Skip to main content

Het valt me op dat ik al enige tijd op bepaalde plaatsen in en rond het huis geen of geen goede dekking heb. Normaal kan ik er wel mee omgaan, maar nu iedereen thuis werkt begint het steeds storender te worden.

Situatie: KPN glasvezel

1x Experia V10a Modem bij de meterkast op begane grond onder aan de trap

1x Experia Wifi versterker Dualband (de witte) in de huiskamer, bedraad op de experia modem. Op de dualband zitten bedraad nog een aantal apparaten aangesloten (die 4 poorten is wel fijn)
1x 4k TV ontvanger, deze staat op de experia wifi versterker dualband aangesloten

1x Experia Wifi (de zwarte) op zolder bedraad aangesloten op de experia modem.

Nu valt het me op dat in de tuin (letterlijk 7 meter van de Dualband, de wifi steeds weg valt. ook op andere plaatsen in huis, vooral beneden is dat wel eens. Vanmorgen maar weer eens de kpn wifi manager vanaf de site doorlopen, maar geen verbetering. daarnaa maar eens de KPN thuis app gedownload en wat valt mij op, alle apparaten maken verbinding via de Experia Wifi die op zolder staat. het Experia Modem en de Experia Wifi versterker Dual band hebben geen apparaten verbonden, dit verklaart waarom ik in de tuin of beneden op andere plekken geen bereik heb, wat erger wordt als de pubers thuis zijn en boven zitten te streamen. 

Ik heb nu een paar keer alles reset, de dualband krijgt netjes de instellingen mee van het modem, maar na een tijdje zijn alle apparaten weer verbonden met de experia wifi op zolder.

 

Hoe is dit op te lossen? inmiddels is het geen werken meer zo.

 

Ik denk dat ie thuis app een vertekend beeld geeft. Want die werkt niet voor de witte vierkante versterker. Die ondersteund die niet. Als apparaten over gaan met hun verbinding naar de witte vierkante versterker, dan word dat niet gezien. De apparaten blijven in de thuis app nog een tijdje verbonden staan met de zwarte versterker terwijl ze dat helemaal niet steeds zijn. Tot zover de visuele weergave.

Daarnaast: de Experiabox v10a en de zwarte versterker ondersteunen fast roaming. Dat betekend dat je apparaten automatisch soepel overschakelen naar het dichtst bij zijnde punt. De witte vierkante versterker heeft dit echter niet. Apparaten die daar dan mee verbonden zijn zullen soms blijven "plakken" aan deze versterker, terwijl een andere versterker al dichterbij is.

Heeft u de Experia WiFi zelf gekocht? Of gekregen naar aanleiding van de WiFi manager?


Ik ben de experia wifi gekocht op aanraden van de helpdesk eind 2018, omdat ik op de bovenverdieping slecht bereik had en de wifi versterker (witte) zat in mijn pakket samen met de tv ontvanger en modem ook eind 2018 geleverd gekregen. 
feit blijft dat ik buiten, 7 meter van de witte versterker geen(of heel slecht) bereik heb , ook na   uit en aanzetten van wifi op telefoon of laptop of na reset van de versterker. volgens de app blijven ze op de zwarte versterker binnen komen… dat verklaart ook het bereik wel.

 

Update 14:00

Overigens geeft die thuis app prima de status van de witte versterker weer, dus wat werkt er dan niet? als ik inlog op de zwarte zie ik ze daar ook letterlijk allemaal op verbonden staan, Dus ook buiten de app om

 

Update 14:43:

Als laatste nog iets wat me steeds weer opvalt. De Modem kan ik op ip adres benaderen en kan ik op inloggen. De Experia wifi (zwarte) kan ik op ip adres benaderen en op inloggen.

De Witte versterker zie ik wel vanaf mijn modem, hij krijgt ook netjes een IP Adres, echter ik kan hem niet benaderen en er niet op inloggen. Dit werkt alleen als ik de witte reset en zodra hij opgestart is is hij even te benaderen…. erg vreemd.

 


Hoi Janus, welkom! Ik denk dat Nick inderdaad het zwakke punt al geïdentificeerd heeft. De witte Wifi Versterker is een prima apparaat, maar ondersteunt niet de fast roaming die er wel is tussen de Experia Wifi (de zwarte) en de Experia Box. Hierdoor zul je krijgen dat apparaten die met de Wifi Versterker verbonden zijn, niet of pas als de verbinding helemaal wegvalt, overschakelen naar de wifi van de Experia Wifi of van de Experia Box zelf.  Ik zou je dan ook eigenlijk aanraden om de Wifi Versterker te vervangen door een tweede Experia Wifi.

 

De Thuis app ondersteunt inderdaad de Wifi Versterker niet. Dat wil zeggen dat hij hem wel laat zien, maar dat je dus niet duidelijk uit de app kunt krijgen of er apparaten met de Wifi Versterker zijn verbonden of niet. En dat je ook hem met de app niet kunt beheren.

Inloggen op de Wifi Versterker moet zeker kunnen. Wil je eens testen of het wel werkt als je met een kabel er aan verbonden bent?


Hi Erik,

 

de wifi versterker is totaal niet te benaderen, ook niet bedraad. Hij is alleen even kort te benaderen op het moment dat ik hem reset, na een minuut of 5 is hij niet meer te bereiken.

Op zich zou een extra experia wifi wellicht kunnen, maar kan ik dan de wifi versterker er wel tussen laten staan? reden is dat hier alle apparatuur bedraad op aangesloten staat in de woonkamer.

Oveirgens ook op het modem verbind niets. ook niet als ik ernaast sta, alles blijft verbinden (volgens de app dan) op de experia wifi die twee verdiepingen hoger staat en waarvan het bereik dus niet overal optimaal is….


Bijzonder. Hij gedraagt zich duidelijk niet zoals zou moeten. Een reset help dan vaak, maar ik maak uit je bericht op dat dit bij jou niet het geval is. Wanneer heb je deze aangeschaft? Als hij nog geen twee jaar oud is kunnen we nog even kijken naar vervangen onder garantie. Hoewel ik niet zeker weet of we nog Wifi Versterkers daarvoor achter de hand hebben. 

In de basis denk ik dat de oplossing hem gaat zitten in twee extra apparaten. Enerzijds een Experia Wifi, en anderszijds een switch (bijvoorbeeld deze) om dan de bekabeld op de Wifi Versterker aangesloten apparaten op te vangen.Â