Skip to main content

Beste forumleden,

Sinds ongeveer een week heb ik een Mesh systeem in huis geïnstalleerd (Asus Lyra Trio). De eerste Hub is bedraad aangesloten aan het KPN modem (Experiabox v10). De 2e staat draadloos op de eerste verdieping, de derde op zolder en is weer bedraad (direct verbonden met de eerste hub). 

Nu is de dekking in huis perfect alleen loop ik tegen het volgende probleem aan: De apparaten kiezen zelf met welke frequentieband ze verbinding maken en zodra de iPhone of iPad verbinding maakt met het 2,4 Ghz netwerk en Bluetooth aan staat, werkt het internet niet tot nauwelijks. Zodra ik Bluetooth uit zet of zie dat hij verbinding maakt met het 5 Ghz netwerk (kun je in de bijbehorende app zien) doet hij het wel weer gewoon.
Helaas is het niet mogelijk om in de instellingen van de Asus Lyra een aparte SSID voor 2,4 en 5 Ghz te maken. 

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat wifi het ook gewoon goed doet zonder dat bluetooth elke keer uit gezet hoeft te worden? Of wellicht een alternatief Mesh systeem (KPN Superwifi) die wel de mogelijkheid heeft om 2 aparte SSID's te maken (een voor 2,4 en een voor de 5 Ghz frequentieband)?

Met vriendelijke groet,
Tim

De apparaten kiezen zelf met welke frequentieband ze verbinding maken en zodra de iPhone of iPad verbinding maakt met het 2,4 Ghz netwerk en Bluetooth aan staat, werkt het internet niet tot nauwelijks. Zodra ik Bluetooth uit zet of zie dat hij verbinding maakt met het 5 Ghz netwerk (kun je in de bijbehorende app zien) doet hij het wel weer gewoon.

Helaas delen wifi en bluetooth de antenne van het mobiele device en daarmee heeft bluetooth een enorme impact op de download snelheid van de wifi, ook bij 5GHz.

Onderstaand twee metingen op mijn 200Mbps glasvezelaansluiting vanaf mijn Huawei MediaPad M3 met bluetooth uit en aan.

Bluetooth uit:

Bluetooth aan:

 


Hoi wjb,

Bedankt voor je reactie. Is die test op 5 Ghz? Ik heb namelijk het verschil tussen 2,4 en 5 Ghz met Bluetooth aan getest en daar kwam dit uit:

Op 5 GHZ:

Op 2,4 Ghz: (als ik de site van de speedtest uberhaupt geopend kreeg)
 

Groet,

Tim


Is die test op 5 Ghz?

Ja, mijn beide metingen zijn op 5GHz.

Dat zou jij dus ook moeten doen.

Dus wifi via 5GHz en meten met bluetooth aan en bluetooth uit.

Herhaal hetzelfde dan met wifi via 2.4GHz.

Dus wifi via 2.4GHz en meten met bluetooth aan en bluetooth uit.


Het lastige is dat ik niet kan kiezen of ik met 2,4 of 5 Ghz wil verbinden, dat kiest hij zelf. Ik kan alleen in de app zien met welke ik verbonden ben en dat is meestal 5 Ghz. Ik heb de test gedaan op 5 Ghz met Bluetooth aan en uit maar dat maakt geen verschil:

BT aan:

BT uit:

Zodra ik weer eenzelfde test heb gedaan op 2,4 Ggz zal ik daar ook screenshots van uploaden maar met Bluetooth uit komt overeen met deze twee en met Bluetooth aan (op 2,4) is die van mijn vorige reactie:

Met vriendelijke groet,

Tim