Kun je de Deco in de woonkamer niet gewoon bekabeld aan de KPN Box zetten? In de meterkast?Â
Heb je TV+ ontvangers van KPN?Â
Kun je de Deco in de woonkamer niet gewoon bekabeld aan de KPN Box zetten? In de meterkast?Â
Heb je TV+ ontvangers van KPN?Â
Hoi, dank voor snelle antwoord, dat bedacht ik me net ook en probeer ik nu, heb nu 1 bekabelde deco in meterkast en 1 bekabelde deco op 1e verdieping. Volgens mij moet ik ze allemaal in accespoint modus zetten, pakken de twee bekabelde deco's dan automatisch dat signaal en niet het wifi signaal vanaf de hoofddeco op 1e verdieping? En net als bij de concurrent moet type verbinding op Dynamisch IP staan toch?Â
Heb een TV+ ontvanger inderdaad.
Goede vragen, @AH91, en je bent ook op de goede plek om ze te stellen. Marlon geeft al een tip waarvan ik zie dat je die uitgevoerd hebt. Hoe is je wifi ervaring nu?
Â
In het algemeen: je kunt prima wifi van de Box 12 en het wifinetwerk van  de Deco's naast elkaar gebruiken, zolang ze niet te dicht naast elkaar zitten. Wel is het zo dat het dan dus twee wifinetwerken zijn waarbij je kunt merken dat overschakelen van de wifi van de Box 12 naar de wifi van de Deco's (en vice versa) minder snel gaat dan als het één netwerk zou zijn. Maar, dat hoeft niet onoverkomelijk te zijn. In dat geval zou je inderdaad op de begane grond de Box 12 wifi kunnen gebruiken, en de Deco's vanaf de verdiepingen.Â
De andere optie is wat je nu gedaan hebt, een bekabelde Deco vlakbij de Box 12 en dan de Wifi op de Box 12 uit. Dan heb je wel één groot wifinetwerk waarbij apparaten onderling snel kunnen schakelen tussen de verschillende access points. Ik heb geen hands-on ervaring met Deco's, maar access point modus is over het algemeen inderdaad de gewenste instelling. Bekabeld aangesloten wifipunten pakken altijd hun internetverbinding via de kabel, dus dat zit wel goed. Ze zenden vervolgens een wifisignaal uit voor de draadloos aangesloten wifipunten. En draadloze wifipunten verbinden dan met het dichtstbijzijnde andere wifipunt. Om te zorgen dat je draadloos aangesloten Deco's dan een goed wifinetwerk geven, is het belangrijk dat deze optimaal kunnen verbinden met een van de bekabelde Deco's. Mocht je daarin problemen ervaren, kijk dan of je hem ergens anders kunt plaatsen (dichterbij, of met minder blokkerende zaken ertussen).
Â
Dynamisch IP is prima. Je kunt ze een vast IP geven, maar dat zal in de praktijk weinig toevoegen, tenzij je echt vaak bezig bent met je netwerkinrichting en dat soort zaken. Dan kan het helpen om het vast te zetten.
Â
Voor de TV+ Boxen geldt dat deze via wifi verbonden kunnen worden. Wel is het zo dat we dat, officieel gezien, alleen ondersteunen als dat via de wifi van een Box 12 of 14 of een SuperWifi 2 gaat. Wil niet zeggen dat het via andere apparaten niet werkt, maar omdat wij die niet zelf leveren kunnen we daar geen garanties op geven. Meer daarover in ons artikel over het aansluiten via wifi en het aansluitbeleid. Voor een goede werking moet je eigen apparatuur IGMP snooping en het protocol multicast to unicast ondersteunen. Voor zover ik weet hebben Deco M4 dat laatste niet. Maar, je kunt het proberen. Zet dan wel IGMP snooping even expliciet aan in de interface van de Deco's. Mocht je toch problemen ervaren, dan raad ik wel aan om de TV+ Box op de wifi van de Box 12 te zetten. Of toch te kijken of je een kabel kunt gebruiken.