Skip to main content
Beantwoord

Bij geen enkele opname geluid meer

• 6 februari 2025
  • 3 reacties
  • 67 keer bekeken

Zoals de titel zegt, heb ik bij niet één opname geluid meer. Ook niet bij opnames die gisteren nog wel geluid hadden. Wel geluid bij tv uitzendingen. Wat heb ik geprobeerd:

• Pauze/play
  • Ontvanger opnieuw opgestart (minstens 5x)
  • Router opnieuw opgestart
  • Switch spanningsloos gemaakt
  • Box 10 sec spanningsloos gemaakt
  • Kabels gechecked
  • Settings gechecked

Voordat er vragen komen, hoe het spul is aangeloten. Er is in 1,5 jaar niets veranderd en heeft altijd gewerkt, behalve dat bij opnames af en toe bij doorspoelen het geluid wegvalt en is pauze/play normaal gesproken voldoende om het weer aan de gang te helpen. Het enigste wat veranderd is, dat de internetverbinding gisteren is opgewaardeerd van 200mbit naar 1000mbit.

2e box heeft hier geen last van. Defect?

Edit: ook de apps zoals Netflix, youtube hebben geen geluid meer. Dus alleen live tv.....

Deze melding heb ik ook gehad bij 1 van de herstarts. Hierna de box 10 sec spanningsloos gehad, wat niet heeft geholpen. Via de kpn app op webos kan ik de opnames wel bekijken met geluid. Zit dus echt in het "kastje"

Beste antwoord door FrankieV040

Heb het probleem waarschijnlijk gevonden. Waarbij ik geen geluid had, zijn bij de apps en opnames waarbij stereo geluid wordt weergegeven. Bv. Sbs6 is dolby digital, maar bij opname stereo. Bij alles uitgezonden in stereo had ik geen geluid. Dit lag aan het volume nivo van de box zelf. Bij mij is het aangesloten met audio op passtrough richting versterker. Als het volume nivo 0 is maakt dat voor dolby digital niet uit (vast uitgangs nivo), maar bij stereo wel!

Opgelost door : instellingen > geluid > problemen oplossen > geluid > volume naar 100%.

Hierna is deze optie overigens weg. Kan hem niet terugvinden. Wel is het geluid overal terug.

Wat dit veroorzaakt heeft, is mij een raadsel.

Bekijk origineel

3 reacties

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 6 februari 2025

Hmm. Oké. De DIW7022 dus.

Toevallig eigen modem of Fritzbox?

Al eerst eens een herstart gedaan? Via instellingen, onderaan.  Of houd 5 seconden de stand-by knop op de afstandsbediening ingedrukt en kies herstart.

Als dat nog niet helpt, resetten 

Als dat nog niet helpt, contact opnemen met de klantenservice. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.

Gelukkig is er de app nog. In de LG. En ook Netflix, YouTube,... daarin.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 54 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Heb het probleem waarschijnlijk gevonden. Waarbij ik geen geluid had, zijn bij de apps en opnames waarbij stereo geluid wordt weergegeven. Bv. Sbs6 is dolby digital, maar bij opname stereo. Bij alles uitgezonden in stereo had ik geen geluid. Dit lag aan het volume nivo van de box zelf. Bij mij is het aangesloten met audio op passtrough richting versterker. Als het volume nivo 0 is maakt dat voor dolby digital niet uit (vast uitgangs nivo), maar bij stereo wel!

Opgelost door : instellingen > geluid > problemen oplossen > geluid > volume naar 100%.

Hierna is deze optie overigens weg. Kan hem niet terugvinden. Wel is het geluid overal terug.

Wat dit veroorzaakt heeft, is mij een raadsel.

PeterG
Superuser
  • 61088 reacties
  • 6 februari 2025

Ah, bekend. Al eerder bovenstaande op het forum gehad. Helaas totaal niet aan gedacht. Komen ook zoveel cases langs. Sorry. Goed dat je het zelf al uitvond. 

Dan kun je, voor meelezers, je eigen laatste reactie als antwoord aanmerken 😉.