Skip to main content

In huis slecht mobiel bereik, ondanks 3 WiFi versterkers van KPN. Mobiele telefoons zijn vaak niet bereikbaar of vallen uit. Ik heb WiFi manager al een aantal keren laten checken, maar er is geen verbetering. Gebruik uitsluitend iPhone’s en iPad’s. Gebouw is pas opgeleverd. Hussel abonnement 1 Gb. Wie weet raad?

Dag @Ed1951 welk type modem heb je?


Een Experiabox V10.


Beste Joep1965,

Het modem staat in de meterkast (rechtstreeks bij de glasvezelaansluiting) en daarnaast staat een versterker. De 2 andere versterkers zijn eveneens en de TV ontvanger zijn eveneens bekabeld. Het probleem zit niet in de TV of PC, het is een mobiel WiFi probleem. 


Is de wifi van de v10 wel uit?


Hallo @Ed1951, jammer om te lezen dat je hier tegenaan loopt! 

In huis slecht mobiel bereik, ondanks 3 WiFi versterkers van KPN. Mobiele telefoons zijn vaak niet bereikbaar of vallen uit. 

Ik twijfel een beetje wat er bij jou speelt. Je hebt het over slecht mobiel bereik en je hebt het over wifi versterkers. Maak je dan gebruik van bellen via wifi en internet via wifi? Als je ‘gewoon’ van het mobiele netwerk gebruik maakt, dan is het een ander verhaal. Wifi versterkers hebben dan niets te maken met het slechte bereik. Merk je dat gesprekken ook wegvallen? Of is het puur het internet waar je tegenaan loopt?


Dank voor je berichtje. In huis bellen met mobiele telefoons werkt niet als deze niet op het WiFi netwerk zijn aangesloten. 

Het probleem is dus bellen in huis, zonder gebruik te maken van het WiFi netwerk. Toch een internetprobleem?

Sorry voor de verwarring. 


U heeft dus gewoon slecht mobiel bereik. Begrijp ik dat goed? 

Wat doet het icoontje waar de blauwe pijl naast wijst?


Hallo @Ed1951  het bellen over wifi is juist uitgevonden om het probleem te omzeilen wat jij ondervindt als je via het mobiele netwerk binnenshuis wilt bellen, dat is geen netwerkprobleem, maar een isolatie-probleem aangaande draadloze (mobiele) verbindingen.

Geef ook nog even antwoord op de vraag van @Joep1965  of de wifi op je modem wel uit staat, dat is wel noodzakelijk bij gebruik van KPN-versterkers, anders verstoren ze elkaar.


Nick83. 

Rood staat vol en blauw staat op 0.


Nick83. 

Rood staat vol en blauw staat op 0.

Dus dan is in dit geval VoWifi (bellen over wifi) de oplossing, zie mijn eerdere reactie @Ed1951 

Je zou dan onderstaand Vowifi-teken bovenin je telefoon moeten kunnen zien staan:

Vowifi-afbeelding

 


JanD 

De monteur van KPN heeft het systeem, incl. V10 en de KPN versterkers, aangesloten. Het uitzetten van de WiFi op het modem heeft toch invloed op de WiFi van de mobiele telefoons. Ik woon in een groot appartementencomplex met heel veel beton. Van de achterkant (een deur) van het appartement naar de voorkant van het appartement (balkon) is de afstand 15 meter. Is er wel een oplossing in dergelijke panden? Mogelijk een ander abonnement van KPN?


Hallo @Ed1951 het gaat er om dat de wifi van de modem niet kan samenwerken (mesh) met de KPN-versterkers.

Als je de wifi aan wilt laten staan op de modem zorg en dan voor dat de wifinamen(SSID) en wachtwoorden gelijk zijn aan de SSID en wachtwoorden van de wifiversterkers.

Verder kun je nog voordeel halen door je modem te verplaatsen naar een andere ruimte voor betere wifi. Dat kan omdat je glasvezel hebt, je ben niet meer gebonden aan de meterkast, zoals eerst met koper.

Je hebt dan alleen een LAN-kabel nodig tussen glasvezelpunt in de meterkast en de modem elders.

Succes.

 


JanD

Dank voor al je tips! Gr. Ed


JanD

Dank voor al je tips! Gr. Ed

Hallo @Ed1951 Graag gedaan, ik lees graag de (goede) afloop.🙂

 


Hallo @Ed1951 , de mogelijkheid blijft wel bestaan dat de modem de eigen wifi zelf weer uit zet, omdat het eigenlijk niet kan zoals ik eerder schreef met externe versterkers van KPN


Beste JanD

Ik heb nu in huis overal goede WiFi, ook op de mobiele telefoons, iPads en Mac. In huis met internet bellen is een ramp, maar WiFi is de oplossing.


Hallo @Ed1951 , dus wat ik al eerder schreef, indien mogelijk Vowifi op je mobiel activeren als je toestel dat ondersteunt.


Hier nog even een linkje naar het instellen van Bellen via Wifi op de iPhone 13 Pro Max. Ik zie in je profiel dat je die gebruikt!


Beste Marcia_ en JanD

Alle instellingen e.d. doen het naar behoren (WiFi). 

Bedankt voor jullie adviezen en tips. Gr. Ed