Skip to main content
Vraag

Wifi valt weg na aanpassen instellingen KPN Box 12 en SuperWifi

• March 25, 2026
  • 5 reacties
  • 27 keer bekeken

Ik heb een KPN Box 12, V12.C.25.08.16, twee superwifi2 devices SW2.C.25.05.08, (bedraad aangesloten) en zo’n 30 stuks PC en domotica apparaten.

Na lang goed gewerkt  te hebben, kregen enkele pc’s plots problemen om bepaalde internet adressen te bereiken; google en youtube waren normaal bereikbaar. Maar webmail.kpnmail.nl en enkele andere sites waren onbereikbaar geworden. Om deze problematiek aan te pakken heb  ik IP6 uitgezet, en DNS servers handmatig op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 geconfigureerd. Dit leek positief effect te hebben.

Later merkte ik dat diverse WiFI verbindingen regelmatig verbroken worden. En regelmatig worden die niet hersteld zonder het apparaat volledig te rebooten. Dit betreft Dell PC’s met Windows 10 en Windows 11, alsook diverse Tasmota devices, en andere domotica apparaten. 

Ik heb meerdere malen kpn wifimanager gedraaid, box12 reset en restart uitgevoerd, superwifi reset en estart. Maar alles levert slechts zeer tijdelijk verbetering. Inmiddels setup for WIFi-6 compatibility naar WiFi-5 compatibility naar Older Generation Wifi Equiment. Geeft geen verbetering.

Als ik met ‘Wi-Fi Scanner’ kijk, zie ik dat de 5 GHz band vrijwel leeg is. Overbezetting van kanalen is dus zeer onwaarschijnlijk.

Wie herkent iets van mijn situatie, welke stappen kan ik nog nemen?

5 reacties

• Auteur
  • Helper
  • March 27, 2026

Ik heb inmiddels WPA3 uitgeschakeld, het lijkt erop dat PCs and devices nu niet meer disconnecten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 28, 2026

Goedemorgen ​@eepedeve en bedankt voorjouw bericht :)

Ik heb inmiddels WPA3 uitgeschakeld, het lijkt erop dat PCs and devices nu niet meer disconnecten.

Dit is natuurlijk positief om te lezen en hopelijk is dit een structurele oplossing 🙏🏻 Maar laat het ons ook vooral weten mochten de issues onverhoopt toch terugkeren!

Houd voor de zekerheid ook vooral onze Product Updates in de gaten (KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.08.16 | KPN Community en SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08 | KPN Community). Je kunt je hier op abonneren en dat betekent dat je een mailtje ontvangt zodra er updates zijn of ander nieuws, wellicht handig (maar misschien dat ik je ook helemaal niks nieuws vertel hoor!). 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 28, 2026

Dus beveiliging naar beneden schroeven is de oplossing?

Hier onder stuk uitleg voordelen wpa3

De 3 grootste verbeteringen van WPA3

1. Bescherming tegen zwakke wachtwoorden

Bij WPA2 kunnen hackers een versleuteld pakketje van je netwerk opvangen en daarna op hun eigen computer miljoenen wachtwoorden per seconde proberen (offline dictionary attack) totdat ze de juiste hebben.

WPA3 gebruikt de Dragonfly handshake. Hierbij moet de hacker voor elke gok direct contact maken met het netwerk. Hierdoor kan je router na een paar foute pogingen de boel blokkeren, waardoor zelfs een simpel wachtwoord als Wachtwoord123 (alstublieft, doe dat niet) veel lastiger te kraken is.

2. "Forward Secrecy"

Stel je voor dat een hacker al je versleutelde internetverkeer van de afgelopen week heeft opgeslagen. Bij WPA2 kon hij, zodra hij eindelijk je wachtwoord kraakte, al die oude data alsnog ontsleutelen. WPA3 gebruikt Forward Secrecy: elke sessie heeft een unieke sleutel. Zelfs als je wachtwoord later wordt gekraakt, blijven je oude gegevens veilig achter slot en grendel.

3. Veiliger op openbare wifi

Heb je wel eens verbinding gemaakt met een open wifi-netwerk in een café? Bij WPA2 is dat verkeer vaak volledig onbeveiligd. WPA3 introduceert Opportunistic Wireless Encryption (OWE). Dit versleutelt je verbinding met de hotspot automatisch, ook als je geen wachtwoord hoeft in te vullen. Zo kan de buurman bij de Starbucks niet zomaar meekijken met wat je intypt.

• Auteur
  • Helper
  • March 29, 2026

Het verschil tussen WPA2 en WPA3 beveiliging is duidelijk.

Maar, met WPA3 actief zie ik PC’s en devices regelmatig disconnecten. En zonder WPA3, lijkt dit effect er niet te zijn. Kennelijk is er ook een bij-effect in het spel.

Overginds ben ik nog niet geheel tevreden omdat verschillende windows PCs, wanneer zij uit standby, komen, meerdere minuten nodig om een IP adres te verkrijgen. Ra-ra wat is en aan dehand?

Inmiddels WiFi-6 compatibiliteit weer aangezet. Dat lijkt geen positive/negative effecten te hebben.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • March 29, 2026

Dat laatste wat je zegt heb ik ook dat als mijn laptop uit standby komt hetzelfde probleem heeft.