Skip to main content
Beantwoord

Superwifi sprint op rood zodra deze geen bekabelde verbinding met KPN Box 12 heeft

• 16 januari 2025
  • 21 reacties
  • 133 keer bekeken

…en is ondanks een paar keer stroom eraf en er weer op, niet groen te krijgen. Dus opnieuw gekoppeld aan KPN Box 12, joepie, weer groen. Stroom eraf en weer op de voorheen goed functionerende lokatie gezet, stroom er weer op en … rood rood en nog eens rood. Kortom kan met lan-kabel dan wel via de WPS-route gekoppeld worden, maar bij verzetten naar een andere lokatie niet meer groen te krijgen. Suggesties?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Dat is inderdaad merkwaardig, ​@Frank van Waard . 

Zou jij je profiel willen aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?  Mag ik daarna je lijn doormeten?  Ik krijg een beetje het vermoeden dat je SW's op een andere firmware draaien dan je Box12.  Dat wil ik graag met zekerheid vaststellen. 

Profiel vind je hier → https://community.kpn.com/settings/profile

Bekijk origineel

21 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36396 reacties
  • 17 januari 2025

Hallo ​@Frank van Waard ,

Heb je de witte SuperWifi 1? Die werkt onbekabeld op Box 12 alleen met oudere firmware. Dit is de huidige firmware: 

Heb je de zwarte SuperWifi 2? 

Check dan deze instructie: 

Dank voor je betrokkenheid.

Via de door jouw verstrekte link was ik nou juist op deze supportpagina uitgekomen. Het lukt namelijk wel om de zwarte Superwifi te koppelen aan de KPN Box12, maar na uitschakelen en verplaatsen naar een lokatie waar die tot nu toe wel werkte(!), eindigt een hoop groen geknipper in een constant rood licht. Vandaar mijn vraag. Oftewel, hoe houden we hem KPN groen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36396 reacties
  • 17 januari 2025

Ik zou het SuperWifi punt dan wat dichter bij het modem plaatsen. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 20 januari 2025
Noordzee schreef:

Ik zou het SuperWifi punt dan wat dichter bij het modem plaatsen. 

Hoi ​@Frank van Waard .  Merk je dat de afstand uitmaakt? Blijft het wel stabiel als je de SW2 dichterbij zet?

Nee, het is 1 groot drama.

En waarom zou die nu naar een andere plek moeten? Want:

1. de zwarte Superwifi functioneerde altijd prima op die plek. Dus waarom nu niet?
  2. te meer omdat het signaal daar nog acceptabel is, want iPhone, iPad en Macbook doen het daar wel. De zwarte Superwifi is bedoeld voor de etage daarboven. Daar is nu geen acceptabele wifi.

Inmiddels is ook de 2e zwarte Superwifi op rood gesprongen. Deze gaf dekking in de breedte naar de achterkant van het op de begane grond.

Maar goed, we moeten verder. Daarom heb ik nu beide 2 zwarte Superwifi’s via reset op paars (route 3) gekregen. Ik krijg ze met een lan-kabel aan de KPNbox12 wel via knipperend groen op constant groen, maar na de lan-kabel en de stroom loskoppelen en vervolgens op de gewenste lokatie neerzetten en op stroom aansluiten… niet op constant groen.

Dank voor je betrokkenheid, maar de standaardroutine klopt niet altijd. Zitten ook rare bugs in. “Wat is de kleur van het lampje?” Ik klik op Paars en op Verder. Volgende scherm verschijnt met de kopregel: “Is het lampje groen?” NEEEE het is paars.

Anyway, ik blijf het wel proberen. Eens lukt het me wel.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36396 reacties
  • 20 januari 2025

Vervelend ​@Frank van Waard ,

Dan maar voorlopig de tweede zwarte SuperWifi's bekabeld laten zitten aan de Box 12. Het is nu niet anders.   

Toch nog een vraag:

wanneer je met een LAN-kabel de zwarte Superwifi gekoppeld hebt aan de zwarte KPN Box12 en het licht constant groen brandt… wat is dan de volgorde van ontkoppelen om de Superwifi op de goede lokatie te kunnen zetten?
Eerst uitzetten, dan stroom eraf en dan LAN-kabel los? Of eerst …?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36396 reacties
  • 22 januari 2025
Frank van Waard schreef:

Eerst uitzetten, dan stroom eraf en dan LAN-kabel los? Of eerst …?

Dat is de goede volgorde. 

Thanks.

Suggestie: zet dat in de stappenplannen. Staat nergens.

Volgende ronde. Nieuwe kansen.

Startstatus zwarte Superwifi: constant paars

Gezette stappen:

1. Superwifi naast de KPN Box12 gezet.
  2. LAN-kabel in LAN1-poort van Superwifi gestoken en in één van de vier gele LAN-poorten van de KPN Box12 gestoken.
  3. Stroomkabel in de Superwifi gestoken (en trafo in stopcontact).
  4. Superwifi schakelaar ingedrukt/aan gezet.

Resultaat: groen knipperen, groen constant, groen knipperen, blijvend 24 uur (!) groen constant.

1. Na 24 uur constant grpoen Superwifi schakelaar uitgedrukt/uit gezet.
  2. Stroomkabel uit de Superwifi gehaald (en trafo uit het stopcontact).
  3. LAN-kabel uit Superwifi LAN1-poort gehaald.
  4. Superwifi één etage hoger gezet waar het KPN Box12-bereik nog goed is.
  5. Stroomkabel in de Superwifi gestoken (en trafo in stopcontact).
  6. Superwifi schakelaar ingedrukt/aan gezet.

Resultaat: groen knipperen, groen constant, groen knipperen en dan PAARS.

Schiet mij maar lek.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • Antwoord
  • 23 januari 2025

Dat is inderdaad merkwaardig, ​@Frank van Waard . 

Zou jij je profiel willen aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?  Mag ik daarna je lijn doormeten?  Ik krijg een beetje het vermoeden dat je SW's op een andere firmware draaien dan je Box12.  Dat wil ik graag met zekerheid vaststellen. 

Profiel vind je hier → https://community.kpn.com/settings/profile

Done

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 24 januari 2025

@Frank van Waard Het lukt me niet om de SW firmware versie te achterhalen. Kun jij eens een poging doen?

Dank voor je hulp Erwin. Dat het niet lukt lijkt me logisch aangezien de 2 zwarte SW2s stroomloos op m’n bureau liggen. Paarse stroomverbruikers hebben immers geen toegevoegde waarde.

Hoe / waar kan ik de firmwareversie vinden? Je link brengt me naar een heleboel tekst waar ik geen kookboek in zie. Sorry.

Moet ik één zwarte SW2 met een LAN-kabel op de KPN Box12 aansluiten, de stroom erop en de SW2 aanzetten? Dan gaat het licht groen knipperen en na een paar minuten constant groen branden. Ik zal dat nu gaan doen en aanlaten staan….

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 27 januari 2025

Ik stuur jou even een privéberichtje, ​@Frank van Waard .  We gaan kijken of ik jou over kan laten zetten op de nieuwe firmware

Dag Erwin, ik heb direct op dat privéberichtje gereageerd maar niets meer vernomen. Mocht je ziek zijn, beterschap!

• 3022 reacties
  • 31 januari 2025
Frank van Waard schreef:

Dag Erwin, ik heb direct op dat privéberichtje gereageerd maar niets meer vernomen. Mocht je ziek zijn, beterschap!

Hij heeft 19 uur geleden nog in andere topics gereageerd. Dus als die ziek is, dan is dat sinds vanmorgen 😉

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 31 januari 2025
Marlon92 schreef:
Frank van Waard schreef:

Hij heeft 19 uur geleden nog in andere topics gereageerd. Dus als die ziek is, dan is dat sinds vanmorgen 😉

Nee hoor. Zo fris als een hoentje.. Nou ja, niet overdrijven.  Maar voel me prima :-)

@Frank van Waard Ik zal even reageren op je bericht. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 31 januari 2025

@Frank van Waard Leuk gesprek, Frank.

Ik ga het verzoek doorsturen en zal je daarna op de hoogte houden van de voortgang. Tot die tijd graag beide SW2's  aangesloten houden :-)

Gisteren een ‘onderhoudsmelding’ ontvangen voor vannacht.

Vanochtend alles weer geïnstalleerd en UP & RUNNING!

Beide SuperWifi2’s zijn weer KPN groen. Thanks all.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27406 reacties
  • 14 februari 2025

Goed om te lezen! Nu even in de gaten houden of het allemaal stabiel blijft draaien.  Fijn weekend!

Reageer