Skip to main content

Sinds mijn zonnepanelen op mijn Wifi-netwerk zijn aangesloten valt de verbinding tussen de Experiabox V10 en de KPN buiten weg. De rode lampen ‘services’ en ‘internet’ verschijnen. Als ik de zonnepanelen afschakel treedt de storing niet op, maar werken de zonnepanelen natuurlijk niet meer. 

Configuratie: Experiabox V10 met twee Experia WIFI’s (primaire naast de Experiabox in de meterkast, een tweede in de garage) De Experia WiFi’s kunnen met elkaar verbonden worden via een draadloze verbinding door twee WiFiExtenders. Inmiddels heb ik ook een S/FTP CAT-6 afgeschermde netwerkkabelverbinding. 

24 zonnepanelen worden aangestuurd door een Energy communication unit model ECU-R van APsystems (EMA) 

Inmiddels geprobeerd:

De installateur verbond de ECU-R aan mijn gewone WiFi-netwerk. Onmiddellijk begonnen de storingen. Door 1 voor 1 de netwerkkabels uit mijn Experiabox V10 te halen is interferentie uitgesloten.

KPN gebeld: de storingen traden op in de verbinding tussen mijn Experiabox V10 en de KPN, dus naar buiten toe. Niet bij mij in huis. De KPN-collega zag dat deze storing wel zestig keer per dag optrad.

2.4GHz op afgescheiden Gastnetwerk:

Een tweede KPN-collega belde terug: De communicatie van de ECU-R verstoort die van de Experiabox V10. Ze drukken elkaar weg, als het ware. Een apart WiFi-netwerk 2.4GHz waar alleen de ECU-R op komt lost dit op, via de Gast-WiFi.  

Gastnetwerk:

Ik heb in de KPN Thuis-app Gast-WiFi geactiveerd en daar alleen de ECU-R aan verbonden. Ik kon niet afdwingen dat de Gast-WiFi uitsluitend 2.4GHz gebruikte. Dit hielp niet.   

Extra Wi-Fi:

Via de webinterface van de Experia WiFi 192.168.2.150 heb ik onder Wi-Fi instellingen “Extra Wi-Fi Netwerk 2.4GHz” ingeschakeld. Met de EMA Manager-app verbond ik deze keer de ECU-R van de zonnepanelen met ExtraWiFi2G. Ook dit hielp niet. Nu is wel afgedwongen dat uitsluitend de 2.4GHz gebruikt wordt, maar ik zie in de KPN Thuis-app dat de ECU-R weer wel aan mijn gewone WiFi-netwerk verbonden zit en niet meer aan de Gast-WiFi.

Gast-WiFi alleen op 2.4GHz?

Zou de oplossing liggen in een Gast-WiFi die uitsluitend 2.4GHz gebruikt? Ik zie geen mogelijkheid om dat te proberen. Iemand misschien ideeën?  

Hallo @Peter Glas als ik het goed lees, staat de wifi op de modem V10 ook aan, dat kan en mag niet met het gebruik van KPN wifi versterkers. Bij het aansluiten van KPN versterkers behoort de wifi van de V10 (automatisch) uit te gaan.

De 2 Experiawifi’s verbinden met wifi-extenders verdient ook niet de hoofdprijs.

De Experia wifi’s hebben 2 LAN-aansluitingen, doorlussen was stabieler geweest.

Ook is het beter de de zonnepanelen-converter bekabeld te verbinden met de modem of de Experia-wifiś 


Ook is het beter de de zonnepanelen-converter bekabeld te verbinden met de modem of de Experia-wifiś 

Waarom is dat beter?


Ook is het beter de de zonnepanelen-converter bekabeld te verbinden met de modem of de Experia-wifiś 

Waarom is dat beter?

Dat weet je zelf ook drommels goed, dat bekabeld werken altijd beter, stabieler en veiliger is.

 


Ook is het beter de de zonnepanelen-converter bekabeld te verbinden met de modem of de Experia-wifiś 

Waarom is dat beter?

Dat weet je zelf ook drommels goed, dat bekabeld werken altijd beter, stabieler en veiliger is.

Mijn omvormer is al achteneenhalf jaar via wifi op mijn netwerk aangesloten en dat heeft nog nooit problemen gegeven.


@wjb maar uw WiFi netwerk word niet verzorgt door WiFi punten van KPN 😉


Dag Jan, bedankt voor je reactie! 
ik heb inmiddels werkelijk van alles geprobeerd. De 2 Experiawifi’s doorgelust, dan 1 Experiawifi maar nee. Het Wifi-signaal van de Experiabox wordt bij mij trouwens automatisch gedeactiveerd wanneer ik een Experiawifi aansluit. Toen als test maar helemaal afgestapt van de Experiawifi en terug naar de andere interface met het netwerk weer vanuit de Experiabox zelf, dus alleen de losse Experiabox V10 zonder iets anders eraan. En ook telkens de zonnepanelen op een apart 2G-netwerk gezet, of op een Gast-Wifi… Zelfs met de losse Experiabox V10 treden de storingen op. En met losse box bedoel ik ook echt al het andere afgekoppeld, tot de telefoon aan toe.

Het enige dat ik nog niet geprobeerd is bekabeld verbinden. Dat ga ik nu doen, de kabel ligt al klaar. Alleen weet ik morgen pas of dit resultaat heeft, want als de zon onder is werkt de installatie niet meer en dan treden de storingen niet op. Ik laat het natuurlijk horen! 


Opgelost! Een zogenaamde “bridge tap” bleek de oorzaak van de storingen. Dit was in mijn geval een oude telefoonlijn die nog op mijn ISRA-aansluitpunt in de meterkast zat, maar niet meer werd gebruikt. Het binnenkomende signaal nam hierdoor nog vóór de Experiabox als het ware de verkeerde, doodlopende afslag, kaatste aan het eind terug en veroorzaakte zo een “echo” die het originele signaal verstoorde.

Deze bridge tap zit er al jaren maar manifesteert zich pas als probleem op het moment dat ik mijn zonnepanelen terug laat leveren. De monteur van KPN heeft dit zojuist keurig voor me opgelost door het ISRA-punt te vervangen en daarbij natuurlijk ook de oude, niet meer in gebruik zijnde telefoonlijn af te koppelen.  

Hartelijke groeten Peter


Wat zat er dan aangesloten op de oude telefoonlijn?


Niets. Een loos draadje dat vanaf de achterkant uit de lasdop kwam en direct de achterwand van de meterkast in dook, de slaapkamer ernaast in. Vermoedelijk was daar ooit een telefoon op aangesloten. Oud huis. Ik had het overbodige draadje nog niet eerder opgemerkt. 


Helder, uiteindelijk hadden jouw zonnepanelen dus niets te maken met dit probleem maar was een "simpele" aftakking van de VDSL aansluiting debet aan het geheel.


Nou, de zonnepanelen hadden er in zoverre wel mee te maken dat zij de spreekwoordelijke druppel waren die de emmer deed overlopen. De terugleveringen interacteerden op de een of andere manier met die bridge tap. We hadden altijd al last van wat trager internet, dat wel, maar de zonnepanelen duwden het modem echt in storing. 
Het kan dus gebeuren dat in bedrijf stellen van zonnepanelen zo’n sluimerend gebrek aan het licht brengt. Omdat de storing alleen optrad bij terugleverende panelen leken de panelen de oorzaak: schakelaartje om panelen in bedrijf: storing. Schakelaar in de groepenkast weer uit: geen storing. Dat zette me aanvankelijk natuurlijk wel op het verkeerde been.

De les: terugleverende zonnepanelen kunnen net dat extra beetje ruis geven dat het verborgen gebrek van een bridge tap aan het licht komt.