Skip to main content

Hallo , 

Het valt mij op dat mijn wifi verbindingssnelheid steeds veranderd . Het varieert van een minimum van 650 Mbit en soms ineens 780 Mbit. Overigens is 650 Mbit voor mij genoeg maar het valt wel op.

Het is ook een behoorlijk verschil.

Technisch :

Wifi 5 ,802.11 AC ,Kanaal 100 . Wifi rechtsreeks van de V12. 1 Tp link AC 5Ghz extender (bewust andere ssid),en een tp link extender 2,4 Ghz (solar panels). Wifi adapter aan de laptop :Archer T3u 

Overigens is de onboard wifi adapter uitgeschakeld ,omdat Windows telkens (hardnekkig) deze gebruikte voor verbinding op 2,4 Ghz., 

Met groet , Nonsuchcastle

Wifi-snelheden zijn van (heel) veel factoren afhankelijk. Ook al sta je op dezelfde plek met dezelfde apparatuur, dan nog kan de wifi-snelheid schommelen. Meestal zijn omgevingsfactoren de oorzaak. Dat kan zowel binnenshuis zijn als buitenshuis. Zeker de 5Ghz-band is hier gevoelig voor. 


Bedankt voor uw/jou reactie. Dat er enige beïnvloeding van buiten af kan zijn is duidelijk.

Overigens net 866 Mbit verbindingssnelheid voorbij zien komen.

In procenten zijn dat wel forse verschillen…. 

Ook had ik juist begrepen dat 5GHz stabieler zou zijn (op weliswaar geringere afstand), omdat de 2,4 Ghz  band “drukker” is.  Ik ben niet ontevreden , maar zou het ook niet bezwaarlijk vinden altijd 866 Mbit te hebben :-)


Hallo @Nonsuchcastle 

Overigens is de onboard wifi adapter uitgeschakeld ,omdat Windows telkens (hardnekkig) deze gebruikte voor verbinding op 2,4 Ghz., 

Bij de meeste on board wifi adapters kun je ook instellen dat deze of 2,4, of 5.0 of beide banden ondersteunen.

Zelf heb ik mijn on board wifi ook uit gezet omdat ik een Archer T2u met de bijbehorende software gebruik die draadloos veel hogere snelheden toelaat.

Overigens net 866 Mbit verbindingssnelheid voorbij zien komen.

Dat zijn zogenaamde ‘doorvoersnelheden’ en niet je werkelijke internetsnelheden.

Vergelijk het met bekabeld 100Mbit/s of 1Gbit/s doorvoersnelheid.

Als e zelf een 50Mbit/s abo hebt zal je downloadsnelheid nooit hoger worden.

 

 


JanD ,

Bedankt voor je reactie

Wat je zegt over de snelheid klopt ,daarom spreek ik ook van verbindingssnelheid en niet van datasnelheid. En gelukkig ben ik ook geen 50 Mbit abonnee.

Met groet