Skip to main content
Beantwoord

Box 12 is instabiel maar wordt niet vervangen?

  • 19 december 2024
  • 13 reacties
  • 268 keer bekeken

Al eerst modem Box 12 vervangen wegens herhaaldelijk onderbreken van mijn glasvezel verbinding 1GB.

Ontvangen Box 12b is ‘ietsje’ beter Voor Een Paar Weken

Maar onderbreekt momenteel ook haast dagelijks de verbinding en dan moet dit modem geReset, stroom eraf en er weer aan.

Het duurt een flink tijdje voor je erachter bent dat de storing het modem is (en niet mijn netwerkkaart),
dan,
na wat surfen kom je erachter dat al Heel Lang bekend is bij KPN dat
modem Box 12 EN 12b “INSTABIEL” zijn

Dit weten zelfs AI Chatboxen als ik hiernaar informeer !!

(modem Box 14 schijnt beter te zijn maar is gereserveerd voor 4GB verbindingen ​en ​NIET te verkrijgen.

Er is ook in dit najaar een Firmware update gedaan - V12.C.24.05.08 - 
maar dit heeft niets opgelost, eerder erger gemaakt

HALLOOOOOO!!!!???

 

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@TRex2024,

Als jouw glasvezelverbinding met 2 verschillende modems instabiel is, dan lijkt er toch iets anders aan de hand te zijn. Elke Box 12 hoort normaal en stabiel te werken.

Ik zie dat anderen al benoemen dat het aan je glasvezelkastje kan liggen, ook kan de kabel die tussen je glasvezelkastje en modem loopt voor problemen zorgen. Om te beginnen wil ik je dan ook aanraden om je glasvezelkastje even voor 2 minuten van de stroom af te halen, zodat die de verbinding opnieuw in gaat laden. Mocht dat geen verschil maken, dan is de volgende stap het loshalen en opnieuw vastklikken van de kabel tussen het kastje en je modem, of nog beter: de kabel vervangen.
Als dat ook niet voor verbetering zorgt, lijkt het me toch handiger dat je rechtsreeks contact hebt met onze klantenservice. Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten! Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei. De collega die je aan de lijn krijgt, heeft jouw informatie al paraat en kan je hier snel mee verder helpen!

 

Bekijk origineel

13 reacties

  • Helper
  • 26 reacties
  • 20 december 2024

 

Dit probleem heeft niets met de modem te maken. In het eerste jaar na de glasvezel aanleg heb ik alleen maar klachten gehad over instabiele/verbroken verbindingen. Ik heb meerder box 12, 2 box 10 en fritzbox in huis gehad met allemaal het ‘onderbrekingen’ probleem. 

 

De Box 12/12b en 10 hebben hier allemaal “last van”, hoe kan dat? Simpel. Het probleem zit in de firmware van sommige genexis ONT. Zo ver ik weet zijn de nieuwe modellen van de genexis ONT aardig stabiel.

 

Mijn probleem is opgelost door het plaatsen van een Nokia ONT. Het probleem was toen opeens verdwenen. Genexis troep komt er bij mij dan ook niet meer in (alhoewel de nieuwe versie bij familie stabiel draait).  Inmiddels draai ik 4Gbit met Nokia ONT en Box 14 zonder issues. 

 

Kortom; Ik zou vragen of een monteur je ONT kan vervangen voor een nieuwer model. De box 12 werd direct stabiel na vervanging bij mij al duurde het een jaar voordat de nieuwe beschikbaar was. 

 

De stabiele genexis ONT heeft geen aan/uit power knop onderaan. De oude (die bij mij constant voor onderbrekingen zorgt) had dat wel. 


JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 20 december 2024

Beste ​@Baris Kaya , ook ik heb begin dit jaar de nieuwe Genexis gekregen en geeft nog gewoon een aan-uit knop onderaan.

Je hebt ook geen keus welke glasvezel kast je krijgt, dat bepaalt KPN en niet jij.

 


  • Helper
  • 26 reacties
  • 20 december 2024
JanD schreef:

Beste ​@Baris Kaya , ook ik heb begin dit jaar de nieuwe Genexis gekregen en geeft nog gewoon een aan-uit knop onderaan.

Je hebt ook geen keus welke glasvezel kast je krijgt, dat bepaalt KPN en niet jij.

 

Ik blijf erbij dat ik geen Genexis troep in mijn huis wil. Gelukkig hoeft dat in mijn geval ook niet. 
 

De verbrekingen worden veroorzaakt door een oude firmware op de Genexis. Wellicht dat men de oude ONT modellen met power knop ook van nieuwe firmware heeft voorzien. Dat zou mooi zijn. 
 

Mijn oordeel blijft dat poster beter een monteur langs kan vragen dan eindeloos een nieuwe modem. Modem swaps helpen bij constante verbrekingen niet naar mijn ervaring. 


Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14769 reacties
  • Antwoord
  • 23 december 2024

Hi ​@TRex2024,

Als jouw glasvezelverbinding met 2 verschillende modems instabiel is, dan lijkt er toch iets anders aan de hand te zijn. Elke Box 12 hoort normaal en stabiel te werken.

Ik zie dat anderen al benoemen dat het aan je glasvezelkastje kan liggen, ook kan de kabel die tussen je glasvezelkastje en modem loopt voor problemen zorgen. Om te beginnen wil ik je dan ook aanraden om je glasvezelkastje even voor 2 minuten van de stroom af te halen, zodat die de verbinding opnieuw in gaat laden. Mocht dat geen verschil maken, dan is de volgende stap het loshalen en opnieuw vastklikken van de kabel tussen het kastje en je modem, of nog beter: de kabel vervangen.
Als dat ook niet voor verbetering zorgt, lijkt het me toch handiger dat je rechtsreeks contact hebt met onze klantenservice. Mijn telefonische collega kan dan ‘live’ met jou aan de lijn dingen testen en doormeten! Via onze digitale assistent kun je gemakkelijk een belafspraak maken. Of dat nu zo snel mogelijk is of op een later moment dat jou het beste uitkomt, het kan allebei. De collega die je aan de lijn krijgt, heeft jouw informatie al paraat en kan je hier snel mee verder helpen!

 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 23 december 2024

“Als jouw glasvezelverbinding met 2 verschillende modems instabiel is, dan lijkt er toch iets anders aan de hand te zijn. Elke Box 12 hoort normaal en stabiel te werken. “

Dat kom ik anders tegen, en de standaard procedure helpt dan gene ene moer, en je uitspraak is tevens onlogisch.


Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14769 reacties
  • 24 december 2024

Wat is er precies niet logisch aan ​@TRex2024? Jij lijkt te denken dat élke Box 12 instabiel is. Dan zouden er honderdduizenden klanten een slechte verbinding hebben, en dat is uiteraard niet het geval. 

Als jouw lijn instabiel is, waardoor álles er uit ligt, dan zou dat wel aan een niet goed functionerend modem kunnen liggen. Het komt heus wel voor dat modems kuren vertonen of niet optimaal werken. Maar dat je met een vervangend modem dan exact dezelfde klachten krijgt, dat wijst er op dat het probleem toch ergens anders kan liggen. Daarom wil je nu toch aanraden om alles door te laten meten via onze klantenservice, zodat dit verder onderzocht kan worden. Via de community kunnen we dit verder niet voor je doen, hiervoor zal er dus echt even telefonisch contact moeten zijn!


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 2 januari 2025

“Dan zouden er honderdduizenden klanten een slechte verbinding hebben” dit is Debat Club argumenteren - en TV advokaten en al die Hele Slechte Politici in de Tweede Kamer -.

Ik vond slechte verbindingen wel of niet verholpen met ‘monteer ruilde om met ouder model Box’, ‘vervangen met een ander merk niet van KPN’, etcetera, en wel zo een handje vol.

Dat dit niet kan liggen aan de box (en jullie MONTEURS die dit zeggen), en een vervangende box ook niet  ‘dat wijst erop dat het probleem toch ergens anders kan liggen’,

dat is onlogisch (statistische ongerijmdheid) om te zeggen,

en je instructeur Elektrotechniek LTS laat je hierop zakken zonder dat hij je een verklaring schuldig is.

 


Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14769 reacties
  • 2 januari 2025

Ik wil je aanraden om weer telefonisch contact met ons te zoeken ​@TRex2024, zodat er eventueel opnieuw een monteur kan worden aangestuurd om jouw situatie te bekijken. Via onze digitale assistent kun je een belafspraak maken.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 februari 2025

Maand later en 4 verschillende monteurbezoeken, probleem bleef, laatste yikkeltje wanhopige poging was dan maar vervangen 12b (welke ondertussen een box 12b was geworden, ONT ook 2x verwisseld) omgeruild met een BOX 10 router.


Probleem,
tevens de snelheid van mijn 1T welke langzaam maar zeker was afgedaald naar 680Mb en met vervangen router 12b omhoog naar maar 820, nu eindelijk weer op een acceptabele 920m/s

Het komt mij voor dat KPN met een pakhuis vol BOX serie 12x zit die incompatibel zijn met het (glas) netwerk (niet overal maar onnavolgbaar?) …….. tssssssss, wie is die man


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 12 februari 2025

Trouwens het probleem zit in de Router DNS name resolving, en dan slechts Browser page calls, waar zoiets als de DNS cache van de foute serie 12x router zichzelf laat vastlopen door joost-mag-het-weten-, dan geen fout melding geeft (‘no connection errors’ everything is wonderful ) maar browser page calls (alle browsers) richting dark internetspace stuurt wat een ‘connection timed out’ resultaat op levert.

Al naar gekeken?


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 17 februari 2025

PFFFFF

Mijn Quest 3 doet nu op deze Box 10 op de 5 Ghz 866 Mbps
Met de vorige ‘hopeloze’ Box 12a/b gaf de Quest verbinding 1266 Mbps aan.

Als KPN ooit de modem incompatibiliteit van de 12x oplost dan wat, dan krijg ik bericht?
 


Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14769 reacties
  • 18 februari 2025

Hi ​@TRex2024, er is geen sprake van algemene incompatibiliteit met een bepaald type modem, ook krijgen we niet meer meldingen over problemen met de DNS. Er speekt echt niet een algemeen probleem met onze Box 12, hoe graag je dat ook wil geloven. Ik snap dat er bij jouw specifieke aansluiting wél iets mis lijkt te gaan, en dat is erg jammer 😕

Je hebt nu vanuit de monteurs een vervangende V10 gekregen en daarmee gaat het beter, maar wat is nu precies nog het probleem? Dat je met dit modem nu de 1Gb snelheid niet haalt met je Quest 3? Ik wil je hiervoor aanraden om een kijkje te nemen in het volgende artikel over het niet behalen van de volle snelheid via glasvezel:

 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 18 februari 2025

“ Er speekt echt niet een algemeen probleem met onze Box 12, hoe graag je dat ook wil geloven.” valse verdraaiingen produceren is ook een kunst waar jij niet voor betaald dient te worden.

Een probleem lijkt mij hier dat KPN een semi monopolie heeft waar ik woon op glasvezel verbindingen, en het niet nakomen van contractuele bepalingen afgedaan worden met ‘zie maar wat je doet, Ziggo is ook niks’.

Kun jij mij vertellen hoe precies de incompatibiliteit werkt betreft mijn aansluiting met het net en de meerdere Box 12x serie modems die hier geplaatst zijn, de recentste modellen met de hoogste doorvoersnelheden die dan niet gehaald worden en met constante storingen?

Als KPN GEEN IDEE heeft hoe deze problemen ontstaan, dan kun je - dus - GEEN ENKELE uitspraak doen over het geheel.

Althans zo zou de werkbegeleider Inleiding Wiskunde MBO dat vinden.

Als KPN een oplossing voor dit probleem ooit vindt (Box 13z?) dan hoor ik dat graag.


Reageer