Skip to main content
Beantwoord

Niet of slecht laden apps na firmware update Box12

• 21 februari 2025
  • 14 reacties
  • 208 keer bekeken

Hallo,

Heb een KPN Box12 en 1 maal SW2 bedraad aangesloten. Afgelopen week de lang verwachte firmware update gehad van mijn box12. Probleem is nu dat verschillende apps heel slecht of helemaal niet laden. PostNL en RTL nieuws o.a. Als ik vervolgens de wifi op mijn tablet of telefoon even uitschakel en weer aanzet is het probleem even opgelost. Na een paar minuten weer hetzelfde probleem. Alles al eens gereset inclusief het glasvezelkastje.

Heb al heel veel van in dit forum genoemde oplossingen geprobeerd. Geen resultaat helaas. Ook de wifi manager heb ik zijn werk laten doen maar ook daar geen resultaat.

Iemand bekend met dit probleem en wellicht nog een oplossing?

MvGr, Pim

Beste antwoord door Maja van KPN

​@PimdeB , ​@Dirk L Ik heb een reactie terug van het modem team over deze kwestie:

Het onderliggende probleem met IPv6 is dat sommige clients (eindapparaten) een dubbel modem IPv6 adres krijgen, waarvan eentje dan niet valide is, en dus niet werkt. 
Het kan dan zijn dat de verbinding die via dat ip adres loopt dan helemaal niet werkt. Of dat hij na een tijdje zelf overschakelt, maar dan wel traag is. 

Dit verklaart ook waarom een ip config renew of anderszins herstarten kan helpen. IPv6 uitzetten is ook een werkbare oplossing, maar uiteraard zou het fijner zijn als dat niet meer nodig is. Weet in ieder geval dat het modem team er druk mee bezig is!

Bekijk origineel

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 21 februari 2025

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je de SuperWiFi niet gebruikt. Kan je dat eens testen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 21 februari 2025
Joep1965 schreef:

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je de SuperWiFi niet gebruikt. Kan je dat eens testen?

Heb ik al eens geprobeerd. Helaas niet de oplossing.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 22 februari 2025

Verder zoekend over dit "probleem" kwam ik dit bericht tegen.

https://community.kpn.com/modems-123/problemen-na-update-box-12-i-c-m-ap-tp-link-re650-614938?tid=614938&fid=123

Uitschakelen van ipv6 lijkt het probleem voor nu verholpen te hebben. Blijft raar dat een probleem dat 9 maanden geleden al bestond nog steeds niet is opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

Heb vanmorgen IPv6 weer ingeschakeld.
Na een paar minuten hetzelfde probleem. Slecht of niet laden van apps op mijn telefoon en tablet.
Dus maar weer uitgeschakeld.

Omdat ik bij de oude firmware totaal geen probleem heb gehad kan wellicht iemand van KPN ​@Erik van KPN (of iemand anders) hier iets meer over zeggen of wellicht een oplossing geven.

Gaat om firmware V12 C.24.05.08 in combinatie met Samsung telefoons en tablets met Android 14.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 3 maart 2025

Mijn KPN Box 12 heeft 19 februari een vooraf door KPN aangekondigde update gekregen. Sinds de update werden apps op mijn IPad en IPhones (13 en 15) van mij en m’n vrouw niet of slechts met grote vertraging geladen. Na uit- en weer aanzetten van de apparaten deden de apps het wel weer, maar niet voor lang, want daarna herhaalde het probleem zich. Precies het probleem dat PimdeB beschrijft.

Voor mij was het wel duidelijk dat het probleem bij de update lag, voor de helpdeskmedewerkers niet, zij bleven het probleem zoeken bij de hardware, ook nadat diverse resets van modem en Superwifi versterkers waren uitgevoerd. Van het probleem niet of slecht ladende apps hadden zij nooit gehoord, althans niet i.r.t. de modemupdate. Pas na het 4e (!) contact met de helpdesk in de afgelopen anderhalve week (in totaal een kleine 4 uur aan de telefoon!) en opnieuw resets van modem en wifi punten, moest de helpdeskmedewerker wel concluderen dat het probleem aan de update moest liggen. Door ‘op afstand’ in te loggen op mijn modem heeft hij in het Wifinetwerk een extra Wifinetwerk 2,4 GHz op ‘Aan’ gezet (waarom niet het Wifinetwerk 5,0 GHz is me onduidelijk).  Sinds ik op mijn tablet en IPhones gebruik maak van dit wifinetwerk, werken de apps weer naar behoren. De conclusie van de helpdeskmedewerker was uiteindelijk dat er blijkbaar een ‘misconnectie’ is tussen de recente software update van het Box 12 modem en de Apple apparaten. Dat laatste betwijfel ik overigens, want ik zag op internet meer klachten over de jongste update langskomen met exact dezelfde problemen, o.a. voor Samsung smartphones.

Wellicht biedt het bovenstaande een oplossing voor niet of slecht ladende apps na de recente update van het KPN modem Box 12.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 maart 2025
Dirk L schreef:

Mijn KPN Box 12 heeft 19 februari een vooraf door KPN aangekondigde update gekregen. Sinds de update werden apps op mijn IPad en IPhones (13 en 15) van mij en m’n vrouw niet of slechts met grote vertraging geladen. Na uit- en weer aanzetten van de apparaten deden de apps het wel weer, maar niet voor lang, want daarna herhaalde het probleem zich. Precies het probleem dat PimdeB beschrijft.

Voor mij was het wel duidelijk dat het probleem bij de update lag, voor de helpdeskmedewerkers niet, zij bleven het probleem zoeken bij de hardware, ook nadat diverse resets van modem en Superwifi versterkers waren uitgevoerd. Van het probleem niet of slecht ladende apps hadden zij nooit gehoord, althans niet i.r.t. de modemupdate. Pas na het 4e (!) contact met de helpdesk in de afgelopen anderhalve week (in totaal een kleine 4 uur aan de telefoon!) en opnieuw resets van modem en wifi punten, moest de helpdeskmedewerker wel concluderen dat het probleem aan de update moest liggen. Door ‘op afstand’ in te loggen op mijn modem heeft hij in het Wifinetwerk een extra Wifinetwerk 2,4 GHz op ‘Aan’ gezet (waarom niet het Wifinetwerk 5,0 GHz is me onduidelijk).  Sinds ik op mijn tablet en IPhones gebruik maak van dit wifinetwerk, werken de apps weer naar behoren. De conclusie van de helpdeskmedewerker was uiteindelijk dat er blijkbaar een ‘misconnectie’ is tussen de recente software update van het Box 12 modem en de Apple apparaten. Dat laatste betwijfel ik overigens, want ik zag op internet meer klachten over de jongste update langskomen met exact dezelfde problemen, o.a. voor Samsung smartphones.

Wellicht biedt het bovenstaande een oplossing voor niet of slecht ladende apps na de recente update van het KPN modem Box 12.

Heb bovenstaande oplossing van Dirk L geprobeerd. Zodra ik IPv6 weer inschakel krijg ik ook op het extra wifi netwerk problemen met het laden van apps.

Zou het toch op prijs stellen dat iemand van KPN hier zou kunnen reageren! Als ik alle berichten in andere topics doorspit dan bestaat dit probleem al sinds het uitbrengen van de huidige firmware..

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14800 reacties
  • 4 maart 2025

Ik ga hier even verdere navraag over doen bij het modem team ​@PimdeB, je hoort hier weer van me zodra ik er wat over te melden heb!

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 8 maart 2025

Soortgelijk probleem hier. Precies sinds de firmware update, vandaag 10 dagen geleden. Het 2e superwifi punt heb ik handmatig aan moeten zetten, wat ik al gek vond. Ik speel elke dag een potje League of Legends, maar sinds de update LAG ik als een malle. Het spel verliest voortdurend de verbinding met internet. Hele WiFi manager doorlopen, toen bleek ook het andere WiFi-punt niet herkent door de router, inmiddels wel, maar het gamen is niet meer mogelijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 9 maart 2025
Lizanvd schreef:

Soortgelijk probleem hier. Precies sinds de firmware update, vandaag 10 dagen geleden. Het 2e superwifi punt heb ik handmatig aan moeten zetten, wat ik al gek vond. Ik speel elke dag een potje League of Legends, maar sinds de update LAG ik als een malle. Het spel verliest voortdurend de verbinding met internet. Hele WiFi manager doorlopen, toen bleek ook het andere WiFi-punt niet herkent door de router, inmiddels wel, maar het gamen is niet meer mogelijk. 

​@Lizanvd Wellicht is het voor jou ook een oplossing om Ipv6 uit te schakelen in het modem.

Voor de rest is het misschien beter om voor jouw probleem een eigen topic aan te maken dan heb je meer kans dat er iemand reageert.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14800 reacties
  • Antwoord
  • 11 maart 2025

​@PimdeB , ​@Dirk L Ik heb een reactie terug van het modem team over deze kwestie:

Het onderliggende probleem met IPv6 is dat sommige clients (eindapparaten) een dubbel modem IPv6 adres krijgen, waarvan eentje dan niet valide is, en dus niet werkt. 
Het kan dan zijn dat de verbinding die via dat ip adres loopt dan helemaal niet werkt. Of dat hij na een tijdje zelf overschakelt, maar dan wel traag is. 

Dit verklaart ook waarom een ip config renew of anderszins herstarten kan helpen. IPv6 uitzetten is ook een werkbare oplossing, maar uiteraard zou het fijner zijn als dat niet meer nodig is. Weet in ieder geval dat het modem team er druk mee bezig is!

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 11 maart 2025
Maja van KPN schreef:

​@Maja van KPN  Dank zover. Hoop dat het snel opgelost wordt.

Krijg nu ook af een toe een scherm dat de website niet bereikbaar is. Vervolgens wordt daarna de website geladen. Ik denk dat deze dan eerst het Ipv6 adres probeert te laden en daarna ipv4 dus knap vervelend. Weet het is een luxe probleem want echt lang duurt het nou ook niet maar het moet volgens mij gewoon goed werken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14800 reacties
  • 11 maart 2025

Mja als je telkens moet wachten op websites is dat niet zo leuk natuurlijk, hopelijk wordt er snel een definitieve oplossing gevonden!

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 12 maart 2025

Hier het zelfde probleem dat met het aanzetten van ipv6 er van alles stuk gaat. En ook de webinterface niet bereikbaar lijkt te zijn.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14800 reacties
  • 12 maart 2025

Jammer dat jij hier ook problemen mee ondervind ​@vavdb ðŸ˜•

Dit is bekend bij het modem team en ze zijn druk bezig om er een oplossing voor te vinden!

Reageer