Skip to main content
Vraag

Witte SuperWifi verbinden met Box 12 lukt niet

• 16 januari 2025
  • 21 reacties
  • 242 keer bekeken

• Nieuwkomer
  • 3 reacties

Hallo,

Sinds vorige week ben ik weer klant bij KPN voor TV+internet na een jaar Ziggo. Het aansluiten van het internet en TV ging probleemloos maar ik ben nu al anderhalve week bezig om mijn oude (witte ronde) Super Wifipunten aan te sluiten aan mijn KPN Box 12.

Ik heb dit in eerste instantie geprobeerd door het Super Wifipunt met een netwerkkabel aan te sluiten aan het modem en dan na een half uur wachten de netwerkkabel te ontkoppelen bij een groen brandend lampje. Het lampje wordt dan echter rood en ook na een reset van het modem en een reset van het Super Wifipunt en dezelfde werkwijze houd ik hetzelfde resultaat,

Ik heb hiervoor afgelopen maandag telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van KPN en naar aanleiding hiervan geprobeerd het Smart Wifipunt te laten verbinden via WPS maar het lampje van het Smart Wifipunt gaat dan na een tijdje groen knipperen en blijft dit doen dus dit lukt ook niet.

Als ik het Smart Wifipunt aansluit met een netwerkkabel blijft het lampje dus wel groen branden maar dan zie ik gewoon een extra netwerk dus dan gebeurt er nog niets. Als ik de andere Smart Wifipunten dan ook eerst via een netwerkkabel aansluit, blijven deze ook groen branden als ik ze verplaats op de bovenverdieping als er 1 Smart Wifipunt via de netwerkkabel blijft aangesloten aan het modem maar dan blijft het Wifi-signaal op de bovenverdieping even slecht dus dan gebeurt er ook niets.

Wat kan ik nog meer proberen om mijn Super Wifipunt(en) aan te sluiten met het modem?

21 reacties

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 januari 2025
JTIm schreef:

Hallo,

Sinds vorige week ben ik weer klant bij KPN voor TV+internet na een jaar Ziggo. Het aansluiten van het internet en TV ging probleemloos maar ik ben nu al anderhalve week bezig om mijn oude (witte ronde) Super Wifipunten aan te sluiten aan mijn KPN Box 12.

Ik heb dit in eerste instantie geprobeerd door het Super Wifipunt met een netwerkkabel aan te sluiten aan het modem en dan na een half uur wachten de netwerkkabel te ontkoppelen bij een groen brandend lampje. Het lampje wordt dan echter rood en ook na een reset van het modem en een reset van het Super Wifipunt en dezelfde werkwijze houd ik hetzelfde resultaat,

Ik heb hiervoor afgelopen maandag telefonisch contact opgenomen met de klantenservice van KPN en naar aanleiding hiervan geprobeerd het Smart Wifipunt te laten verbinden via WPS maar het lampje van het Smart Wifipunt gaat dan na een tijdje groen knipperen en blijft dit doen dus dit lukt ook niet.

Als ik het Smart Wifipunt aansluit met een netwerkkabel blijft het lampje dus wel groen branden maar dan zie ik gewoon een extra netwerk dus dan gebeurt er nog niets. Als ik de andere Smart Wifipunten dan ook eerst via een netwerkkabel aansluit, blijven deze ook groen branden als ik ze verplaats op de bovenverdieping als er 1 Smart Wifipunt via de netwerkkabel blijft aangesloten aan het modem maar dan blijft het Wifi-signaal op de bovenverdieping even slecht dus dan gebeurt er ook niets.

Wat kan ik nog meer proberen om mijn Super Wifipunt(en) aan te sluiten met het modem?

Ik ben nu sinds een paar dagen weer terug bin KPN en heb exact hetzelfde probleem met mijn witte (ronde) wifi versterkers, bekabeld branden ze groen maar zodra ik de kabel verwijder springt het lampje direct op rood en gebeurt er niets 

Al meerdere keren gebeld met kpn om erachter te komen wat het probleem is en een oplossing te vinden maar nog geen geluk. Ik krijg te horen dat de versterkers zodra ze bekabeld zijn wel zichtbaar zijn in de moden maar ze worden niet weergegeven als extender maar als verbonden apparaat en het signaal versterken doen ze ook niet.

Kpn heeft mij verteld dat de witte wifi versterkers Wel zouden moeten werken met de kpn box 12 maar ik betwijfel dit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 16 januari 2025

Ik heb inderdaad ook op verschillende plaatsen gelezen dat de witte wifi versterkers zouden moeten werken met de KPN Box 12 maar ik begin dan ook wel te twijfelen als ik al zo snel een reactie heb van iemand met exact hetzelfde probeem. Hopelijk komt toch nog iemand met een mogelijke oplossing. Misschien is een andere moden wel de oplossing maar ik weet niet of dit zomaar mogelijk is.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 16 januari 2025

Bij mijn vorige abonnement had ik een andere modem (volgens mij 10a) en daar werkte ze perfect mee, mocht het met deze box 12 niet lukken dan ga ik vragen of ze een oudere type kunnen sturen, dit is namelijk waardeloos, de.opmerking die ik van kpn krijg is om ze dan bedraad te gebruiken maar die bedrading ligt niet op de plek waar ik ze wil bebben en ook bedraad versterken ze het signaal niet ondanks het groene lampje.

• 3130 reacties
  • 17 januari 2025

Welke firmware hebben jullie op de KPN Box 12 staan?

@JTIm wat is een "Smart Wifipunt"?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36457 reacties
  • 17 januari 2025

Je hebt waarschijnlijk de huidige firmware op de Box 12 staan en die werkt niet met (onbekabelde) witte SuperWifi (1)-punten. 

Bij mij thuis werken ze wel maar dat komt omdat KPN bewust mijn Box 12 op oude firmware last draaien. Dit speelt inmiddels bijna twee jaar. Er is nog niets gecommuniceerd over een oplossing.

• 3130 reacties
  • 17 januari 2025

Als je de nieuwste firmware hebt zoals Noordzee schrijft, dan moet er 1 SuperWiFi bekabeld aangesloten blijven. Volg dan de handleiding voor installatie achter een Experiabox v10 (oude firmware)

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14185 reacties
  • 17 januari 2025

Dat komt Nick omdat de wifi van de V10 en V10A dan uitgeschakeld worden.
Dat is niet het geval bij de Box12, dus dan heb je zelfs aan 1 wifi versterker genoeg, tenzij je een groter huis hebt.

• 3130 reacties
  • 17 januari 2025
huistijger schreef:

Dat komt Nick omdat de wifi van de V10 en V10A dan uitgeschakeld worden.

Dat zou in theorie nu bij de KPN Box ook moeten. Dat zou je dan zelf handmatig moeten doen. Want de KPN Box met nieuwe firmware werkt niet samen met de witte SuperWiFi's. 

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 januari 2025
Marlon92 schreef:

Welke firmware hebben jullie op de KPN Box 12 staan?

@JTIm wat is een "Smart Wifipunt"?

V12.C.24.05.08

Cappuccino2
Topper
Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 292 reacties
  • 17 januari 2025

Het ziet er inderdaad naar uit dat het een Firmware probleem is, je zou het ronde superwifi punt kunnen omruilen voor een ronde zwarte en daar de firmware van upgraden zodat de kpn box 12 met het Superwifi2 punt samen werkt. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36457 reacties
  • 17 januari 2025
Noordzee schreef:

Je hebt waarschijnlijk de huidige firmware op de Box 12 staan en die werkt niet met (onbekabelde) witte SuperWifi (1)-punten. 

Bij mij thuis werken ze wel maar dat komt omdat KPN bewust mijn Box 12 op oude firmware last draaien. Dit speelt inmiddels bijna twee jaar. Er is nog niets gecommuniceerd over een oplossing.

@JTIm 

Je kunt de SuperWiFi 1 bekabeld aangesloten laten staan op jouw Box 12.

Of je koopt/huurt bv de zwarte SuperWifi 2 punten.

Kies je voor huur, dan betaal je maandelijks 2,49 per punt en heb je garantie zo lang als het abonnement loopt. De huur staat los van de looptijd van het contract, je kunt het starten en stoppen wanneer je wilt. 

bron: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 17 januari 2025

Bedankt voor de reacties. Dan klopt het dus dat ik de Super Wifipunten niet draadloos verbonden krijg met mijn KPN Box 12. Wel vreemd dat ze dit dan niet meteen aangaven bij de klantenservice. De optie met 1 Superwifipunt bedraad aansluiten heb ik geprobeerd en dan krijg ik inderdaad groene lampjes maar zoals ​@TinusB en ikzelf hierboven ook al aangaven, versterken ze dan het wifisignaal niet en ziet hij ze als aparte netwerken. De wififunctie op de modem wordt dan blijkbaar niet uitgeschakeld zoals bij de oudere modellen van de modems het geval was. ​@Marlon92  geeft aan dit zelf handmatig te doen maar hoe doe ik dit?

In principe lijkt mij de optie van oudere firmware wel iets want ik heb dezelfde firmware als TinusB aangeeft maar hoe krijg ik dit voor elkaar?

@Cappuccino2 gaf ook aan de witte Super Wifipunten om te wisselen voor zwarte maar hoe doe ik dit? Kan ik dit kosteloos bij KPN doen? Ik heb geen zin om extra kosten te maken. Ik heb juist weer voor KPN gekozen omdat ik er vanuit ging dat ik mijn eigen Super Wifipunten weer kon gebruiken. ​@Noordzee geeft aan de zwarte SuperWifi 2 punten te kopen/huren maar dit zie ik dus niet zitten.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 januari 2025

@JTIm kpn heeft mij destijds bij het afsluiten van het abonnement ook aangegeven dat ik deze oudere witte superwifi 1 versterkers kon gebruiken, ik heb dit nog expliciet gevraagd aangezien ik deze had liggen van mijn vorige abonnement. Er werd niet gerept over alleen bedraad, ja de optie van huren van de zwarte nieuwe super wifi 2 versterkers is ook aan bod gekomen maar dit was volgens hun niet perse nodig omdat de witte hun werk ook zouden doen. 

Ik heb nu een aantal keer gebeld met kpn maar iemand te spreken krijgen die verstand heeft van wat ze leveren is heel moeilijk, dat maakt het des te lastiger om een oplossing te krijgen.

Cappuccino2
Topper
Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 292 reacties
  • 18 januari 2025

Ik had aangegeven dat je ze eventueel zou kunnen omruilen maar ik weet niet wat de voorwaarden daarvoor zijn dat zou je aan kpn moeten vragen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 19 januari 2025

Ik heb nu het eerste Superwifipunt bedraad aangesloten aan het modem waarbij de wifi op het modem is uitgeschakeld en daarna de 2 andere Superwifipunten voor de bovenverdiepingen ook in eerste instantie bedraad aangesloten met nog steeds de wifi uitgeschakeld op het modem en het eerste Superwifipunt nog aangesloten aan het modem. Ik kan dan de 2 Superwifipunten in ieder geval gewoon draadloos verplaatsen naar de eerste en tweede verdieping maar ik heb nu wel 2 losse netwerken als ik de wifi weer inschakel op het modem.

Ik heb het idee dat het tweede wifi netwerk wel wat trager is maar ik heb in ieder geval redelijke wifi op zolder met de apparatuur die ik in mijn bezit heb. Hopelijk gaat het in de toekomst nog een keer lukken om gewoon de Wifiversterkers direct draadloos op het modem aan te sluiten zodat ik nog 1 netwerk heb (dat waarschijnlijk ook voor snellere wifi op zolder zorgt)

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 19 januari 2025

Nog even als toevoeging:

Ik heb Box 12 met 4x zwarte superwifi 2. Alles werkte perfekt tot zaterdag ochtend waar alle superwifi 2 ineens op rood stonden. Intussen krijg ik ze wel op een groen lampje als ze op de kabel zitten met de Box 12, maar zodra ik ze er af halen, veranderd dat groen en wordt het rood.

Alle superwifi 2 zijn intussen gereset net als ook de Box 12 een reset heeft gehad.

Onderstaande handleiding gevolgd. Die werkt in mijn geval voor geen meter.

Maandag contact opnemen met KPN voor een oplossing.

• 3130 reacties
  • 20 januari 2025
Cappuccino2 schreef:

Ik had aangegeven dat je ze eventueel zou kunnen omruilen maar ik weet niet wat de voorwaarden daarvoor zijn dat zou je aan kpn moeten vragen. 

Dat doet KPN in deze situatie niet gratis. Het is een paar keer gebeurt dat klanten ze gratis konden ruilen. Dat was toen KPN een fout gemaakt had bij updaten. Maar dat is bij een nieuwe klant niet van toepassing. 

Een nieuwe klant krijgt volgens mij altijd de nieuwe firmware op de KPN Box. En als de nieuwe klant dan nog witte SuperWifi’s heeft liggen van een vorig abonnement jaren geleden, dan is dat voor de klant zelf om uit te zoeken hoe die daar mee omgaat.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 januari 2025
gubbex schreef:

Nog even als toevoeging:

Ik heb Box 12 met 4x zwarte superwifi 2. Alles werkte perfekt tot zaterdag ochtend waar alle superwifi 2 ineens op rood stonden. Intussen krijg ik ze wel op een groen lampje als ze op de kabel zitten met de Box 12, maar zodra ik ze er af halen, veranderd dat groen en wordt het rood.

Alle superwifi 2 zijn intussen gereset net als ook de Box 12 een reset heeft gehad.

Onderstaande handleiding gevolgd. Die werkt in mijn geval voor geen meter.

Maandag contact opnemen met KPN voor een oplossing.

Bleek dat je gewoon ECHT heel veel geduld moet hebben. De lamp gaat inderdaad in eerste instantie van groen naar rood op de superwifi 2 als je de kabel er uit haalt.

...maar nogal lang daarna begint die weer groen te knipperen en als je hem door laat gaan, wordt die uiteindelijk aan het netwerk toegevoegd.

Geduld was de oplossing. Voor de superwifi 2 op box 12.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 4 februari 2025

Zelfde probleem, KPN klantenservice kon mij niet helpen, ook de installatie hulp is hier totaal niet duidelijk in, aangezien deze niet aangeeft dat je de witte super wifi punten alleen bedraad kan aansluiten. Probleem bestaat al langer, en gelukkig veel hulp op het forum kunnen vinden:

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 7 februari 2025

@Erwin van KPN in een eerder forum bericht van een half jaar geleden werden klanten geholpen die dit probleem hebben. Hoe zit dat nu? Is er al een vooruitzicht of de witte super wifi punten uberhaupt ooit met de nieuwe software gaan samenwerken?

Ik kan mij voorstellen dat naast mij, er zeer veel (oud)klanten zijn die in een vorig abonnement gratis super wifi punten hebben gekregen.

Communicatie vanuit KPN kan naar mijn mening ook beter. De MijnKPN App verteld je totaal niet dat je de mesh niet kan gebruiken met de (witte) super wifi punten. Dat is alleen hier op het community forum te vinden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7556 reacties
  • 17 februari 2025

Goedemorgen ​@laptopman en allereerst excuses voor deze late reactie!

Voor meer informatie wil ik je doorverwijzen naar deze Product Update. We zijn momenteel bezig met de uitrol hiervan en dit betekent dat je vanzelf aan de beurt komt. Hopelijk zal dat natuurlijk snel zijn🙏🏻

Reageer