Skip to main content

Na een aantal dagen proberen om de wifi snelheid omhoog te krijgen, nog weinig resultaat. Wat is reeel te verwachten? Van KPN consultants ontvang ik verschillende reacties. Max 30% verlies is normaal tot verlies is vaak 60-70%. Hiernaast de vraag wat ik nog zou kunnen doen om verbetering te krijgen.

Ik heb een 100mb vaste verbinding, wifi haalt vaak rond 35mb download en 30mb upload. Upload is redelijk stabiel, de download snelheid varieert tussen 70 en 20mb. Tijdstip van de dag maakt niet uit, ook het aantal apparaten en belasting van netwerk lijkt niet een causaal verband te houden met de download snelheid. Deze blijft variëren.

Hiernaast heb ik bedraad de wifi experiaversterkers van KPN ontvangen en aangesloten, vervolgens de experia v8 omgeruild voor v12, diverse malen wifimanager gebruikt en een reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd. De buren zitten niet op dezelfde frequentie en het gaat om een vaste koperlijn.

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo XdV,

 

Klopt het dat je een VVDSL verbinding hebt bij KPN met 100 Mbps download en +/- 33 Mbps upload?

1.
Bij WIFI problemen moet je eerst zeker weten dat je download en upload van het modem goed zijn. Dus doe eerst een speedtest via een UTP (PC koppelen met netwerk kabel aan je Experia Box) op een vrije gele poort op je modem (Experia Box). Als die snelheden goed zijn, dan kun je WIFI gaan testen.

 

2.

Je WIFI signaal (ontvangstvermogen) moet minimaal -65 dBm zijn op de plek waar je het WIFI signaal meet.

Als je signaal hoger dan -65 dBm is, dan is de kans groot dat je bijna de maximale down- en upload snelheden van je modem haalt.

Echter, als je WIFI signaal lager is dan -65 dBm, dan worden je down- en upload lager.

 

3.

Heb jij 1 ExperiaWIFI? Zo ja, dan moet je weten dat de Experia Box12 geen roaming doet met de ExperiaWIFI. Dat betekent bijvoorbeeld, dat wanneer je smartphone of laptop is gekoppeld aan de WIFI punt van het modem, deze pas overgaat naar het WIFI punt van de ExperiaWIFI (en vice versa) als het signaal helemaal wegvalt van het modem (dus op grote afstand met veel muren/plafonds ertussen.

 

Als je hier op reageert, kan ik verder met je meekijken.

 

Groeten,

eddysch


Beste Eddysch,

Bedankt voor je reactie.

 

Dat klopt, test 1 gaat goed.

 

Wat betreft punt 2, hoe kan ik hoe dat achterhalen?

 

Punt 3, ik heb 2 experia versterkers bedraad aangesloten. Echter als ik de modeminstellingen en verbindingen bekijk, zijn alle wifi apparaten verbonden met ethernet. Zijn de versterkers dan nog wel nodig?

 

Alvast bedankt voor je reactie. Groet


De Wi-Fi van de Box 12 is toch wel uit?


Volgens KPN medewerker kan deze niet uit. Of had zich anders moeten uitschakelen bij installatie. Na diverse malen installeren  brandt het groene lampje op de exp.box brand nog.

Tips hoe ik die kan uitzetten graag.

 

ps: signaal (van de exp.box?) is op alle 3 verdiepingen met betonnen vloeren redelijk vergelijkbaar wb snelheid.


U zou dat gewoon uit moeten kunnen zetten. Zover ik weet zit er aan de zijkant een knopje Wi-Fi aan/uit.


Standaard is de Experia Wifi te benaderen via 192.168.2.150. Je logt in met admin als gebruikersnaam. Het wachtwoord vind je onderop de Experia Wifi (web password) waarvan het blauwe ledje knippert.


Beste XdV,

Ik merk dat het lastig is om via e-mail uw WiFi te verbeteren.

Het is voor mij veel makkelijker om ter plekke het uit te leggen en ook het goed te installeren.

Maar laat ik toch een poging wagen.

Uitleg : wat is ExperiaWIFI?

ExperiaWIFI is een WiFi punt. ExperiaWIFI moet bekabeld aangesloten worden aan het modem. ExperiaWIFI is formeel geen WiFi versterker daar hij niet het WiFi signaal van het modem versterkt maar op het zelfde kanaal en SSID als het modem als WiFi punt werkt. Echter, we zeggen (onterecht) wel dat het een WiFi versterker is.

2 of meer ExperiaWIFIs werken samen om op 1 kanaal en op 1 SSID te werken.  Bij een goede installatie nemen ze ook automatisch het SSID incluis wachtwoord over van het modem.

Daarbij gebruiken ze roaming om smartphones en laptops van de een naar de ander ExperiaWIFI te laten koppelen als die ander een hoger/beter signaal heeft (en vice versa).

Daar het WiFi punt van het modem geen roaming kan, is het verstandig om het WiFi van het modem uit te zetten. Er zit een knop aan de zijkant van het modem met een WiFi teken. Druk daar ruim 10 seconden op. Na het loslaten gaat het WiFi lampje op het modem uit.

De WiFi punt van het modem zet je pas uit als alle ExperiaWIFIs het goed doen.

De ExperiaWIFIs zet je bij voorkeur centraal daar waar je goed WiFi wilt. En altijd bekabeld aangesloten aan het modem.

Als ze goed zijn geconfigureerd, kunnen ze bijna de maximale snelheid van het modem halen. In uw geval dus 100 Mbps download en 33 Mbps download.

Suggestie: ik gebruik de app wifiman op mijn Samsung smartphone en tablet  om het WiFi spectrum te meten en de WiFi speedtest er mee te doen. Als ik u was, zou ik die op uw mobiel installeren en gebruiken om te zien hoe uw WiFi signaal in uw huis is. 
U kunt daarbij dus uw wifi punten zien, maar ook die van uw buren of andere wifi punten van andere apparaten bij u in huis.

Als u andere WiFi stoorzenders op uw ExperiaWiFi kanalen ziet, zal dat ten koste gaan van uw performance van uw snelheden.

Met wifiman kunt u ook de signaal sterkte meten in uw huis. Dat is heel handig om te weten waar het signaal goed of slecht is.

Eerder schreef ik dat -65 dBm de rand is van nog net goed genoeg. Dat kunt u dus met wifiman meten.

 

Nu mijn vragen aan u:

ga aan de slag met wifiman en laat me weten wat de resultaten zijn.

En wat is de download performance met de speedtest dicht bij de ExperiaWIFI? Die moet gewoon 100 Mbps zijn.

Ik hoor graag de resultaten.

Succes! 

Mvg,

eddysch

 

 

Â