Skip to main content
Beantwoord

Sinds update KPN Experiabox V10 hoge ping tijden uploaden

• 29 januari 2025
  • 17 reacties
  • 191 keer bekeken

Heb ADSL + 4G buitengebied, functioneert al 2 jaar perfect. Gister een software update Experiabox gehad. Boel opnieuw gestart / factory reset (nav bellen met klantenservice) noem maar op. Maar de ping op de upload is gigantisch hoog geworden

Hierdoor heb ik alsnog een hele trage internet ervaring.  

Beste antwoord door Erwin van KPN

AlbertBe schreef:

​@Erwin van KPN de upload ping is de ping tijden die je krijgt terwijl de upload test wordt uitgevoerd. Dus tijdens die test is er geen ander verkeer mogelijk/resulteert in behoorlijke vertraging.

als ik hetzelfde doe via hotspot op telefoon 5g komt dat getal niet boven de 100 uit. Voor de wijzigingen van afgelopen week was dit ook het geval op de verbinding met DSL + 4g buitengebied. 

M.a.w zodra ik iets upload of iemand hier thuis heeft iedereen er behoorlijke last van wat dus leidt tot het niet kunnen kijken van TV (via internet) of openen van websites

Dat is in zekere zin niet zo vreemd. Als je upload volledig in beslag wordt genomen door wat je naar buiten stuurt heeft dat impact op de rest van het huishouden.  Hoewel het voor itv (via de tuner) mee zou moeten vallen.

Het is tevens afhankelijk wát je upload en hoe.  Via een p2p programma en grote bestanden kan je internetverkeer behoorlijk dicht laten slibben. 

Een simpel plaatje of bijlage bij een mail zou deze impact eigenlijk niet moeten hebben. 

Bekijk origineel

17 reacties

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 29 januari 2025

​@AlbertBe Lijken wat problemen te zijn met de laatste update en SIB (Sneller Internet Buitengebied).

Zie ook :

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 29 januari 2025

​@nl1mrd Ja dit had ik vanochtend eerst ook, naar factory reset kwam die er wel weer bij. Heb een Experia v10. Het enige probleem wat ik nu dus nog heb zijn de extreem hoge upload ping tijden. Was benieuwd of meer mensen hier tegen aan lopen

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 29 januari 2025

​@AlbertBe Zonder de Sagembox (LTE 4G zwarte kastje) aangesloten ook toevallig getest of je dan ook nog hoge pings hebt? Dan zal je alleen via de DSL moeten werken.

Hier wil de SIB/LTE niet bijspringen, maar ping etc. is tot op heden goed. Zit in het hybrid.kpn.net ( 77.167.xxx.xxx ) netwerk. Mogelijk werkt het daar ook nog niet lekker en verstorend op elkaar.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 29 januari 2025

​@nl1mrd kan ik nog even testen maar vanochtend ook hoge ping zonder kastje. Zitten inderdaad op hetzelfde netwerk dus dat zou dan weer niet verklaren waarom ik er wel last van heb. 
Ga vanavond nog even verder testen, kan nu in elk geval weer werken (zonder 4g niet te doen :) )

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27465 reacties
  • 30 januari 2025

Hoi ​@nl1mrd en ​@AlbertBe .  Is dit allemaal weer stabiel geworden na de update? Zo niet, hebben jullie de mogelijkheid om alles even los te koppelen, te herstarten en weer aan te sluiten?

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 30 januari 2025

​@Erwin van KPN Hier is en blijft gelukkig tot op heden de verbinding stabiel na de aanpassing gisteren vanuit de KPN.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 30 januari 2025

​@Erwin van KPN ik ben vandaag op kantoor, maar hoor van de oppas geen klachten :)
Zal vanavond zelf nog even testen thuis.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 30 januari 2025

​@Erwin van KPN  Ik blijf hoge ping tijden op upload houden, maar moet zeggen dat alles wel redelijk normaal werkt op dit moment.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27465 reacties
  • 31 januari 2025

Om eerlijk te zijn ken ik ‘ping’ alleen maar als de tijd die het duurt als je een seintje naar een server en het wachten op antwoord op dat seintje.

Dus dat zou dat eerste getal (23) moeten zijn. En die is dus prima.

Wat die andere getallen moeten voorstellen weet ik eerlijk gezegd niet.  

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 1 februari 2025

​@Erwin van KPN de upload ping is de ping tijden die je krijgt terwijl de upload test wordt uitgevoerd. Dus tijdens die test is er geen ander verkeer mogelijk/resulteert in behoorlijke vertraging.

als ik hetzelfde doe via hotspot op telefoon 5g komt dat getal niet boven de 100 uit. Voor de wijzigingen van afgelopen week was dit ook het geval op de verbinding met DSL + 4g buitengebied. 

M.a.w zodra ik iets upload of iemand hier thuis heeft iedereen er behoorlijke last van wat dus leidt tot het niet kunnen kijken van TV (via internet) of openen van websites

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 3 februari 2025

​@AlbertBe Heb hier ook even een test gedaan om te kijken of de upload stabiel is qua ping en niet te hoog. Dit is tot op heden voor hier geen probleem. Zit hier zelf een kleine 500 meter van de zendmast af. Resultaat ligt hier beduidend lager:

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27465 reacties
  • Antwoord
  • 3 februari 2025
AlbertBe schreef:

Dat is in zekere zin niet zo vreemd. Als je upload volledig in beslag wordt genomen door wat je naar buiten stuurt heeft dat impact op de rest van het huishouden.  Hoewel het voor itv (via de tuner) mee zou moeten vallen.

Het is tevens afhankelijk wát je upload en hoe.  Via een p2p programma en grote bestanden kan je internetverkeer behoorlijk dicht laten slibben. 

Een simpel plaatje of bijlage bij een mail zou deze impact eigenlijk niet moeten hebben. 

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 3 februari 2025

​@Erwin van KPN ben ik deels met je eens. 
het was voor die update nooit een probleem en nu wel. Dus of de upload wordt nu wel geknepen (wat opzich prima is) of de experiabox heeft meer load (cpu/mem) gekregen en kan daardoor de doorvoer niet meer bijhouden.

momenteel draait het alwel weer stabierer ten opzichte van vorige week, maar het is nog niet wat het was voor de update :/

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 18 februari 2025

Als ik een video maak op m’n telefoon en deze direct naar iCloud geüpload wordt valt de rest van de verbinding weg. Dit resulteert in low quality stream TV en het niet meer kunnen openen van websites.. 

Dit was voor deze update nooit het geval. Lijkt er net op alsof tijdens upload de hele 4g ondersteuning hapert.. want heb op dat moment dezelfde ervaring als zonder 4g ondersteuning 

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 18 februari 2025

​@AlbertBe Hoe zit de rest verbonden met het modem? Alles via wifi of ook bekabeld via netwerkkabel aangesloten apparatuur?

Handig is om een idee te hebben hoe je netwerk eruit ziet om mee te kunnen denken wat er mogelijk aan de hand is.

• Auteur
  • Topper
  • 12 reacties
  • 18 februari 2025

Apple TV zit bekabeld en verder Ubiquiti Pro wifi.

ik heb ook een 5g modem als ik alleen die gebruik heb ik nergens last van. Onze ADSL is ook echt heel traag daar haal ik 1.5Mbps upload dus heb die 4g ondersteuning echt nodig. 

• Slimmerik
  • 76 reacties
  • 19 februari 2025

Hier werk ik ook met een  Ubiquiti Unifi systeem. Geen problemen.

Als je nu alles eens loskoppel (Ubiquiti bij voorkeur in het geheel uitschakelen om verstoring in het wifinetwerk te voorkomen.) van het modem en met 1 apparaat bij voorkeur via een netwerkkabel anders via de wifi van de experiabox (wel aanzetten , staat als het goed is nu uit i.v.m. Ubiquiti) test of je dan ook een hoge upload ping hebt. Daarna een test met meerdere apparaten via de experia wifi of bij het uploaden via 1 van de apparaten de ander verstoord met de internetverbinding.

Dit is denk ik de manier om de rest van je netwerk voor alle zekerheid uit te sluiten dat dit een probleem zou kunnen zijn.

Reageer