Ik heb een eigen router en een eigen VOIP client (+ DECT basestation), de Gigaset S850A GO (opvolger van de Gigaset N300).
Tot ergens april werkte mijn VOIP verbinding via Xs4all uitstekend, daarna werd het opgezet naar KPN en kreeg ik het zo 1-2-3 niet aan de praat.
Nou moet ik zeggen dat we de vaste lijn zeer zelden gebruiken en het ontbreken van telefoontjes van telemarketeers en verre familie niet heel vervelend was. Maar goed, dit was mijn eer te na, dus vandaag toch even alles opnieuw proberen in te stellen. Gelukt, maar het koste me bijna 3 uur. Pfff.
Ik bedacht met dat er drie redenen zijn dat het bij KPN zoveel onhandiger is:
- De documentatie is geweldig van kwaliteit, maar slecht te vinden.
- De instellingen zijn complexer. Bij Xs4all had ik 1 username, mijn telefoonnummer. Bij KPN zowel mijn telefoonnummer als een accountname. Bij Xs4all heten alle servers “sip.xs4all.nl”. Bij KPN soms “ims.imscore.net” soms “voip1-ext.kpn.net”. Zie onderstaande screenshots voor het verschil.
- Als er iets niet goed ingesteld was en de login mislukt, dan wordt je account voor 15 minuten geblokkeerd. Dat is lastig debuggen!
- Gigaset heeft een aardig configuratietool waarbij van de meeste VOIP providers de instellingen al voorgeprogrammeerd zijn. Scheelt een hoop uitzoekwerk. Voor Nederland alleen al is dat een lijst van 49(!) VOIP providers. De grote afwezig is… KPN!
Mijn verzoek aan KPN: kunnen jullie ook niet gewoon zorgen dat KPN in het lijstje komt van “Provider and PBX profiles”? Als dit 49 andere bedrijven dat gelukt is, moet het KPN ook lukken. ;)
Voor degenen die ook tegen problemen aanlopen, hier een paar tips:
- De volgende forum post is een goudmijn van nuttige tips en adviezen. Door de screenshot te doorlopen en te lezen wat er bij stond had ik na 2 pagina’s een werkende configuratie:
-
Ga niet met firewall instellingen prutsen. Dat is niet nodig. Geen port-forwarding of zo. Waarschijnlijk moet je wel een stun server opgeven zodat je makkelijk door een NAT heen komt. Ik heb “stun.gigaset.net” gebruikt.
-
Controleer je username en stel je wachtwoord opnieuw in bij de SIP servicetool: https://kpn.com/sip.
-
Loop alle instellingen na die genoemd zijn in de KPN “Specificaties voor Vast Bellen”, te vinden op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm (gek genoeg niet als je op de naam van dit document zoekt en ook niet bij https://www.kpn.com/service/bellen.htm).
Mijn verzoek aan KPN: kunnen jullie dit soort documenten beter vindbaar maken op jullie website?
Bijlage: Vergelijk van Xs4all vs. KPN instellingen:
