 160) maar helaas zonder resultaat. Ook in combinatie met verschillende wireless modes.

Ik heb daarnaast gisteravond toch ook mijn laptop terug naar de fabrieksinstellingen gezet maar dat heeft ook niet geholpen.

Er moet gewoon een logische verklaring voor zijn maar ik vrees dat ik deze niet ga vinden.


@Rob R het is in dit soort gevallen soms lastig de precieze oorzaak te vinden. Wel wil ik graag nog verder met je zoeken.

Wil je nog bevestigen dat je laptop wel internet heeft via een internetkabel? En wil je nog een screenshot maken van de wifi instellingen van je Box 12? Laat daarnaast voor de zekerheid nog weten welk type laptop je gebruikt en of je al een update hebt gedaan van de driver van de netwerkkaart. 


Hi @Rob R! Hoe staat het er ondertussen voor? Heb je mijn laatste bericht nog gelezen?


@Rob R het is in dit soort gevallen soms lastig de precieze oorzaak te vinden. Wel wil ik graag nog verder met je zoeken.

Wil je nog bevestigen dat je laptop wel internet heeft via een internetkabel? En wil je nog een screenshot maken van de wifi instellingen van je Box 12? Laat daarnaast voor de zekerheid nog weten welk type laptop je gebruikt en of je al een update hebt gedaan van de driver van de netwerkkaart. 

@Bram_  Sorry voor mijn late reactie en bedankt voor het meedenken. 

Ja mijn laptop heeft wel gewoon internet via een kabel. Heb nu als “oplossing” de laptop aangesloten met een kabel aan een wifi versterker die ik nog had liggen. Zo kan ik toch op de bovenverdieping op het internet (maar niet ideaal natuurlijk).
Ik heb een: Toshiba Notebook Satellite Pro C870-1CQ 17.3" (9 jaar oud inmiddels maar functioneert verder nog prima). Ik heb vorige week nog eens alle updates gedaan. Hier zaten ook wat updates bij voor de netwerkkaart.

Door het hele huis heb ik een sterk wifi signaal maar het gaat toch wel erg traag op mijn apparaten zoals mijn telefoon.

Bij deze een screenshot van mijn wifi instellingen van mijn Box 12. Mocht je iets anders willen zien dan hoor ik het graag.


@eduard-w het enige dat ik wil afraden is het combineren van onze wifi versterkers met andere versterkers die hetzelfde doen. Dan krijg je een situatie waarbij verschillende netwerken gaan botsen met elkaar. Dat is niet goed voor de stabiliteit. 

Verder staat deze op “Auto”. Je hebt deze optie dus eerder op 80MHz gezet zonder resultaat? Ook na het daarna stroomloos maken van het modem?

Ook kan ik SuperWifi wel aanraden. Deze versterkers maken gebruik van een mesh netwerk. Dit betekent dat de punten herkennen waar je ten opzichte van de andere apparaten bent. En sturen je automatisch naar de juiste. Als klant van KPN heb je recht op korting als deze versterkers nodig zijn volgens de Wifi Manager


Dag @Bram_ 

Dat combineren is tot nu toe wel de enige manier om weer internet op mijn laptop te krijgen als ik boven ben. Maar voor deze test heb ik het even terug gebracht naar de standaard situatie waarbij ik een modem heb op de begane grond en één wifi versterker (SuperWifi punt) op zolder.

Ik heb twee SuperWifi punten (slechts één aangesloten). De wifi manager geeft overigens aan dat mijn Wifi uitstekend is.

Ik heb inderdaad alle mogelijk combinaties geprobeerd bij bandwidth en ook bij wireless modes. Nu nogmaals bandwidth 80 geprobeerd en daarna de stroom een tijdje van de modem afgehaald. Maar helaas weer zonder succes.