Skip to main content

Op mijn Sony Xperia XZ1 Compact (G8441) met OS Android Oreo 8.0 is standaard de app SIM-toolkit geïnstalleerd. Ik wou deze app verkennend gaan gebruiken maar het icoon ervan wordt voor mij met nog onbekende oorzaak nergens getoond. Deze app wou ik daarom opnieuw installeren maar dat ging niet, omdat de app niet kan worden verwijderd. De SIM-toolkit app schijnt iets van doen te hebben met een zekere SIM ”sticker” op de geleverde simkaart, en met de Service Provider (in dit geval natuurlijk KPN) die waarschijnlijk ook via deze app verbinding maken of kunnen maken met een betreffende telefoon, voor het verlenen van bepaalde diensten/services. Graag verneem ik op dit forum of zoiets bekend voorkomt met daarbij hopelijk een uitleg, die tevens mogelijk het probleem van de niet getoonde app kan helpen oplossen.

 

Hoi @KPN'er ,

Ik vond een antwoord op een soortgelijke vraag van twee jaar geleden:

De Sim Toolkit staat standaard op de meeste telefoons, hij wordt daar niet door de simkaart op geplaatst. Een provider kan vervolgens, met zijn simkaart, gebruik maken van de Toolkit.
 

RutgerU schreef:Met "wij" bedoelt u KPN? Die doen helemaal niets! Laat ik het niet merken! Mogelijk is verondersteld dat het gaat om een toestel gekocht bij het abonnement, al of niet voorzien van SIM-lock Hier is alles altijd SIM Only en "Wij"(kpn) doen niets op mijn toestel, nou ja 4G leveren en laten bellen. 

We leveren al geruime tijd geen brandedtoestellen meer, ze zijn allemaal sim-lock vrij. In de basis zijn eigenlijk al onze abonnement sim only, alleen kopen sommige mensen daar een toestel bij. We doen dan ook inderdaad niet heel veel meer met de Toolkit, maar het is alsnog bruikbaar voor, zoals ik al aangaf, uitlezen van de op de SIM ingestelde standaardnummers en om de sms'jes met instellingen te kunnen verwerken.
 

RutgerU schreef:(Als ik de telefoon naar fabrieksinstellingen reset is ie geheid wel weg, maar dat is me even te rigoureus)

Dan is er helaas niet zo veel aan te doen. De enige manier om de Toolkit te verwijderen, voor zover ik weet, is je toestel rooten. Na het verwijderen kun je dan weer unrooten als je wilt.

 

En verder: 

 

De SIM Toolkit is in de basis een standaard Android app. Wat het doet is een wisselwerking creëren tussen een app en het netwerk. En omdat de sim persoonlijk is voor jou, is dit vaak makkelijker en veiliger. Waar het onder meer voor gebruikt kan worden is als ondersteuning (op de achtergrond) bij mobiel bankieren of het over-the-air updaten van je toestel.

Wij gebruiken het voor het uitlezen van de op de SIM ingestelde standaardnummers (voicemail, klantenservice etc..) en om de sms'jes met instellingen te kunnen verwerken.


Je kunt hier meer lezen over de Sim Toolkit


Gegroet @Noordzee ,

Hartelijk dank voor de reactie met het betreffende gevonden antwoord. Inderdaad op een soortgelijke vraag maar dan vooral gericht op alleen het verwijderen van de SIM-toolkit app. Wat betreft mijn vraag zit dan ook de oplossing voor vertoning (terugkrijgen) van het app icoon mogelijk in het rooten van mijn telefoon. En misschien dat los van een root de harde reset het dan ook mogelijk zou kunnen oplossen. Hoewel dit soort maatregelen tevens andere mij bekende gevolgen met zich meebrengen, ben ik er in ieder geval al meer over te weten gekomen waar natuurlijk afweging bij komt kijken.


Graag gedaan @KPN'er ,

En wat betreft die mogelijk andere gevolgen voor jouw telefoon: Dat  kan ik vanaf hier ook niet allemaal overzien. Het is aan jou of je die root of eventueel een harde reset wel of niet gaat uitvoeren.  


Hoi KPN’er, welkom! Fijn dat Noordzee al wat meer info over de toolkit heeft gevonden en geplaatst. Ik zou verder verwachten dat een fabrieksreset het icoon wel terugbrengt. En dat rooten hier niet per sé noodzakelijk is. Los daarvan, je kunt zelf niet heel veel met de toolkit. Het is echt een systeemapp gericht op gebruik door apparaten/netwerk/andere apps.


Gegroet @Noordzee ,

En misschien dat los van een root de harde reset het dan ook mogelijk zou kunnen oplossen. Hoewel dit soort maatregelen tevens andere mij bekende gevolgen met zich meebrengen, ben ik er in ieder geval al meer over te weten gekomen waar natuurlijk afweging bij komt kijken.

@KPN'er 

Heb je inmiddels een root uitgevoerd? Of toch een harde reset? 

 


Gegroet @Erik_ ,

Hartelijk dank voor de reactie. Inderdaad behoort een fabrieksreset tot de opties om het icoon van de SIM-toolkit terug te krijgen. Maar sinds ook ik erachter ben gekomen dat de SIM-toolkit een systeemapp betreft waar men zelf te weinig mee kan, wil ik het icoon van de SIM-toolkit niet meer terughebben.

Gegroet @Noordzee , Het bovenstaande is tevens de hoofdreden dat ik heb afgezien van zowel een root als een harde reset. De SIM-toolkit is slechts een luttele 65,64 KB groot maar gezien deze systeemapp voor mij overbodig is (soort van bloatware), heb ik het in mijn telefoon uitgeschakeld. Zodoende stoor ik mij nu het minst aan de SIM-toolkit. En mocht ik het naderhand alsnog definitief van mijn telefoon af willen hebben, dan is deïnstalleren/verwijderen zonder root (m.b.v. USB-debugging & adb) ook een optie.